تفاوت رزومه و CV چیست ؟

تفاوت رزومه و CV چیست ؟

رزومه و CV خوب همیشه از دغدغه های اصلی افرادیست که دنبال شغل می گردند.

قطعا در مواجه با آگهی های استخدام متوجه شده اید که کارفرما­ها یا سازمان­هاگ اهی درخواست رزومه یا CV دارند که متقاضیان استخدام در تشخیص تفاوت آنها دچار مشکل می شوند.

پس شما باید به معنی و مفهوم و همچنین ساختار نوشتاری این دو فایل استخدامی توجه داشته باشید.

در ادامه این مقاله تفاوت این دو را بررسی کرده و شما را برای ارسال هریک به کارفرما راهنمایی خواهیم کرد.

 

  • سی وی CV چیست ؟

CV مخفف اصطلاح Curriculum Vitae یا دوره های زندگی حرفه ای است.

این فایل مجموعه ای دقیق و کامل از موفقیت های شغلی و تحصیلی فرد در مقاطع مختلف است.

این فایل بر اساس قالبی که از قبل جاافتاده است با دوره­ی موفق تحصیلی آغاز می شود؛ علاوه بر این، فایل های CV محدودیتی در طول فایل ندارند و می توانید از 3 تا 10 صفحه آنها را تنظیم کنید.

گاها ممکن است بر اساس تجربیات بیشتری که در کار و تحصیل دارید طول این فایل از قالب بندی ذکر شده طولانی تر می شود بنابراین دست شما برای اینکه تمامی تجربیات خود را در این فابل جا بدهید، باز است.

 

  • چه مواردی در CV ضروری و مجاز است ؟

در حالت عادی شما در CV ها می توانید سوابق شغلی، تحصیلی، بورسیه ها، افتخارات مهم، جوایز مختلف، تحقیقات و پژوهش های دانشگاهی و علمی و حتی انتشاراتی که داشته اید را مطرح کنید.

علاوه بر این شما می توانید دوره هایی که با موفقیت گذرانده­اید، ارجاع هایی به کارهای پیشین، آدرس وب سایت شخصی خود، پایان نامه یا مقاله های علمی و شخصی خود را هم که می تواند به مهارت های شما و ویژگی های منحصر به­فرد در کارتان را به نمایش می گذارد در CV بگنجانید.

همچنین بخوانید :  انواع تولید محتوا و مهارت های مرتبط با آن

رزومه به عنوان سندی شناخته می شود که خلاصه وار می تواند سوابق شغلی، تحصیلی و مهارت های شخصی شما را به کارفرما بیان کند. ریشه این کلمه از زبان فرانسوی برگرفته شده است که به معنای ” مختصر ” است.

مواردی که در رزومه می توانید بگنجانید:

شامل خلاصه ای از دستاوردهای حرفه ای مرتبط با شغل یا مهارت هایی ست که در آنها تخصص دارید.

ترتیب ذکر این موارد باید از شروع اولین تجربه کاری تا آخرین تجربه کاری و تحصیلی باشد.

یکی از مواردی که به شما در انتخاب توسط کارفرما شانس بیشتری می دهد ذکر مهارت های کامپیوتری ست.

از دیگر مواردی که باید در این فایل نوشته شود گروه های علمی و تجربیات تحصیلی شماست.

اگر در حوزه ای حضور داوطلبانه داشته اید از شرح آن در رزومه خود چشم پوشی نکنید.

قابل ذکر است که اگر شما از آن دسته افرادی هستید که دارای سابقه اندک یا بدون سابقه کاری و تحصیلی هستید می توانید برای درخواست های کارآموزی، کارورزی یا پروژه ای که می توانید بسته به سطح توانایی های خود انجام دهید ارسال رزومه کنید.

حالا که به اندازه کافی درباره مفهوم و محتوای رزومه و CV اطلاعات کافی دارید باید بدانیم که در کدام موقعیت باید رزومه ارسال کنید و در چه شرایطی CV.

 

  • موقعیت مناسب برای ارسال رزومه و CV چه زمانی است؟

قبل از اینکه هر کدام از فایل ها را برای کارفرما ارسال کنید باید بدانید چه مواردی را مدنظر داشته باشید؛پس سوالات زیر را از خود بپرسید:

 

  • برای چه شغلی درخواست داده اید؟

اگر برای کارهایی نظیر تدریس در موسسات یا دانشگاه ها یا مدارس درخواست همکاری دارید شما برای عنوان شغلی معلم، استادیار یا مدرس می توانید مشغول به کار شوید.

