مثبت اندیشی سمی چیست ؟

مثبت اندیشی سمی چیست ؟ ( Toxic Positivity )

مثبت اندیشی سمی چیست ؟
 

مثبت اندیشی سمی چیست ؟

 

همه انسان ها در ارتباط با یکدیگر دارای دو نوع نگرش هستند. نگرش و بینش مثبت و منفی. تحقیقات نشان می دهد که باید تعادل فکری بین این دو بخش را حفظ و مدیریت کرد. عدم وجود هریک از این بخش ها در ذهن باعث می شود که در شرایطی به مشکل خورده و دچار آسیب غیرقابل جبران شود.

مدیریت، انتخاب درست و استفاده از هرکدام نیازمند آگاهی است. اینکه از تجربه دیگران استفاده کنید و خودشناسی را جدی بگیرید؛ می توانید تعادل سازی درستی داشته باشید. در نهایت باید بدانیم که هرآنچه که از بیش از حد استفاده شود، قابلیت ضرر رساندن را دارد.

این موضوع از مثبت اندیشی دور نیست. اگر شما افراط در مثبت اندیشی را پیش بگیرید، امکان دارد گاهی نتوانید نکات منفی که شما را از خطرها نجات می دهد ببینید. این مشکل در سرکوب احساساتی که نیاز به سپری شدن پروسه گذر دارند، دیده می شود. اینکه شما باید سوگ، ناامیدی، خشم و… را تجربه کرده و بیاموزید چگونه در این شرایط تصمیم گیری درست داشته باشید. این امر همان اندازه که در شرایط خوب احساسی شما اهمیت دارد، در شرایط بد روحی نیز حائز اهمیت است.

در ادامه این مقاله به مطالعه علائم مثبت اندیشی سمی و دلایل زیان آور بودن آن می پردازیم.

 

علائم مثبت اندیشی سمی

  • نادیده گرفتن مشکلات
  • پنهان کردن احساسات واقعی
  • احساس گناه به دلیل داشتن حس منفی
  • تاکید بر اینکه شرایط می تواند بدتر باشد
  • پنهان شدن پشت جملات انگیزشی
  • ادامه دادن در هر شرایطی بدون توجه به احساسات
  • نادیده گرفتن احساسات منفی و بد دیگران
همچنین بخوانید :  تفکر انتقادی و مهارت های رشد آن

 

  • نادیده گرفتن مشکلات

 

هیچ زندگی­ای خالی از مشکلات نخواهد بود. در تمام طول زندگی، شما با مشکلات بزرگ و کوچکی روبرو خواهید شد. پس باید با قدرت حل مسئله دنبال راه حل مناسب برای رد شدن و گذراندن آن مشکلات باشید. نمی توانید دائما از مشکلات فرار کنید و انتظار معجزه ای برای از بین رفتن آن ها داشته باشید. در نتیجه با نادیده گرفتن مشکلات پیش روی خود و ایجاد یک مثبت اندیشی کاذب به خود آسیب خواهید زد.

 

  • پنهان کردن احساسات واقعی

 

گاهی در زندگی به دلیل اتفاقاتی که به صورت غیرقابل کنترلی در زندگی پیش می آید، دچار احساساتی می شویم. این احساسات تمام ابعاد زندگی شما را تحت تاثیر قرار خواهند داد. اما اینکه کجا باید به احساسات اجازه بروز داده شود و کجا به آن ها کمتر اهمیت بدیم، را باید تشخیص دهید. به عنوان مثال اگر سوگوار عزیزانتان هستید باید به این احساسات اجازه بروز بدهید تا واقعیات را بپذیرید. اما اگر دچار احساس ناامیدی هستید، باید برای حل مشکل خود راه حلی بیابید و اجازه ندهید تا همه ابعاد ذهنی شما را کنترل کند. به احساسات منفی خود بیش از اندازه سخت نگیرید. سخت گیری بیش از اندازه می تواند در شما عقده گشایی کند و ارتباطات شما را به خطر بیندازد.

