آموزش جامع انتخاب رشته

در این مقاله می خوانیم :

انتخاب رشته اصولی بعد از شرکت در کنکور سراسری مهمترین رکن قبولی است و بسیاری از دانش آموزان بخاطر انتخاب رشته اشتباه از رسیدن به هدف خود جا میمانند بنابراین داشتن اطلاعات کافی درباره انتخاب رشته واجب است.

اولین مرحله انتخاب رشته اصولی چیست؟

مطالعه دفترچه انتخاب رشته اولین و مهمترین مرحله این فرایند میباشد .

دانش آموز و یا مشاور نیاز به اطلاعات کامل از این دفترچه برای انتخاب رشته اصولی دارد و حتما به محض انتشار دفترچه در اولین فرصت نسبت به مطالعه آن اقدام کنید.

همچنین بخوانید :  برنامه ریزی برای کنکور ریاضی

چطور میتوانم دفترچه انتخاب رشته را دریافت کنم؟

بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری این دفترچه در سایت سازمان سنجش منتشر میشود.

در اولین فرصت نسبت به دانلود دفترچه اقدام کنید.

انتخاب رشته

چه اطلاعاتی از کارنامه کنکور میتوانیم دریافت کنیم؟

اولین اطلاعاتی که به محض دریافت کارنامه کنکور سراسری قطعا اطلاعات شخصی و شناسنامه ای شما اعم از کدملی و محل سکونت و شماره داوطلبی و … می باشد که با چک کردن آن نسبت به درست بودن این اطلاعات اطمینان حاصل کنید.

در ادامه به بخش مهمتر و اصلی کارنامه کنکور سراسری یعنی درصد های کنکور و نمرات امتحان نهایی و تاثیر این نمرات بر درصد و تراز هر درس بر میخوریم که برای انتخاب رشته بسیار مهم و ضروری است.

 

با توجه به تغییرات اخیر کنکور سراسری پیشبینی میکنیم شکل و شمایل کارنامه کنکور 1402 به بعد نسبت به سال های قبل تفاوت هایی داشته باشد اعم از:

1-حذف زیرگروه ها و تاثیرگذار بودن تراز و رتبه کل در قبولی

2-تاثیر امتحانات نهایی بر تراز کنکور

3-حذف شدن دروس عمومی از کنکور سراسری

اطلاعات مهم بعدی که میتوانید از کارنامه کنکور دریافت کنید رتبه و تراز کل است که مهمترین قسمت کارنامه برای انتخاب رشته اصولی این قسمت می باشد.

به علاوه میتوانیم اطلاعاتی مانند آخرین رتبه مجاز برای انتخاب رشته و اینکه آیا مجاز به انتخاب  داشنگاه های شبانه و روزانه یا فرهنگیان هستیم یا خیر را از طریق کارنامه کنکور سراسری به دست بیاوریم.

در ادامه تصویر یک کارنامه کنکور از شخصی مجهول را مشاهده میکنید.

همچنین بخوانید :  نمونه سوالات امتحانات ترم اول تجربی دوازدهم
کارنامه کنکور
بررسی اطلاعات دریافتی از کارنامه کنکور سراسری

نحوه چینش اولویت ها برای یک انتخاب رشته اصولی به چه شکل است؟

هر فرد حق انتخاب 150 کدرشته برای خود را دارد و در صورتی که رتبه و تراز فرد حدنصاب قبولی در یکی از 150 کدرشته محل انتخابی را داشته باشد یکی از ظرفیت های آن دانشگاه به این فرد اختصاص داده میشود و در غیر این صورت داوطلب مردود میشود.

اعلام نتایج نهایی یک فرایند کاملا مشخص دارد و تا زمانی که یکی از کدرشته محل هایی که رتبه 100 کنکور(فرضی) انتخاب کرده است را قبول نشود و یا هر 150 کدرشته محل این فرد مردود نشود دستگاه انتخاب رشته سراغ انتخاب های رتبه 101 کنکور نمی رود.

