اصولی ترین برنامه ریزی تابستانه

تابستان معمولا در ذهن همه دانش آموزان زمان استراحت و تفریح است اما آیا تابستان در سال های کنکور زمان تفریح است یا درس خواندن؟ برنامه ریزی در تابستان باید به چه شکل باشد؟ چند ساعت مطالعه در تابستان لازم است؟ رتبه های برتر تابستان درس میخواندند یا خیر؟ و …

اغلب رتبه های برتر از تابستان مطالعه را آغاز میکنند و در حال حاضر اغلب رقیب های شما نیز قصد شروع به درس خواندن دارند بنابراین برنامه ریزی در تابستان برای عقب نیفتادن از رقبا واجب و الزامی است.

ثانیا تابستان مدرسه ها تعطیل است بنابراین برنامه ریزی و مطالعه در تابستان راحت تر و البته برای رتبه برتر شدن اجباری است، چون با توجه به ساعت مطالعه بالایی که در تابستان میتوانید داشته باشید، درس نخواندن در بازه تابستان به معنی خودکشی یک کنکوری میباشد.

به علاوه برنامه ریزی در تابستان برای جمع بندی پایه های دهم و یازدهم و به علاوه حل ایرادهای پایه های قبل واجب است.

تابستان سال کنکور بهترین زمان برای برنامه ریزی درس های تخصصی پایه های دهم و یازدهم است تا بتوانیم:

  1. عقب افتادگی ها و کم کاری های پایه های قبل را جبران کنیم.
  2. به شکل اصولی از درس های دهم و یازدهم تست کار کنیم تا تسلط درسی مان بالاتر برود.
  3. درس های دهم و یازدهم که پیش نیاز و پایه درس های پایه دوازدهم میباشند را جمعبندی کنیم.

با توجه به تغییرات اخیر کنکور سراسری دروس عمومی در کنکور سراسری دیگر جایی ندارند و صرفا نمره امتحان نهایی معیار سنجش دروس عمومی میباشد.

همچنین بخوانید :  چگونه مطالعه مفهومی داشته باشیم؟

بنابراین در تابستان نیازی به مطالعه دروس عمومی نداریم و صرفا دروس تخصصی در برنامه ما گنجانده میشود.

در برنامه ریزی تابستانه مهم تر از پیشخوانی پایه دوازدهم، مرور و جمع بندی پایه دهم و یازدهم و البته با روش مطالعه اصولی میباشد.

زیرا پایه دهم و یازدهم به شدت پیش نیاز پایه دوازدهم هستند و دانش آموز بدون تسلط کامل روی مطالب پایه دهم و یازدهم نمیتواند برای پایه دوازدهم برنامه ریزی کند.

البته تنها استثنائ در این مورد، دانش آموزان قوی و تراز بالا هستند که تسلط بالایی روی دروس پایه دهم و یازدهم دارند و این دسته میتوانند در تابستان به همراه دروس دهم و یازدهم برای پایه دوازدهم نیز برنامه ریزی کنند.

پشت کنکوری ها بهتر است بعد از یک استراحت کوتاه آماده مطالعه و برنامه ریزی برای کنکور و تابستان باشند و در طول تابستان این دسته مشابه سایر کنکوری ها پایه دهم و یازدهم را جمع بندی کنند و به فکر مطالعه پایه دوازدهم نباشند.

یکی از مهمترین مواردی که دانش آموزان پشت کنکوری باید به آن توجه کنند تست زنی مداوم و اصولی است.

به هر حال دانش آموزان فارغ التحصیل یک سال قبل تر از سایر کنکوری ها مطالب را مطالعه کرده اند و این درس ها برایشان نسبتا تکراری است! بنابراین بیشتر از مطالعه درسنامه، پشت کنکوری ها نیاز به تست زنی زیاد و البته اصولی در برنامه خود دارند.

البته که مهمتر از ساعت مطالعه روش مطالعه و کیفیت مطالعه است، اما در پاسخ به این سوال باید توضیح دهیم که ساعت مطالعه یک موضوع کاملا منحصر به شخص است.

همچنین بخوانید :  از دست دادن انگیزه در سال کنکور

یعنی لزومی ندارد همه دانش آموزان برای موفقیت ساعت مطالعه خاصی در برنامه خود رعایت کنند و این مورد کاملا در دانش آموزان مختلف بسته به گیرایی و کششی که دارند متفاوت است.

و کاملا منطقی است که دانش آموزی که یک هفته از شروع به درس خواندنش نگذشته نسبت به دانش آموزی که 3 ماه با برنامه ریزی اصولی مطالعه کرده ساعت مطالعه و تعداد تست کمتری داشته باشد.

با همه این تفاسیر میانگین ساعت مطالعه در تابستان بهتر است کمتر از 8 ساعت در روز نباشد و البته این ساعت مطالعه باید مفید باشد و صرفا برای تمام کردن برنامه آن روز نباید درس بخوانید!

یکی از مواردی که میتواند در سنجش کیفیت مطالعه دانش آموز موثر باشد تعداد تست دانش آموز است یعنی دانش آموز به ازای هر 1 ساعت مطالعه چند تست حل و در ادامه تحلیل میکند.

یکی از مهمترین نیاز های یک دانش آموز کنکوری، نیاز به آزمون آزمایشی برای سنجش کیفیت مطالعه و برنامه ریزی هفتگی خود میباشد تا در صورتی که تراز آزمون افت داشته باشد به دنبال یک راهکار مناسب برای جلوگیری از افت تحصیلی و در ادامه پیشرفت تحصیلی باشیم.

اما در بازه تابستان در صورتی که دانش آموز دیر شروع به برنامه ریزی کرده باشد و از بودجه بندی آزمون عقب تر باشد در صورت صلاحدید مشاور میتواند آزمون شرکت نکند.

البته در این صورت بهتر است خود مشاور از دانش آموز خود آزمون بگیرد تا دانش آموز در شرایط آزمون باشد و با تست های زماندار نیز برخورد داشته باشد و به علاوه نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کند.

همچنین بخوانید :  تفاوت دانشگاه فرهنگیان با شهید رجایی

مرور اصولی یکی از 3 اصل مهم در یک برنامه مناسب کنکوری میباشد.

بسیاری از دانش آموزان از اینکه مطالبی که مطالعه میکنند را بعد از چند وقت فراموش میکنند شاکی و ناراحت هستند در حالی که این مورد کاملا طبیعی است و دانش آموزی که مطلبی را مطالعه میکند و تست میزند هر چقدر این تست زنی و مطالعه اصولی و با کیفیت باشد بازهم در صورت مرور نداشتن قطعا نکات ریز آن درس را فراموش میکند.

بنابراین مرور رکن اصلی برنامه ریزی یک دانش آموز چه در تابستان و چه در طی سال تحصیلی میباشد تا مطالبی که مطالعه میشوند در خاطرمان باقی بماند.

و قطعا از وظایف یک مشاور تحصیلی خوب این است که به طور اصولی مرور را در برنامه ریزی دانش آموز خود رعایت کند و بگنجاند.

برنامه ریزی اصولی تابستانه

به عنوان کلام آخر بهترین توصیه من به شما برنامه ریزی کاملا اصولی برای تابستان و تست زنی با کیفیت در این دوران است تا بتوانید پایه دهم و یازدهم که نزدیک به 70 درصد از حجم کنکور سراسری را شامل میشود به طور کامل جمعبندی کنید و با خیال راحت شروع به مطالعه و برنامه ریزی برای پایه دوازدهم کنید.