 

  • احساس گناه به دلیل داشتن حس منفی

 

در رابطه با این این موضوع، باید بدانید که احساسات منفی بخش جدایی ناپذیر زندگی شماست. نباید بابت داشتن احساسات منفی احساس گناه کنید. گریه کردن، احساس غم و اندوه، شک و تردید نسبت به مسیری که انتخاب کرده اید و …. احساساتی هستند که همه انسان ها حق تجربه کردن آن ها را دارند. پس از داشتن احساسات منفی خجالت نکشید. شما نباید در مواجه با احساسات اذیت کننده و غم، شرم داشته باشید.

همچنین بخوانید :  نباید های مدیران تازه کار

 

  • تاکید بر اینکه شرایط می تواند بدتر باشد

 

گاهی برای گول زدن و آرام کردن خودمان سعی می کنیم اوضاع را نرمال جلوه fدهیم. اگر قدرت پذیرش شرایط دشوار را برای خود بالا نبرید، نمی توانید راه حل مناسب پیدا کنید. در این وضعیت ذهن برای آسان تر شدن شرایط دنبال یک راه حل است. بهترین راه حل پیدا کردن یک بهانه است. چه بهانه ای بهتر از اینکه شرایط را عادی جلوه دهد. اینکه شرایط بد را نرمال بدانیم، ذهن شما را از مسیر حل مسئله منحرف خواهد کرد. پس کنترل خود را به دست بگیرید. اجازه ندهید با شعار وضع عادی است اما می توانست بدتر هم باشد خود را گول بزنید.

 

  • پنهان شدن پشت جملات انگیزشی

فیلم ها، تصاویر و محتواهای انگیزشی می تواند برای مدت کوتاهی به شما انگیزه بدهند. اما یادتان نرود که مسکن کوتاه مدت می تواند بسیار خطرناک عمل کند. اینکه در طولانی مدت این سرکوب های کوچک مثل یک بمب جمع می شوند و شرایط روحی و زندگی شما را تحت تاثیر خواهند گذاشت. پس مسکن های کاذب به خود ندهید.

 

  • ادامه دادن در هر شرایطی بدون توجه به احساسات

 

شما در زندگی باید بتوانید در شرایط متفاوت، احساسات خود را کنترل کنید. اما این موضوع به این منزله نیست که احساسات خود را قربانی کنید بلکه باید احساسات خود را درک کنید و به آنها زمان درمان بدهید. با بریدن بند احساسات از زندگی خود نمی توانید شرایط مختلف زندگی خود را کنترل کنید. پس همزمان با در نظر گرفتن شرایط به احساسات خود توجه کنید.

همچنین بخوانید :  راهکارهای پیشگیری از تعدیل نیرو

 

  • نادیده گرفتن احساسات منفی و بد دیگران

 

این مورد به هیچ عنوان شخصی نیست و شما باید درباره دیگران هم حواستان به نشانه ها باشد. گاهی شک و تردید درباره دیگران و رفتارهای بدی که از خودشان نسبت به شما نشان می دهند را جدی بگیرید. چون در تمام مراحل زندگی افراد زیادی وارد زندگی شما می شوند. آنها می توانند شما را دوست نداشته باشند اما بازیگران خوبی باشند. در این حالت مثبت اندیشی شما می تواند سمی عمل کند. زهر نادیده گرفتن نشانه های رفتاری دیگران در نهایت به خود ما آسیب نهایی را می زند.

 

سخن پایانی

شما اگر هر یک از نشانه های فوق را دارید، باید بدانید که نیاز به درمان دارید. شما باید در نهایت همراه با در نظر گرفتن شرایطی که دارید به احساسات خود دقت کافی داشته باشید. نشانه ها و علائم را در نظر داشته باشید. سعی نکنید برای خود داروی مسکن کاذب تجویز کنید، زیرا آسیب جدی به شما وارد خواهد شد.