مقایسه با دیگران در سال کنکور

مقایسه با دیگران در سال کنکور

در سال کنکور ما با دانش آموزان زیادی در مدرسه یا کتابخانه و یا در موسسه های آموزشی در ارتباط هستیم و سعی می کنیم از آنها یاد بگیریم و از ارتباط با آنها بهترین استفاده را ببریم.

اما تا آنجایی این ارتباط خوب است که به ما ضرر نرساند و باعث نشود ما از مسیر هدف خود یعنی کنکور دور بمانیم.

در این ارتباط ها یکی از مخرب ترین کارهایی که بسیاری از دانش آموزان انجام می دهند مقایسه کردن خود با دیگران است.

مقایسه کردن می تواند اثرات مخربی بر ذهنیت ما بگذارد که این می تواند برای یک دانش آموز بسیار بد باشد.

ما در این مقاله می خواهیم به طور کامل در مورد مقایسه کردن بین دانش آموزان صحبت کنیم و به طور دقیق این موضوع را زیر نظر بگیریم.

 

مقایسه با دیگران در سال کنکور

مقایسه کردن همیشه در بین هر فردی یا هر اجتماعی بوده و هست و متاسفانه ما هر روز در جامعه خود این رفتار اشتباه را می بینیم.

مقایسه کردن در اصل یک کار کاملا غلط است چرا که هر شخصی یک مسیر مشخص و یک ساز و کار کامل برای خود دارد و دلیلی نیست که بخواهد خود را با شخص دیگری مقایسه کند.

ما باید این را بدانیم که هر کسی اهداف، مسیر و زندگی خاص خود را دارد که در حال قدم گذاشتن در آن مسیر است و نباید آن را با خودمان مقایسه کنیم.

در واقع ما اگر مقایسه ای بین خودمان یا شخص دیگری بکنیم دچار یک اشتباه کاملا مخرب شده ایم که هیچ وقت هیچ تاثیر خوبی نمی توانیم از این رفتار بگیریم .

همچنین بخوانید :   بهترین ساعات مطالعه کنکوریا

این رفتار مقایسه کردن در بین دانش آموزان نیز بسیار زیاد دیده می شود.

هم دانش آموزان خود را با افراد دیگر مقایسه می کنند و هم خیلی از اوقات دیده شده که معلمین و خانواده ها نیز دانش آموزان را با هم مقایسه می کنند.

در کل جو کنکور یک جو کاملا رقابتی است و همه به این موضوع واقف هستند اما ما فقط باید تمرکزمان روی رتبه خودمان باشد و دیگر با مقایسه کردن وقت خود را هدر ندهید.

در اینجا اگر بتوانیم ذهنیتی از خود بسازیم که سمت مقایسه کردن با افراد دیگر نرود بسیار تاثیر خوبی روی خود گذاشته ایم و از اینکه وقتمان تلف شود جلوگیری کرده ایم.

اما اگر این ذهنیت را برای خودمان نسازیم و همیشه در حال مقایسه کردن خود با دیگران باشیم، بسیاری از مشکلات به سمت ما می آیند‌.

از طرفی زمانمان را به شدت صرف موارد غیر مهم و بیهوده کرده ایم و همین موجب می شود نتوانیم به برنامه خود برسیم.

از طرف دیگر مقایسه کردن عمل اشتباهی است که باور های ما را تحت تأثیر خود می گذارد.

زمانی که ما دچار مقایسه کردن خودمان با افراد دیگر می شویم در واقع به اشتباه باور می کنیم که شاید آن فرد جایگاه بالاتری نسبت به ما دارد و همین یعنی تاثیر بد روی باور های ما.

اما یکی دیگر از مهمترین تاثیرات بد مقایسه کردن، کم شدن روحیه است.

اگر ما خودمان رو با فرد دیگری مقایسه کنیم در واقع روحیه­ی خودمان را از دست داده ایم و دچار کمبود اعتماد به نفس خواهیم شد.

همچنین بخوانید :  وسواس مطالعاتی 2

همچنین بسیاری از خانواده ها نیز هستند که فرزند خود را با فرزندی دیگر یا برای مثال با شخص دیگری مقایسه می کنند که این عمل به شدت روی روحیه ی فرزندشان تاثیر بد می گذارد و همین موجب می شود که اعتماد به نفسشان کم بشود و به سختی بتوانند کار مثبت و مفیدی انجام دهند.

همیشه نظر خانواده برای یک دانش آموز مهم بوده و هست؛ چراکه نزدیک ترین افراد در سال کنکور به دانش آموزان قطعا خانواده هستند.

پس حتما خانواده ها باید این رفتار اشتباه را کنار بگذارند و به جای این کار به فرزندشان حس ارزشمندی  و امیدواری بدهند تا روحیه دانش آموزان حفظ شود و با اعتماد به نفس و خوباوری بالا به سمت مطالعه درسشان بروند.

به بیان دیگر مقایسه کردن باعث می شود که ما فکر بکنیم از شخص دیگری کمتر تلاش کرده ایم و شاید به هدفمان نرسیم که کامل این تفکر اشتباه است و ما از این نوع تفکر ضربه می خوریم و اعتماد به نفسمان به شدت کاهش پیدا می کند.

پس در سال کنکور باید سعی کنید از هر نوع مقایسه خود با فرد دیگری دوری کنید و کاری بکنید که فقط تمرکزتان روی هدف و مسیر خودتان باشد.

 

سخن پایانی ورتا

کنکور یک مسیر پر فراز و نشیب است که باید همیشه همه­ی حواسمان به هدف خودمان باشد و دیگر از هر چیز غیر مهمی دوری کنیم.

یکی از مواردی که وجودش می تواند به ما ضربه زننده باشد همین مقایسه کردن است که روی ما تاثیر بسیار بدی می گذارد.

همچنین بخوانید :  رتبه های 1 تا 10 کنکور اعلام شد!

ما باید یک ذهنیتی از خودمان بسازیم که دیگر ذهنمان سمت مقایسه کردن نرود و فقط به موفقیت و هدف خودمان فکر‌ کنیم.

در این مقاله نیز به طور دقیق به این موضوع پرداختیم و باعث شدیم شما با خواندن این مقاله از مقایسه کردن خودتان با دیگران جلوگیری کنید.