تاثیر انضباط شخصی درکارگروهی

تاثیر انضباط شخصی درکارگروهی

در هر سطحی از حرفه و کسب و کار خود هستید باید بدانید تنها راه نجات دهنده شما برای رسیدن به اهداف بزرگ داشتن نظم شخصی است. نظم فردی نه تنها برای شما بلکه بر محیط شما که شامل افراد خانواده، دوستان و همکاران شماست تاثیرگذار خواهد بود. برای یک فرد و برندینگ شخصی او داشتن برنامه مستمر و شخصی و نظم دهی به کارها، باعث می شود دیگران روی حرف ها و عملکرد آن فرد حساب بیشتری باز کنند. اعتماد به نفس ناشی از به نتیجه رسیدن کارها در شما باعث پیگیری مداوم شما برای کارهای بعدی خواهد شد. در ادامه این مقاله به چند راهکار درباره نظم دهی و تاثیرات آن بر دیگر افراد می پردازیم. توسعه شخصی شما چه در زندگی شخصی چه در بعد اجتماعی بستگی به حفظ نظم در زندگی شما دارد.

 

 انضباط شخصی چیست ؟

مجموعه ای از عملکردهای پی در پی است که با تداوم در انجام آن ها با نقشه و برنامه معین می توانید به نتایج مشخص و با کیفیت عالی دست یابید.

هر فردی ویژگی های اخلاقی و شخصیتی متفاوتی دارد که می تواند او را به موفقیت نزدیک یا دور کند. در کنار دیگر ویژگی ها نظم فردی از آن دسته ویژگی هایی است که به شما کمک می کند تا بتوانید در طولانی مدت اهداف پایدار بسازید. این ویژگی نه تنها یک خصیصه شخصیتی می شود بلکه یک عادت مثبت در زندگی شماست که می تواند تمامی جوانب زندگی شما را پوشش داده و حتی رشد قابل توجهی بدهد. افرادی که این مسیر را برای رسیدن به تمامی اهداف خود انتخاب می کنند گروهی از خصوصیات اخلاقی زیر را به عنوان ویژگی های تکمیل کننده دارند. این خصوصیات شامل :

  • صبوری و تاب آوری بالا
  • تمرکز و دقت نظر
  • آینده نگری و بلندهمتی
  • استمرار و پشت کار
  • مسئولیت پذیری و تعهد به خود و دیگران
  • وجدان کاری
  • سازمان یافتگی
همچنین بخوانید :  انواع سرمایه گذاری در زندگی

 

در نهایت در محیط کار خود می توانید با استفاده از نظم شخصی بر عملکردها و وظایف خود مدیریت داشته باشید؛ سپس به اهداف کوتاه مدت خود برسید و در نهایت با حفظ استمرار در انجام عادات مثبت خود به اهداف بلندمدت خود دست یابید.

 

  • موانع نرسیدن به انضباط شخصی :

قطعا در مسیر رشد، شما به موانعی برخورد خواهید کرد که شما را ناامید یا خسته می کنند. بپذیرید که شما مسیر را درست آمده اید و این کاملا طبیعی است که باید برای اصلاح های سازنده از این موانع عبور کنید. اما این پذیرش به این معنی نیست که شما باید منتظر باشید تا مشکل خود به خود حل بشود. حتما به دنبال پیش گیری و حتی رفع این موانع باشید. از شکست در مسیر رفع موانع حراسی نداشته باشید. ادامه دادن و دیدن هدف نهایی را در الویت خود قرار دهید. هیچ چیز به اندازه استمرار و کمی سخت گیری در انجام امور برنامه ریزی شده به شما در حفظ آن و عادت سازی کمک نمی کند. برای آنکه نظم معینی به روتین خود دهید از روش های اثبات شده زیر در ادامه مقاله استفاده کنید.

