آمادگی برای امتحانات نهایی

آمادگی برای امتحانات نهایی

امتحانات نهایی همیشه یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین موضوع برای یک دانش آموز دبیرستانی بوده و هست.

از سال 1402 که قانونی طرح شد تحت عنوان تاثیربخشی امتحانات نهایی برای کنکور این موضوع برای دانش آموزان مهم تر شد.

دانش آموزان بعد از این اتفاق  سعی کردند به غیر از تستی خواندن مباحث و توجه کامل به کنکور به امتحانات نهایی نیز نگاهی ویژه داشته باشند و سعی کنند برای آن نیز در برنامه خودشان زمان بگذارند.

البته تا به امروز که در حال خواندن این مقاله هستید فقط معدل سال دوازدهم در کنکور تاثیر دارد و هنوز  برای سال های دهم و یازدهم این تاثیر داده نشده است.

همونطور که گفتیم معدل و در نتیجه امتحانات نهایی در کنکور تاثیر گذار هستند و باید یک دانش آموز آمادگی بالایی برای امتحانات نهایی داشته باشد، به خاطر همین قرار است در این مقاله به طور ویژه به این موضوع بپردازیم.

آمادگی برای امتحانات نهایی

همونطور که گفتیم باید از این به بعد به امتحانات نهایی نگاه ویژه ای داشته باشیم و کاری کنیم که با موفقیت در امتحانات نهایی رتبه کنکور خوبی هم بیاوریم.

ما در حال حاضر در ماه آبان به سر می بریم و نکاتی که از این به بعد قرار است به آن توجه کنیم، نکاتی است که حتما در آبان ماه به بعد باید رعایت بشه تا امتحانات رو با موفقیت طی کنیم.

مور اول:

اهمیت کتاب درسی

مهم ترین و تاثیرگذار ترین منبع در امتحانت نهایی خوده کتاب درسی است.

طبق بررسی های انجام شده طراحان سوالات امتحانات نهایی در طرح سوالات بیشترین توجه خود را بر محتوای کتاب درسی دارند و تلاش می کنند که سوالات کلیدی و مهمی را از متن کتاب درسی طرح کنند.

همچنین بخوانید :  اگه دانشگاه قبول بشیم و نریم چه اتفاقی می افته؟

اگر خودتان رجوع کنید به امتحانات نهایی سال های قبل و سعی کنید در کتاب درسی جواب سوالات را پیدا کنید متوجه می شوید که طراحان بعد از متن کتاب درسی توجه خود را بر تمرین های کتاب می گذارند و بسیار زیاد سعی می کنند سوالاتی شبیه به تمارین کتاب طرح کنند.

پس اگر کتاب درسی را به خوبی مطالعه کنید و بتوانید تمرکز خوبی بر حل تمرین های کتاب بگذارید می توان گفت شما می توانید در امتحانات نهایی موفق خواهید شد.

مورد دوم:

خلاصه نویسی و جزوه نویسی از نکات معلم

معلمان کسانی هستند که خودشان طراحان سوال خوبی هستند و تسلط بالایی بر نکات کتاب درسی و نکات امتحانی دارند.

همچنین معلمان سعی می کنند که در طول سال تحصیلی و در آموزش  کتاب درسی به دانش آموزان نکاتی را به طور خلاصه به دانش آموزان بگویند و دانش آموزان را دعوت به جزوه نویسی بکنند.

دقت داشته باشید که جزوه هایی که از گفته های معلم خود و نکاتی که در کلاس گفته می شود را اگر بنویسید، شما در حقیقت در پایان سال یک منبع خوب دارید که می توانید با مطالعه آن به موفقیت خودتون در امتحانات پایانی کمک زیادی بکنید.

مورد سوم:

توجه به امتحان نهایی در برنامه تحصیلی خودتون

شما برای اینکه دوست دارید در کنکور موفق شوید و رتبه عالی بیاورید سعی می کنید که تمام زمان خود را برای تست زدن و همینطور دانستن نکات تستی کنید.

اما باید به این نیز توجه زیادی کنید که امتحانات نهایی نیز بر کنکور تاثیر بالایی می گذارند و باید به آن نیز توجه بالایی شود و برای آن نیز در برنامه زمان جداگانه ای تعیین کنید.

همچنین بخوانید :  مطالعه به روش پیش خوانی

پس زمانی که در حال طراحی برنامه خودتون هستید از مشاور خودتون بخواید که برای خوندن کتاب و حل سوالات تشریحی که در نمره امتحانات نهایی تاثیر گذار است هم زمان خاصی را تعیین کند.

مورد چهارم:

استفاده از منابع خوب و معتبر

همانطور که گفتیم بهترین و تاثیر گذارترین منبع برای امتحانات نهایی خوده کتاب درسی است ولی اگر بتوانید در کنار کتاب درسی و مفاهیمی که در جزوه نوشتید یک منبع برای مهارت در حل کردن سوالات تشریحی داشته باشید بسیار بسیار خوب است و می تواند تاثیر بالایی در نمره امتحانات نهایی شما داشته باشد.

همچنین این منابع دارای درسنامه هایی هستند که پر نکته و کامل است و اگر شما در فهم محتوای کتاب درسی هم مشکلی دارید می توانید با خواندن این کتاب ها به خوبی مباحث را متوجه شوید.

اگر بخواهم در این قسمت منبعی معرفی کنم می توانم بگویم مجموعه کتاب های ماجراهای من و درسام خیلی سبز و همچنین کتاب سیر تا پیاز گاج از جمله منابعی هستند که می توانند به ما کمک بکنند.

مورد پنجم:

مرور کردن مهم ترین نکته در آموزش مفاهیم کتاب

اگر از هر مشاوری و معلمی بپرسید که برای فهم کاملتر مفاهیم و تثبیت مباحث در ذهنمان باید چکاری را انجام دهیم حتما به شما خواهند گفت که مرور کردن مهم ترین کاری است که یک دانش آموز باید بکند تا مفاهیم در ذهنش بماند و بتواند به خوبی آن ها را یادآوری کند.

شما باید حتما بعد از هر کلاس درسی و بعد از دانستن هر مطلب مهم حتما یک تایمی را تعیین کنید که آن مبحث را مرور کنید.

همچنین بخوانید :  بهترین منابع منطق کنکور

باید به این نکته تاکید بکنم که اگر در همان روز مرور بکنید می توانید کاری کنید که مطالب در ذهنتان بماند و اگر این کار را به روز های دیگر موکول کنید قطعا نمی توانید مرور خوبی داشته باشید.

یک نکته مهم:

اگر بتوانید بعد از خواندن و مرور مبحثی آن را برای خودتان توضیح دهید می توانید به راحتی آن مبحث را در ذهنتان تثبیت کنید.

یعنی خودتان را به جای یک معلم تصور و به خودتان آن مبحث را آموزش دهید.

با این کار بسیار راحت تر با مباحث ارتباط برقرار می کنید و می توانید بهتر روند یادگیری خود را تسریع دهید.

سخن پایانی ورتا

همانطور که گفتیم و می دانید امتحانات نهایی یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین موارد برای یک دانش آموز کنکوری است و از آن جایی که در کنکور نیز تاثیر داده خواهد باید به آن توجه ویژه ای کرد.

ما نیز در این مقاله سعی کردیم که به روش هایی بپردازیم که شما اگر از همین امروز به انها بپردازید می توانید در امتحانات نهایی یک نمره خوب بگیرید.