مذاکره کننده غالب کیست؟

مذاکره کننده غالب کیست؟

مذاکره کننده غالب فردی است که در یک جلسه کاری یا در ایجاد یک ارتباط کوتاه بتواند با توانایی و مهارت های خود در آن جلسه، نتیجه جلسه را به نفع خود تغییر داده و مشخص کند. مهارت های کمک کننده در رسیدن به چنین شخصیتی کاملا اکتسابی ست و نیاز به تمرین و تکرار در موقعیت هایی با حساسیت کمتر دارد. در مسیر رسیدن به این ویژگی باید در نظر داشته باشید که شما قطعا با یادگیری از شکست های خود می توانید فردی موفق باشید.

ویژگی های مذاکره کننده حرفه ای :

  • مدیریت زمان رکن اصلی :

اگر می خواهید به یک مذاکره کننده قوی تبدیل شوید باید ساعت ذهنی خود را در ناخودآگاه فعال کنید. در هیچ جلسه کاری نباید دائم به ساعت نگاه کنید. شما به عنوان یک فرد حرفه ای باید به مدیریت زمان جلسه، تسلط کافی داشته باشید و از زمان مطرح شدن مسئله و رسیدن به نتیجه نهایی گذر زمان را کنترل کنید.

 

  • مهارت گوش دادن فعال :

اینکه بتوانید در طول یک جلسه هوشمندانه گوش بدهید، یک امر مهم و حیاتی ست. علاوه بر نکته برداری لحظه ای از صحبت های طرف مقابل در ذهن باید بتوانید فعال هم باشید. برای داشتن هردو ویژگی در یک لحظه باید همیشه از قبل به ویژگی های اخلاقی و شخصیتی طرف مقابل شناخت کامل پیدا کرده باشید. علاوه بر این باید برای اینکه بتوانید برای هر موقعیت پیش بینی نشده ای آمادگی داشته باشید روزانه از خود چند FAQ بپرسید و به آنها پاسخ هایی بر اساس دیدگاه های شخصی خاص یا یک پاسخ غیرقابل انتظار اما زیرکانه بدهید. این تمرین باعث می شود ذهن شما آمادگی همیشگی برای غلبه بر هر گفت و گویی داشته باشد.

 

  • قدرت به یادسپاری :

مذاکره کننده حرفه ای باید از تجربیات گذشته خود در رسیدن به نتایج بهتر در جلسات بعدی استفاده کند. همراه خود یک دفترچه داشته باشید و بعد از هرجلسه نقاط ضعف و قوت خود و ویژگی های مذاکره کننده مقابل را یادداشت کنید و روی نقاط قوت خود تمرکز کرده و آنها را تقویت کنید. صورت جلسه برای جلسات داشته باشید تا بتوانید در جلسات آینده از آنها استفاده کنید.

همچنین بخوانید :  نحوه ورود به بازار کار فروشندگی و بازاریابی

 

  • تمرکز بالا، ویژگی طلایی :

اینکه در جلسات تمرکز بالا داشته باشید باعث می شود بتوانید هم درست صحبت کنید و هم تصمیمات مناسب بگیرید. در محیط هر وسیله ای که باعث حواس پرتی شما می شود را از خود دور کنید و بر اساس شخصیت و مسیر ذهنی خود روش هایی که باعث افزایش تمرکز خود می شود را به کار بگیرید.

 

  • اطلاعات کافی و تخصصی رمز پنهان یک مذاکره کننده :

یکی از مهم ترین ویژگی های یک مذاکره کننده داشتن اطلاعات کافی برای جلسه است. علاوه بر این فرد مذاکره کننده باید بتواند به درستی موضوع جلسه را به افراد حاضر در جلسه انتقال دهد. هرگز بدون داشتن اطلاعات تخصصی در غالب یک ارائه دهنده وارد جلسه نشوید. بدون اطلاعات کافی علاوه بر از دست دادن اعتماد افراد حاضر در جلسه، اعتماد به نفس خود را در مسیر این هدف از دست خواهید داد. پس به امید بدست آمدن اطلاعات به صورت خود به خود در جلسه وارد آن نشوید.

 

  • مشارکت همه جانب در جلسه :

در جلسه مذاکره شما به عنوان یک مذاکره کننده حرفه ای چه در گفت و گو و چه در رسیدن به نتیجه نهایی باید در بحث ها مشارکت فعال داشته باشید. نظر و ایده های شحصی خود را بر اساس بالا بردن اطلاعات خود در تخصص خود، در جلسه بیان کنید. نحوه بیان این نظر، بسیار در اثری که بر دیگر شرکت کنندگان می گذارید اهمیت دارد. پس مثل یک ربات بی حرکت و ساکت در جلسه عمل نکنید زیرا دستاورد نهایی شما بر ضرر شما تمام خواهد شد.

