مطالعه به روش پیش خوانی

مطالعه به روش پیش خوانی

پیش خوانی یکی از روش هایی ست که همیشه در مطالعه خوب و هدفمند به ما کمک بسیار زیادی کرده است.

خیلی از دانش آموزان این کار را انجام نمی‌دهند و این امر را یک کار بیهوده می دانند با اینکه اگر پیش خوانی به درستی انجام شود می تواند در یادگیری ما تاثیر بسزایی بگذارد .

اما اینکه چگونه باید از پیش خوانی در جهت مطالعه هدفمند استفاده کنیم، یک سوال مهم است که دانش آموزان باید به خوبی آن را یاد بگیرند.

ما در این مقاله قصد داریم به این موضوع به طور کامل و جامع بپردازیم.

مطالعه به روش پیش خوانی

پیش خوانی یک امری است که با وجود اینکه زمان زیادی از ما نمی گیرد اما به شدت کمک کننده و تاثیر گذار است و ما می توانیم به کمک پیش خوانی کاری کنیم که یادگیری مطالب را برای خودمان بسیار راحت تر بکنیم.

طبق بررسی و تحلیل های به دست آمده دانش آموزانی که پیش خوانی می کنند می‌توانند به شدت بهتر با مباحث درسی ارتباط برقرار کنند و موضوعات را بهتر برای خود یادآوری کنند.

پیش مطالعه به دانش آموزان این قدرت را می دهد که توانایی علمی خود را ارزیابی کنند و متوجه شوند که چه مقدار از مطالب را می تواند به تنهایی و با مطالعه خود به دست آورد .

اما به نظر شما دلیل این موضوع چیست ؟

زمانی که ما پیش خوانی می کنیم در واقع قبل از کلاس درسی و تدریس معلم آن موضوع را اصلا نمی دانیم و نمی توانیم با آن ارتباطی بگیریم و می شود گفت اولین بار است که مطلبی را می خوانیم.

همچنین بخوانید :  مدارس بین الملل

زمانی که ما اولین بار مطلبی را می خوانیم ذهن ما هیچ پیش زمینه ای از آن ندارد و به همین خاطر به شدت به سوال پرسیدن روی می آورد.

ذهن ما یک ساختار جستجوگر دارد و همیشه دوست دارد جواب تمامی سوالات را به خوبی بداند.

برای همین در موقع پیش خوانی سوالات زیادی برایش پیش می آید و همین موجب می شود ما به همراه تعداد سوالات زیادی وارد کلاس درس شویم.

در مرحله ی بعدی وقتی که ما با تعداد زیادی از سوال و پرسش درون ذهنمان که نشات گرفته از مطالب خوانده شده است، وارد کلاس می شویم، زمانی که معلم در حال تدریس است بهتر به صحبت هایش گوش می کنیم و همین مورد باعث می شود ما تمرکزمان حین کلاس درس بالاتر برود.

همچنین کسی که پیش خوانی کند و سپس در کلاس درس سوالات ذهنی خود را حل کند خیلی بهتر می تواند مطالب را در ذهنش تثبیت کند.

در این قسمت پیش مطالعه یادداشت برداری سوالات خودمان و جواب های معلم در حقیقت می تواند به ما کمک بسیار زیادی بکند.

ما باید حین پیش مطالعه سوالات ذهنی خودمون رو بنویسیم و همین‌طور بعد از تدریس معلم و حل شدن سوالات ذهنی به سراغ نوشتن جواب های آن سوالات برویم.

پیش خوانی هم چنین می تواند به حد چشم گیری اعتماد به نفس ما را بیشتر کند.

قطعا وقتی ما با دانستن یک موضوع و پیش خوانی قبلی وارد جلسه ای شویم اعتماد به نفس بالایی می گیریم و می توانیم در جلسات آموزش  و هم چنین کلاس های درس به خوبی عمل کنیم.

همچنین بخوانید :  تعداد دفترچه های کنکور سراسری

یکی دیگر از نکات مهم پیش خوانی این ایت که پیش خوانی می توند فیدبندی  کل مطلب را در  اختیار دانش آموز قرار دهد .

به گونه ای  که اگر احیانا بر سر درس تمرکز فکری اش را از دست داد یا احیانا دقایقی در کلاس درس تاخیر کرد محور بحث از دستش خارج نشود و آن چنان نباشد که تا آخر بحث هیچ یک از مطالب را متوجه نشود.

حال سوال اینجاست که ما باید چگونه پیش خوانی را برنامه درسی خود قرار دهیم؟

پیش خوانی نوعی مطالعه است که اگر درست و به جا رعایت شود و به آن عمل شود می تواند در دراز مدت به خوبی در دروس خود موفق شود.

ما در واقع باید همیشه پیش خوانی را در حین تحصیل خود در برنامه به طور همیشگی قرار دهیم.

اما دو نکته مهم در گذاشتن پیش خوانی در برنامه وجود دارد.

اول اینکه ما نباید زمان زیادی را برای پیش مطالعه قرار دهیم؛ پیش مطالعه باید سریع و با مدت زمان کم انجام شود.

در حقیقت ما نباید نکته ای و مفهومی مطالب را در پیش خوانی بخوانیم، بلکه پیش خوانی یک روان خوانی و مطالعه ساده از مباحث است.

نکته دوم این است که ما باید به گونه ای پیش خوانی را در برنامه خودمان قرار دهیم که با کلاس درس فاصله ی زیادی نداشته باشد.

شما به طور معمول باید یک الی دو روز قبل از تدریس معلم پیش خوانی را انجام دهیم.

سخن پایانی ورتا

پیش خوانی اگر به نظم و درست انجام شود قطعا می تواند تاثیر بسیار زیادی در موفقیت دانش آموزان داشته باشد.

همچنین بخوانید :  المپیاد دانش آموزی

اما باید چگونه روند پیش مطالعه را جلو برد که با بهترین بهره وری ادامه پیدا کند و باعث رشد دانش آموز شود.

ما به این سوال وتمامی سوالاتی که در ذهن شماست در مورد پیش خوانی در این مقاله جواب دادیم و شما می توانید با خواندن این مقاله اطلاعات خودتون رو در مطالعه به روش پیش خوانی بالا ببرید.