روش های کنترل استرس

روش های کنترل استرس

مطمئنا تا به حال استرس سراغ هر یک از ما آمده و ما با آن درگیر شده ایم و این را هم می دانیم که می تواند اثرات مخربی را برای ما داشته باشد.

وجود استرس تمرکز را در ما از بین می برد و نمی گذارد که ما به طور کامل و درست حواسمان به اهدافمان باشد.

در حقیقت استرس و اظطراب یک نوع از انواع حالت های بدن است که در مقابل وجود ترسی رخ می دهد و اگر انسان درگیر آن باشد نمی تواند از صد در صد توانایی ذهنی خود استفاده کند.

اما راهکار چیست و چطور می توانیم با کنترل استرس تمرکز داشته باشیم و آیا این استرس قابلیت درمان شدن دارد یا نه؟

قرار است در این مقاله به طور کامل به  روش های کنترل استرس بپردازیم.

روش های کنترل استرس

استرس در زندگی بعضی از افراد آنقدر زیاد می شود که برای کنترل آن به دنبال روش های دارویی و شیمیایی می روند اما می شود استرس را در چند روش ساده و بدون دارو کنترل کرد.

از اینجا به بعد به شما روش هایی گفته می شود که بتوانید با آنها استرس خودتان را کنترل کنید.

روش اول:

ورزش کنید.

ورزش کردن همیشه جزو راهکار های خوب و نتیجه بخش برای زندگی ما بوده و هست و ما با ورزش کردن اثرات خیلی خوبی می توانیم در زندگی بگیریم.

یکی از اثراتی که ورزش به همراه دارد، کنترل استرس است.

اگر بتوانیم به نظم و روی برنامه ورزش کنیم در مغز ما هورمون اندورفین ترشح می شود که درنتیجه ی آن شخص شاداب تر و احساس بهتری دارد و می تواند استرس خود را از بین ببرد.

همچنین بخوانید :  روش مرور فلسفه و منطق

ما اگر بتوانیم هر روز در برنامه روزانه خودمان حداقل نیم ساعت ورزش قرار دهیم قطعا نتیجه ی آن را در آرامش زندگی خودمان خواهیم دید.

روش دوم:

ذهنتان را آماده هر اتفاقی قرار دهید

استرس زمانی به وجود می آید که ذهن شما آماده ی چیزی نبوده و به یک آن اتفاقی افتاده.

در این حالت ذهن نمی تواند تصمیم درستی بگیرد و در نتیجه مظطرب و استرسی می شود.

ما باید روی ذهن خودمان کار کنیم و مهارتی به دست آوریم که با آن بشود برای هر اتفاقی که رخ داد  ذهنمان آماده باشد و هیچ چیزی نتواند آرامش را بر هم بریزد.

این اتفاق زمانی می افتد که ذهنمان عادت کند که همیشه برای اتفاقات آماده باشد و بتواند در بد ترین لحظات نیز بهترین تصمیم ها را بگیرد.

روش سوم:

سعی کنید ترس های خود را با نوشتن حل کنید

همیشه در سختی ها و مشکلات و زمان هایی که استرس حمله می کند ذهن ما آشفته می شود و نمی تواند تصمیم خوبی بگیرد.

اما تحقیقات نشان داده که اگر بتوانیم این ترس ها و مشکلاتی که داریم را روی یک برگه بنویسیم، خیلی بهتر می شود راه حل را انتخاب کرد و با آن مشکلات را حل کرد.

در حقیقت زمانی که شما روی یک برگه مشکلات خود را می نویسید مغز در حقیقت می تواند بهتر و واضح تر مشکل را متوجه شود و به دنبال راه حلی برای آن باشد.

پس سعی کنید مشکلات خودتون رو بنویسید تا بهتر مغزتون بتونه راه حل بده و درگیر استرس نشید.

همچنین بخوانید :  تست سنجشی چیست؟

روش چهارم:

با برنامه کار های خود را پیش ببرید.

خیلی از اوقات ذهن شما زمانی دچار استرس می شود که بدون برنامه عمل می کنید و در یک آن یک مسئله می تواند ارامش شما را بر هم ریزد.

این یعنی اگر برنامه ای نداشته باشید در حقیقت ذهن شما در یک آن باید تصمیم بگیرد و اگر قادر به این کار در ان لحظه نشود دچار استرس می شود .

برای این کار خیلی بهتر است که شما یادداشت برداری کنید و سعی کنید برنامه های خود را بنویسید و یک به یک آن را انجام دهید تا ذهن شما آمادگی رو به رو شدن با مسئله ای را داشته باشد.

روش پنجم:

کار های خود را به تعویق نیاندازید.

شما شاید زمانی که کاری را به تعویق می اندازید احساس خوبی کنید و فکر کنید که با تعویق انداختن آن کار بتونید بعدا بهتر انجامش بدید، اما این کاملا فکر اشتباهیه و شما هیچ وقت با به تعویق انداختن کارها موفق نخواهید شد.

به غیر از این اگر این کارها زیاد شوند و شما هر کدام را به تعویق بیاندازید پس از مدتی قطعا دچار استرس خواهید ششد و احساس شکست در شما رخ می دهد.

شما باید یک برنامه ای بریزید که قابل انعطاف باشد و به گونه ای باشد که بتوانید ان را انجام دهید که در روند این برنامه مجبور نشوید کاری را به تعویق بیاندازید.

روش ششم:

مدیتیشن کنید.

مدیتیشن یکی از روش هایی است که سالیان سال است برای کنترل استرس و جلوگیری از اضطراب به وجود می آید.

همچنین بخوانید :  منابع کنکور زبان

مدیتیشن در حقیقت نوعی تفکر راهنماست و شما می توانید در ورزش هایی مثل پیلاتس و یوگا آن را پیدا کنید.

شما می‌توانید با تمرین تمدد اعصاب، با کشش، یا با تنفس عمیق، مدیتیشن انجام دهید واگر این کار را در برنامه ی خود قرار دهید می توان گفت تا حد زیادی توانسته اید از بروز استرس جلوگیری کنید.

سخن پایانی ورتا

استرس در نتیجه بسیاری از کارها به دست می آید و موجب از دست دادن ارامش و تمرکز ما می شود که این فرایند در دانش اموزان نیز زیاد رخ می دهد.

اما ما در این مقاله به طور تخصصی شش تا ااز راهکار های کنترل استرس را بیان کردیم که می توانید با درس گفتن از انها بهتر استرس خودتون رو کنترل کنید.