همچنین بخوانید :    دلایل تسلیم شدن در میانه راه چیست ؟

 

  • سم مهلک،اضطراب در جلسه :

در نهایت آنچه باعث بالا رفتن تمرکز و ارایه عالی ما در جلسات می شود، حس خونسردی و آرامش در جلسه است. عدم کنترل استرس قبل از جلسه و یا حتی در طول جلسه باعث گرفتن تصمیمات احساسی و عجولانه و اشتباه می شود. بر اثر استرس و اضطراب ذهن شما قابلیت تفکر انتزاعی و منطقی را از دست خواهد داد و در نهایت منجر به نتیجه دلخواهد نخواهد شد.

 

  • صداقت رمزگشا خواهد بود. :

اگر تصمیم بگیرید که در جلسه ای استراتژی ها و تکنینک هایی را پیاده کنید تا بتوانید در جلسه پیروز باشید؛ این راه غلطی نیست اما صادقانه عمل کنید. یک مرز بسیار حساس بین دروغ و استفاده از استراتژی هاست که شما باید با تسلط بر جملات تاثیرگذار آنها را مدیریت کنید. درباره عملکردها و ایده ها و دیدگاه های خود با فرد یا افراد مذاکره کننده مقابل صادق باشید چون شرط اولیه یک نتیجه دوسر سود، حفظ صداقت طرفین است.

 

  • ادب و احترام، حفظ اتیکت شماست. :

در راستای همه ویژگی ها برای اینکه در ذهن گروه مذاکره کننده مقابل، شما فردی بااصالت رفتاری باشید باید بتوانید کمی بیش از حد معمول احترام و ادب را رعایت کنید. اینکه بر اساس هر شرایطی حتی موقعیتی که به نفع شما نیست بتوانید ادب و نزاکت را حفظ کنید تا بتوانید با استفاده از همین استراتژی ساده حرف ها و نظریات خود را به کرسی بنشانید.

 

تکنیک های پیروزی در مذاکره :

 

  • روابط فردی ممنوع :

در مذاکرات روابط ما کاملا با روابط شخصی و فردی متفاوت است. پس بهتر است هیچ یک از رفتارها و اخلاقیات و حتی ارزش های روابط فردی را دخیل در روابطی نکنید که نتایج مهم و حیاتی در کار و بیزینس شما دارد. این دخالت دادن می تواند هم خصومت شخصی باشد یا حتی بیش از اندازه احترام و ارزش دادن که هردو بر اساس یک تصمیم احساسی می تواند نتایج مذاکره شما را به خطر بیندازد.

همچنین بخوانید :  خودبازتابی (self-reflection)  و اهمیت آن

 

  • انعطاف پذیری در هر شرایطی :

درست است که شما پیش از ورود به هر مذاکره ای برای مکالمات آماده می شوید.اما شما باید همینقدر قوی برای هر اتفاق خارج از کنترل و پیش بینی نشده ای در جلسات باشید. اینکه گاهی شرایط بر وفق مراد پیش نرود کاملا عادی خواهد بود پس این ویژگی را در خود تقویت کنید تا بتوانید در هر شرایطی خوب فکر کنید، درست صحبت کنید و در نهایت تصمیمی هوشمندانه و زیرکانه بگیرید.

 

  • خودبزرگ بینی را کنار بگذارید :

درست است که شما باید اعتماد به نفس در گفت و گو داشته باشید و سعی کنید بر جلسه سوار شوید تا بتوانید نتایج دلخواه خود را بدست آورید اما این موضوع با خودبزرگ بینی نسبت به دیگر افراد متفاوت است. شما باید از غرور کاذب در جلسه که باعث عدم شنیدن صحبت ها و نظریات دیگران می شود خودداری کنید. با فروتنی توام با اعتماد به نفس به جلسه تلسط پیدا کنید و احترام را فراموش نکنید.

 

سخن پایانی این است که شما با استفاده تک تک تکنیک ها و رشد و تقویت ویژگی های یک مذاکره کننده باهوش در جلسات بدرخشید. فراموش نکنید که تجربیات قبلی شما برای جلسات شما حیاتی است تا شکست های خود را به حداقل برسانید. آموزش در حوزه هایی از جمله سخنوری و فن بیان می تواند شما را در درجاتی بالاتر از دیگران قرار دهد.