نحوه چینش کد رشته محل ها
نحوه چینش کد رشته محل ها

مهمترین قسمت انتخاب رشته نحوه چینش 150 کدرشته محل می باشد که باید با رعایت اصول زیر باشد:

1-اولویت خود را مشخص کنید که این اولویت رشته دانشگاهی شماست یا دانشگاه خاص یا شهری خاص است.

با یک مثال دقیق تر توضیح می دهم،مشخص کنید که اولویت شما قبولی در رشته پزشکی است یا پزشکی اهمیت کمتری از دانشگاه برایتان دارد و ترجیح می دهید حتی پرستاری را انتخاب کنید ولی دانشگاه تهران باشید.

 

2-بهترین استراتژی این است که 150 حق انتخاب خود را به 3 دسته تقسیم کنید:

الف-35 حق انتخاب اول خود را به رشته هایی اختصاص دهید که ایده آل هستند حتی اگر دور از دسترس باشد و قبولی در آن کدرشته محل سخت باشد.

ب-80 حق انتخاب بعدی را با کدرشته هایی پر کنید که واقع بینانه هستند و اگر اتفاق عجیب و غریبی نیفتد یکی از این 80 کدرشته محل را قبول می شوید.

همچنین بخوانید :  انتخاب رشته نهم به دهم

ج-35 حق انتخاب آخر خود را به رشته هایی اختصاص دهید که بدبینانه یا کف قبولی است و احتمال قبولی شما 100 درصد است.

البته در مورد 35 حق انتخاب آخر خود بسیار محتاط باشید و به هیچ وجه هیجانی عمل نکنید.

و دانشگاه هایی را انتخاب نکنید که علاقه ای ندارید و حاضر نیستید برای تحصیل به آن دانشگاه وارد شوید.

تضمین قبولی که بعضی از موسسات دم از آن می زنند با همین 35 کدرشته محل آخر است که آن را با رشته هایی پر میکنند که تحت هر شرایطی شما قبول می شوید حتی اگر شما علاقه ای به آن دانشگاه نداشته باشید.

 

3-انواع دانشگاه ها در انتخاب رشته:

الف-دانشگاه های روزانه

ب-دانشگاه های شبانه(نیم سال دوم)

ج-دانشگاه های آزاد

(برای پزشکی و دندان پزشکی و داروسازی انتخاب رشته دانشگاه آزاد به همراه سایر دانشگاه ها انجام می شود و کدرشته های مربوط به دانشگاه آزاد نیز در دفترچه انتخاب رشته که از سایت سازمان سنجش منتشر میشود قرار دارد)

د-دانشگاه های پردیس(شهریه پرداز)

ه-دانشگاه های پیام نور

ی-دانشگاه های غیرانتفاعی

البته تنها استثتا در این ترتیب چینش این است که داوطلب ترجیح می دهد به فرض دانشگاه شبانه شهر خود را قبول شود تا اینکه دانشگاه دولتی شهر دیگری را قبول شود و بخاطر همین چند کدرشته محل مربوط به دانشگاه شبانه را بالاتر از دانشگاه های روزانه قرار دهد.

و یا اینکه ترجیح می دهد به جای دانشگاه آزاد،کد رشته های مربوط به دانشگاه های پردیس را به علت داشتن مدرک معتبر تر بالاتر وارد کند.

 

 

توضیحات کامل تر درباره انواع دانشگاه های ایران را می توانید از اینجا مطالعه کنید.

 

4-درباره چینش اولویت ها بر اساس شهر محل تحصیل به جز در حالات استثنا بهتر است اولویت های خود را از شهر های بزرگ تر شروع کنید و به سمت شهر های کوچک تر حرکت کنید.

 

در نهایت یک نکته کلیدی از ورتا به خاطر داشته باشید،رتبه کنکور شما باعث معجزه میشود نه انتخاب رشته شما!

با ورتا همراه باشید تا به روزترین اطلاعات درباره انواع سهمیه ها،بومی گزینی و یا رشته های تعهدی و غیرتعهدی و … از ما دریافت کنید.