ذهنیت و بینش خود را از گذشته رها کنید :

زمانی که شروع به ساختن یک عادت جدید می کنید باید بدانید که اگر از قبل بر روی ذهنیت صحیح و اصلاح آن تلاشی نکرده باشید تمام زحمات شما بیهوده خواهد بود. اینکه چه محدودیتی در توانایی ها و مهارت های فردی خود می بینید و در شما نهادینه شده است باعث خواهد شد تا نتوانید با انگیزه و انرژی کافی و لازم به ایجاد و حفظ نظم فردی بپردازید. می توانید با فعالیت های فیزیکی، ورزش و پیاده روی انرژی و انگیزه از دست رفته را بازگردانید. این فعالیت به پویایی شما کمک می کند تا مجدد بتواند هم خود را باور کنید و هم در مسیر اصلاح دست از تلاش نکشید تا به نتیجه مطلوب خود برسد.

همچنین بخوانید :  6 مانع اصلی در تحول کسب و کارها

در مسیر پیش رو انگیزه را فعال نگه دارید :

اینکه به صورت خودکار بتوانید فعالیتی را انتخاب کنید تا منجر به خودانگیزگی شود، کاری دشوار است. این امر مستلزم یک خودشناسی عمیق از شماست. پیشنهاد ما به شما این است که با روش تشویق پیش بروید. بابت هر قدم کوچک و تلاش خود سپاس گزار خود باشید و به خود پاداش دهید. این امر باعث ادامه یافتن پروسه عادت سازی شما خواهد شد.

روش های ایجاد و تثبیت نظم شخصی :

این مسیر نیازمند یادگیری است تا اول کاشته شود و سپس رشد داده شود. تنظیم یک برنامه قدرتمند و تعیین شفاف اهداف، شما را در رشد و توسعه بسیار جلو انداخته و امیدوار می کند. وقتی شفافیت به ویژگی اهدافتان اضافه شد، استمرار و عملگرایی برایتان تسهیل خواهد شد.

 

  • تمرین، تمرین، تمرین :

یک مهارت تنها با تمرین زیاد می تواند به روتین دائمی شما تبدیل شود. مثل هر ویژگی دیگری که با تمرین زیاد در شما نهادینه شده است، باید نظم فردی را هرروز تمرین کنید. در رابطه با درس، کار و هر هدف دیگری یک برنامه دقیق و روشن داشته باشید تا بتوانید تک تک اهداف را تیک بزنید. تقسیم ساعات روزمره به باکس هایی با زمانبندی مشخص می تواند در انجام تکالیف شما کمک کنند باشد. هم انگیزه شما در رسیدن به اهداف بلند مدت با ایجاد اهداف کوتاه مدت بالا می رود و هم عمیق تر تمرکز کردن بر کارها در رسیدن به نتایج دلخواهتان در شما تقویت خواهد شد.

 

  • ذهن آگاهی مهم است :

علاوه بر اینکه بر روی مهارت در حفظ برنامه های روتین خود تمرکز دارید باید به این مسئله آگاهی داشته باشید که شما ذهن فعال را باید هرروز پاکسازی کنید. 10 دقیقه مدیتیشن کردن در روز به شما کمک می کند تا بازیابی انرژی روزتان برای انجام برنامه ها راحت تر شود. در راستای همین امر می توانید شکرگذاری یا نوشتن تصویری از آینده را تمرین کنید.

همچنین بخوانید :  فرسودگی و کارزدگی نیروی کار

 

  • عوامل حواس پرتی را حذف کنید :

هرآنچه باعث می شود شما از تمرکز بر کارتان منحرف شوید، عامل کندکننده شما در انجام کارهایتان است. در هر محیطی که هستید و مشغول به انجام وظایف خود هستید سعی کنید عوامل حواس پرتی خود را حذف کنید. در محیطی آرام و ترجیحا خلوت به کارها رسیدگی کنید.

 

سخن پایانی

درست است که شما این تمرین ها برای خود انجام می دهید؛ اما فراموش نکنید اگر شما یک وظیفه را در محیط کار درست انجام دهید هم بر همکاران خود تاثیر می گذارید. این انرژی که شما قدرتمند و با اعتماد به نفس به تمام کارها رسیدگی کرده اید باعث می شود که به دیگران برای انجام کارهایشان انگیزه دهید. پس این یادگیری مهم را اول برای خود و در نهایت برای ساختن محیطی سالم هم در کار و هم در خانواده با تلاش زیاد و صبوری پیش بگیرید. ناامیدی و موانع را حذف کنید و از شکست نهراسید. استمرار و حفظ آن عامل موفقیت شما در این مسیر خواهد بود.