هدف گذاری چند از ده
هدف گذاری چند از ده یکی از رایج ترین روش ها برای مدیریت آزمون است.
قطعا مهم ترین رکن موفقیت در هر آزمونی سطح بالای علمی است. اما علاوه بر آموزش درست و سطح بالای علمی، داشتن مهارت های مدیریت آزمون هم در نتیجه شما موثر است.
همه ما در نهایت باید علم خود را در آزمون تستی با زمان محدود محک بزنیم. یعنی در کنکور سراسری، 2 رکن اساسی وجود دارد.
- علم بالا
- مدیریت آزمون
هدف گذاری چند از ده چیست؟
معمولا افراد پس از رعایت روش های ضربدر منها و زمان های نقصانی به سراغ روش چند از ده می روند. این روش به نوعی به ما اطمینان می دهد که بالاترین حد توان مان در هر درس را در جلسه آزمون پیاده کرده ایم.
برای انجام این روش، پیش از آزمون و با توجه به تحلیل آزمون های قبل مشخص کنید که با توجه به بودجه بندی هر درس در آزمون پیش رو، شما از هر ده سوال به چند سوال می توانید پاسخ بدهید.
تسعی کنید نه آرمانی تخمین بزنید و نه خودتان را دست کم بگیرید. اگر مشاور تحصیلی دارید حتما در این زمینه از او نظر بخواهید. مشاور تحصیلی و یا دبیر هر درس احتمالا تخمین مناسبی به شما از سطح سوالات آن درس و توانایی شما می دهند.
حتی اگر تخمین شما 1 از ده بود نا امید نشوید. این تخمین به این معنی نیست که شما در آن درس لزوما نمره ده درصد کسب می کنید. بلکه اولویت پاسخ گویی شما به سوالات آن درس است.
نحوه استفاده از روش چند از ده:
پس از اینکه در هر درس چند از ده شما مشخص شد در جلسه آزمون باید به صورت زیر عمل کنید:
- در ابتدای آزمون سوالات ساده را حل کنید. ( نحوه سطح بندی سوالات را در اینجا بخوانید )
- سوالات زمان بر را علامت گذاری کنید و بعدا حل کنید.
- فرض کنیم شما برای درس ریاضی 5 از ده هدف گذاری کرده اید. اما الان به 2 از ده رسیده اید. اگر 20 سوال ریاضی در آزمون وجود دارد باید 6 سوال دیگر را حل کنید. این سوالات همان سوالاتی هستند که شما می توانید حل کنید اما زمان بر هستند.
- به محض رسیدن به چند از ده تان درس آن درس، به سایر دروس دفترچه بپردازید.
- در پایان هم می توانید از روش زمان های نقصانی برای زمانی که برای تان باقی مانده استفاده کنید.