مطالعه با نقشه ذهنی

مطالعه با نقشه ذهنی

همه ما در سال کنکور سعی می کنیم تا از هر ابزار ذهنی استفاده کنیم تا بتوانیم بهتر و با بهره وری بالاتر مطالعه کنیم و به این وسیله راحت تر مباحث را یادبگیریم.

در حقیقت مطالعه دقیق و با کیفیت تنها راه و کلید ما برای موفقیت در کنکور است و ما باید به شدت روی این مورد تمرکز کنیم.

اما یکی از اصلی ترین راه های مطالعه با کیفیت مطالعه به روش نقشه ذهنی است که به ما در یادگیری بهتر کمک شایانی می کند و می تواند کاری کند که ما با بهره وری بسیار بالا تری مباحث را آموزش ببینیم.

مطالعه با نقشه ذهنی یکی از روش های مطالعه دقیق است که به ما کمک شایانی می کند تا یادگیری راحت تر و بهتری داشته باشیم.

در این مقاله قرار است به طور ویژه به این نوع از مطالعه بپردازیم.

مفهوم مطالعه با نقشه ذهنی

نقشه ذهنی یا همان MIND MAP  یکی از راهکارهایی است که می توانیم با ترسیم ذهنی و یا ساختار بخشیدن های ذهنی کاری کنیم ایده ها و موضوعات بهتر به یادمان بیایند و با استفاده از آن راحت تر به افکار و ایده های مرتبط برسیم.

در حقیقت این نقشه یک کمک بسیار شایانی به ما می کند آن هم رسیدن به موضوعات و ایده های گوناگون و مطالبی که به موضوع اصلی مرتبط است.

این روش نه تنها به ما در ترسیم ذهنی کمک می کند بلکه می تواند در مطالعه و روش درس خواندن ما نیز تاثیر خوبی بگذارد و کاری کند که ما با بهره وری بسیار بالاتر بتوانیم مطالعه ی هدفمندی داشته باشیم.

همچنین بخوانید :  راهکار هایی برای تراز بالای ۷۰۰۰

ما در این قسمت می خواهیم به تاثیرات نقشه ذهنی در مطالعه بپردازیم و ببینیم این روش چقدر می تواند به ما در مطالعه بهتر کمک کند.

تاثیر نقشه ذهنی بر مطالعه

در روش مطالعه با نقشه ذهنی شما از هر دو نیمکره مغزتان استفاده می کنید و با این کار هم حواس پرتی را به حداقل می رسانید و هم می توانید خلاقیت خود را به طور چشمگیری افزایش دهید.

در زمانی که شما می خواهید در مورد یک موضوع مطالعه می کنید آن هم از روش نقشه ذهنی در حقیقت شما در حال تصویر سازی و مرتبط کردن تصاویر با موضوعات مختلف هستید که این تصویر سازی می تواند یادگیری شما را عمیق تر و کامل تر کند.

شما در تصویر سازی ذهنی در حقیقت موضوعاتی را به موضوع اصلی خود ربط می دهید و سعی می کنید از این شکل کاری کنید که بهتر موضوع اصلی را درک کنید.

بگذارید یک مثال بزنم که بتوانید بهتر مبحث را متوجه شوید، برای مثال شما در نقشه ذهنی وقتی به ماشین فکر می کنید در ذهنتان تایر، موتور،بدنه و…. به ذهنتان می آید و دقیقا در ذهنتان یک نقشه کامل ترسیم کرده اید در مورد ماشین.

حال در زمان مطالعه شما وقتی برای مثال به مبحثی از زیست فکر می کنید ذهن سعی می کند تمامی مواردی که به آن مربوط است را به آن وصل کند تا شما بهتر مبحث را متوجه شوید.

حال بهتر است موضوعاتی که به آن فکر می کنید اول کلمات کلیدی مربوط به آن موضوع اصلی باشد و سپس به تصاویری که فکر می کنید به آن موضوع مرتبط است.

همچنین بخوانید :  مصاحبه دانشگاه شاهد

اگر این کار را با ذهنتان در چند موضوع مرتبط بکنید در حقیقت ذهن شما عادت می کند که در زمان مطالعه از روش نقشه ذهنی بهتر با مطالب ارتباط برقرار کند.

این کار بر کیفیت مطالعه ی شما تاثیر بسیار زیادی می گذارد و کاری می کند که شما بتوانید بهتر و با بهره وری بالاتر درس بخوانید.

اما چطور دقیق تر و کاملتر می توانیم از این روش استفاده کنیم.

مراحل استفاده از نقشه ذهنی

به طور کامل شما باید کاری کنید که ذهنتان در مطالعه نقشه های ذهنی زیادی را ترسیم کند و به وسیله ی آن کاری کنید که بهتر و با بهره وری بالاتر مطالعه خود را انجام دهید.

اما اگر بخواهیم ترسیم نقشه ذهنی را روی کاغذ انجام دهیم به این صورت باید عمل کنیم که اول یک کاغذ برداریم و به طور افقی آن را قرار دهیم.

سپس موضوع اصلی خودمون رو در مرکز اون بنویسیم و موضوعات مختلف رو که به اون ربط دارند رو به اون وصل کنیم و کاری کنیم که ذهنمون عادت کنه که این موضوعات مربوط رو با هم ترکیب کنه و به ما بیشتر در روند مطالعه کمک کنه.

در ترسیم نقشه ذهنی باید خیلی حواسمان به کلمات کلیدی مناسب باشد و کاری کنیم که بهتر بتوانیم کلمات را به موضوع اصلی مربوط کنیم.

نکته مهم در مورد مطالعه به کمک نقشه ذهنی

نقشه ذهنی خوب می تواند به کلی تاثیر زیادی بر بهره وری در مطالعه بگذارد اما باید ما کاری کنیم که ذهنمان آماده ی نقشه ذهنی خوب باشد.

همچنین بخوانید :  افزایش تمرکز حین مطالعه

یعنی بستره ی نقشه ذهنی را ما در ذهنمان ایجاد کنیم و کاری کنیم که ذهن همیشه با ایجاد یک نقشه ذهنی مبحثی را بهتر درک کند.

برای این کار شما باید سعی کنید تمرین هایی انجام دهید تا بتوانید بهتر ذهنتان را آماده قرار گرفتن در نقشه ذهنی بکنید.

برای مثال سعی کنید ارتباط بین کلمات کلیدی و مفهوم مطالب را درک کنید و امثال این ارتباط را بیشتر ایجاد کنید تا ذهنتان آماده استفاده از نقشه ذهنی در فهم کلام باشد.

سخن پایانی ورتا

نقشه ذهنی یکی از مواردی است که می تواند در مطالعه به ما کمک شایانی بکند و کاری بکند که ما بهتر مطالب را متوجه شویم.

اما استفاده از این راه مخصوص کسانی است که ذهن آماده ای داشته باشند و بتوانند هر چه بهتر مباحث پیرامون خود را با ارتباط به هم فهمش را راحت تر بکند.

ما در این مقاله به طور تخصصی مطالعه به روش نقشه إهنی را بررسی کردیم و کاری کردیم شما بتوانید به راحتی از این روش استفاده کنید.