بازاریابی فلایویل چیست ؟

بازاریابی فلایویل چیست ؟ (Flywheel)

بازاریابی فلایویل چیست ؟
 

بازاریابی فلایویل چیست ؟

 

این بازاریابی جایگزین بازاریابی سنتی و یا همان قیف فروش سنتی است.

در مقاله های قبلی شما درباره قیف فروش خواندید که باید چه استراتژی هایی به کار رود تا بتوانید مشتری را از ورودی قیف به بخش نهایی برسانید.

در این نوع بازاریابی شما سه بخش اساسی و مهم دارید.

مراحل بازاریابی فلایویل : جذب، تعامل و رضایته. بیش از نیمی از برندهای مطرح دنیا در حال حاضر از این چرخه استفاده می کنند. آنها در وفادارسازی مشتری بسیار موفق عمل می کنند.

در مرحله جذب تمرکز تیم فروش بر جذب بیشتر مشتریان است. جلب توجه مشتری یکی از مهم ترین درس هایی است که باید فروشندگان به آن توجه کافی داشته باشند. رضایت و تعامل نقاط عطف هستند. در بازاریابی سنتی، مشتری و رضایت او آخرین استراتژی بازاریابی است. در ادامه این مقاله به تجزیه بخش های مختلف پرداخته می شود.

 

  • جذب (Attract)

 

در مرحله جذب آنچه حائز اهمیت است اینکه شرایط جذب باید با توجه به محتواسازی قوی اتفاق بیفتد. اینکه شما سعی می کنید توجه مخاطب را با محصول و خدمات خود جذب کنید، درست ترین مسیر فروش می باشد. در نهایت ایجاد حس نیازمندی در مخاطب، باعث جذب مشتری می شود. اینکه شما بتوانید مشکلات و نیازهای مشتری را رفع کنید و آن را نشان دهید، یکی از مهمترین بخش های فروش است.

بعد از جذب اولیه باید برای تعامل مناسب و راحت به مشتریان خود کمک کنید. در این بخش قطعا مشتری با موانعی روبرو می شود. در رویارویی با این موانع پویایی و خلاقییت داشته باشید. اینکه مشتری شما بتواند با هر سبک سلیقه و هر سطح دانشی به آنچه از طرف مجموعه شما ارائه می شود، دسترسی آسانی داشته باشد، باعث می شود مشتری در دفعات بعدی حتما به شما اعتماد کند.

همچنین بخوانید :  مقابله با اهمال کاری

 

تعامل (Engage)

در این مرحله باید بدانید که شرایط خرید مهم ترین بخش است. اینکه مشتری بتواند روی خدمات شما و نحوه صحبت با بخش فروش ارتباط خوبی برقرار کند، روی بعد روانی مشتری تاثیری عمیق خواهد داشت. این بخش می تواند دقیقا مثل قیف فروش عمل کند. یعنی در این بخش با ورودی زیاد، آیا مخاطب با محتوا و محصولات شما به خروجی خرید ختم می شود یا خیر؟ در مرحله تعامل نحوه مکالمات شما، درک متقابل شما از شرایط خاص مشتری، وضعیت روانی، دغدغه های مشتری و نیازهای او، پیگیری دریافت محصول یا خدمات و رفتار و تعامل دوستانه تیم فروش بسیار مهم است.

 

رضایت (Delight)

مرحله آخر بازاریابی فلایویل مرحله رضایت است. در عصر جدید، چهل درصد از فروش محصولات برند به فروش میدانی و تبلیغات میدانی برمیگردد. یعنی مشتری بارها از شما خرید کرده است، هم خدمات هم محصول. به دلیل رضایت بالایی که در ذهن او با دریافت محصول شکل می گیرد؛ مشتری تصمیم می گیرد که محصول یا خدمات شما را برای اطرافیان خود که پیشنیه اعتمادی بالایی از او دارند معرفی کند. پس باید بدانید که جلب رضایت مشتری می تواند به شما کمک کند تا از هرینه های تبلیغات و صرف انرژی بالاتر برای فروش پیشگیری کنید. وقتی کیفیت محصول شما حرف اول را بزند و حتی بسته بندی خود را ارتقا دهید، رضایتمندی بهترین تونل فروش ده برابری خواهد بود. این مرحله اثربخش ترین بخش چرخه فلایویل است. این بخش کمک می کند تا چرخه تداوم داشته باشد.

شما به عنوان یک مدیر باید به بخش خدمات پس از فروش اهمیت دهید. پیگیری رضایتمندی مشتریان بعد از دریافت خدمات و محصولات و پرسیدن نظرات آنها می تواند به رشد و پیشرفت مجموعه کمک کند.

همچنین بخوانید :  قانون 50/30/20

 

تفاوت بین قیف فروش سنتی و بازاریابی فلایویل :

در قیف فروش سنتی مشتریان به عنوان عامل دوم شناخته می شوند. بااینکه این استراتژی غلطی برای فروش یک مجموعه است. در فلایویل مشتری به عنوان یک نیروی پیشران شناخته می شود. اینکه باید این عامل در پویایی باشد تا شما بتوانید چرخه فروش را با مداومت در حالت فعال نگه دارید. این نوع بازاریابی به این دلیل موفق بوده است که تمرکز خود را بر جذب مشتریان زیاد گذاشته است. باید از تعداد بالای مشتریان تعداد زیادی به مشتریانی تبدیل شوند که خرید انجام می دهند. اما این اصل در قیف فروش به هیچ وجه مورد توجه قرار نمی گیرد. انرژی کمتری روی تعامل مشتریان گذاشته می شود.

همین امر همانطور که گفته شد انرژی کمتری از نیروی انسانی می گیرد. این نیرو در بخش دیگری که بخش تعامل و رضایت است، سرمایه گذاری می شود. اینکه مشتریان به جای جذب به وفادارسازی و تبلیغات میدانی تبدیل می شوند. همین امر می تواند در مواقع بحرانی موسسه یا مجموعه شما را نجات دهد.

 

سخن پایانی ورتا

اگر مدیر هوشمند و باذکاوتی باشید درک اینکه زحمت خود را برای به دست گرفتن بازار به حداقل برسانید را دست کم نمی گرفتید. این تنها مسئله ای است که در عین سادگی اما هوشمندانه ترین استراتژیک موفقیت یک برند و سیستم است. پس اگر یک رهبر و مدیر هستید، باید از این بازاریابی برای شرکت و نیروهای انسانی خود استفاده کنید تا بتوانید روی پایه و اساس مجموعه خود حساب باز کنید.

همچنین بخوانید :  انواع سرمایه گذاری در زندگی