همچنین بخوانید :  نحوه ورود به بازار کار فروشندگی و بازاریابی

برای این حوزه شغلی باید از ارسال CV کمک بگیرید.

زیرا شما به عنوان یک فرد مبتدی هستید و باید شرح توانایی های خود را به صورت کامل بنویسید تا کارفرما یا سازمان مربوطه به شما اعتماد کنند تا پروژه کاری در اختیار شما قرار بگیرد.

 

  • محل کار شما کجاست؟

بسته به نوع استقرار شرکت یا سازمانی که درخواست کارمند دارند باید برای ارسال فایل رزومه یا CV تصمیم گیری کنید.

امکان دارد کارفرما گاهی منظور خود را دقیق بیان نکرده باشد و شما باید بسته به نوع شغلی که قرار است شما برای آن ابراز آمادگی کنید، انتخاب کنید که CV  یا رزومه ارسال کنید.

اگر برای کارهای پژوهشی و دانشگاهی اعلام آمادگی می کنید باید به سبک رزومه  خود دقت کنید و به طور خلاصه و جامع آن را ارسال کنید اما اگر برای موقعیت های شغلی که در کسب و کارهای دیگر مطرح هستند باید CV  ارسال کنید تا شرح مهارت ها و توانایی های شما به روشنی برای سازمان یا کارفرمای مربوطه شفاف باشد تا بتوانید در موقعیت شغلی مناسب خود قرار بگیرید.

  • سه تفاوت اساسی بین رزومه و CV :

فرق اصلی بین این دو فایل در طول متن، محتویات آن و اهداف آنها، نهفته است.

در هنگام ارسال هریک از فایل ها باید مسیر شغلی خود را در نظر بگیرید و این نکته حائز اهمیت است که در کدام موقعیت جغرافیایی و کشور درخواست خود را ارسال کرده اید.

  1. تفاوت در طول رزومه و CV :

درباره رزومه این را بدانید که رزومه های تک صفحه ای بیشتر نظر کارفرما را جلب می کنند.

همانطور که متوجه شدیم رزومه در طول محدودیت دارد اما درباره CV شما برای نوشتن و شرح مهارت ها و صلاحیت های خود هیچ محدودیتی در طول فایل ندارید.

همچنین بخوانید :  مقابله با اهمال کاری

این مورد برای آن است که در CV به دلیل دقیق تر نوشتن و اطلاعات بیشتری که در این فایل است به صورت طبیعی بلندتر و طولانی تر می شود.

در این مورد باید بدانید که تمامی دوره هایی که گذرانده اید یا تحقیقاتی که ارائه داده اید در این فایل به صورت شفاف شرح دهید.

  1. تفاوت در هدف رزومه و CV :

CV بیشتر برای فرصت های شغلی ارسال می شود که در حوزه آکادمیک و تدریس هستند.

اگر شما درخواست بورسیه تحصیلی، کمک هزینه ، پروژه های تحقیقاتی یا درخواست تدریس در حوزه های متفاوت تحصیلی دارید باید از CV خود استفاده کنید.

اما اگر درخواست کار شما در بخش های خصوصی و دولتی ست باید از رزومه استفاده کنید زیرا تمرکز این نوع سازمان ها بر خلاصه ای از توانایی ها و مهارت های شماست که آنها را در یک صفحه از رزومه شما می تواند به صورت کامل بررسی کند.

  1. تفاوت کلیدی در رزومه و CV :

رزومه ها بین 1 تا 2 صفحه هستند اما CV ها بین 3 تا 10 صفحه ام می توانند باشند.

رزومه خلاصه ای از مهارت ها و سوابق شماست اما در CV می توانید کامل تر، دقیق تر و طولانی تر به شرح آن بپردازید.

موقع ارسال هر یک از فایل ها به مواردی نظیر موقعیت جغرافیایی، نوع شغل و نیاز کارفرما را در نظر داشته باشید.

 

سخن پایانی

یکی از ابزارهای بسیار مهم برای جستجوی کار و موفقیت در بازار کار است. اهمیت رزومه برای هر فردی که به دنبال فرصت‌های شغلی است، بسیار بالا است.

یک رزومه خوب، فرصتی است برای شما تا بتوانید خود را بهترین شکل ممکن به کارفرمایان مختلف معرفی کنید.