توصیه های مهم برای دوران جمع‌بندی

توصیه های مهم برای دوران جمع‌بندی را در این مقاله بررسی می کنیم.

توصیه های مهم برای دوران جمع‌بندی

توصیه های مهم برای دوران جمع‌بندی
 

همانطور که می‌دانید و این موضوع را از مشاورین و معلمین خود شنیده­اید، دوران جمع‌بندی از مهم‌ترین قسمت‌های مسیر کنکور شماست؛ پس می‌بایست حتماً در این دوران عملکرد خوبی داشته باشید تا بتوانید مباحث را دوباره برای خود مرور بکنید.
در واقع دوران جمع‌بندی مدت زمانی ست که دانش آموزان دروس را مرور می‌کنند و با این کار باعث می‌شوند که مباحث دوباره در ذهنشان بازپروری بشود و یادگیری کامل‌تری داشته باشند.
اما در این دوران نکات مهمی هست که یک دانش آموز می‌بایست آن را بداند و قرار است در این مقاله ما آن را به طور کامل برای شما توضیح دهیم.
پس حتماً برای درخشش در کنکور و کسب رتبه‌های خوب تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

  • توصیه های مهم برای دوران جمع‌بندی

یادگیری یک مبحث مراحل خاصی دارد و یک شخص برای یادگیری کامل می‌بایست تمام قسمت‌ها را یک به یک انجام دهد تا بتواند به خوبی آن مبحث را در ذهن خود تثبیت بکند.
در واقع شما اگر می‌خواهید یک یادگیری خوبی داشته باشید اول می‌بایست پیش مطالعه منظمی انجام دهید و سپس آن مطلب را از طریق معلم خود آموزش ببینید و سپس بعد از آن دوباره آن مطلب را مطالعه بکنید.
این موارد یک قسمتی از یادگیری هستند و قسمت مهم‌تری وجود دارد به نام جمع بندی یا همان مرور کردن.
در واقع شما زمانی می‌توانید در ذهن خود مبحثی را به خوبی به خاطر بسپارید که پس از مطالعه مرور هم انجام دهید.
در حقیقت مرور همان تکرار و تمرین منظم یک مبحث است تا آنجایی که آن مبحث به حافظه بلند مدت شما برود و سخت‌تر از یاد شما برود.
به بیان دیگر شما زمانی که یک مطالعه‌ای انجام می‌دهید و یادگیری نصفه و نیمه‌ای را در پیش می‌گیرید؛ مباحث در حافظه کوتاه مدت شما ذخیره می‌شود و تنها شما با مرور کردن و جمع‌بندی کامل می‌توانید آن مباحث را در حافظه بلند مدت خود قرار دهید.
اما دوران جمع‌بندی سه نکته مهم دارد که حتماً شما می‌بایست آن را بدانید و طبق آن جمعبندی خود را انجام دهید.
در اینجا می‌خواهیم آن سه مورد مهم را با هم بررسی بکنیم.

  1. مورد اول : مهارت در تست مروری ( توصیه های مهم برای دوران جمع‌بندی )

    همانطور که قطعاً می‌دانید کنکور سوالات تستی دارد و شما زمانی می‌توانید ادعا بکنید که در یک مبحث یادگیری کاملی داشته‌اید که بتوانید تست‌های آن مبحث را نیز به خوبی حل بکنید.
    تست زنی بخش مهمی از یادگیری یک دانش آموز کنکوری است و به هیچ عنوان یک دانش آموز صرفاً با مطالعه نمی‌تواند یادگیری کاملی را داشته باشد.
    اما در این بین ما تست‌های متنوعی داریم که می‌بایست شما در دوران جمع‌بندی از مجموعه تست‌های مروری استفاده بکنید.
    تست‌های مروری در واقع همان تست‌هایی هستند که سعی می‌کنند شما را با عمق مطالب بیشتر آشنا بکنند و کاری بکنند که مباحث در ذهن شما دوباره بازپروری بشوند و شما مباحثی که قبلاً یاد گرفته‌اید را دوباره بهتر به خاطر بسپارید.
    شما با حل تست‌های مروری می توانید با یک تیر دو نشان بزنید، هم مهارت تست زنی خود را بالا ببرید و هم مباحث را برای خود مرور بکنید.
    پس حتماً از تست‌های مروری برای دوران جمع‌بندی خوب استفاده بکنید.

 

  1. مورد دوم: استفاده از منبع مناسب

    این که دانش آموز چه منبعی در دوران جمع‌بندی خود استفاده می‌کند، موضوع بسیار مهمی است و باید به آن دقت داشته باشید.
    قطعاً یک دانش آموز در دوران جمع‌بندی وقت این را ندارد که تمامی مباحث را دوباره از اول شروع به مطالعه بکند اما می‌تواند با استفاده از یک منبع خوب و به کارگیری نکاتی که در آن منبع بوده، بدون مطالعه مجدد، جمع بندی و مرور خوبی داشته باشد.
    منبعی که مناسب یک دانش آموز باشد، می‌تواند در دوران جمع‌بندی به دانش آموز کمک‌های بسیار زیادی بکند و می‌تواند با نکاتی که به دانش آموز آموزش می‌دهد؛ سطح دانش آموز را به سطح کنکور بسیار نزدیک‌تر بکند.
    شما نیز حتماً می‌بایست با مشورت گرفتن از مشاور خود و آگاهی بر سطح تحصیلی خودتان منبع خوبی برای دوران جمع‌بندی انتخاب کنید و از آن برای مرور مطالب استفاده کنید.

 

 

  1. مورد سوم: استفاده از خلاصه نویسی ها ( توصیه های مهم برای دوران جمع‌بندی )

    یکی از تکنیک‌هایی که می‌تواند یادگیری را برای دانش آموز به طور کامل کند و باعث بشود که مرور مطالب در ذهن دانش آموز به خوبی انجام شود، خلاصه نویسی‌ هاست.
    در واقع شما در دوران تحصیل خودتان نکات و موارد مهم هر درس را در یک جزوه برای خود به طور خلاصه می‌توانید یادداشت کنید و برای دوران جمع‌بندی شما به شدت کارساز و تاثیرگذار است.
    این کار نیازمند داشتن برنامه بسیار کامل و منظم در دوران جمع‌بندی است و شما حتماً می‌بایست استفاده از خلاصه نویسی‌ها را در برنامه خود قرار دهید .
    شما به راحتی می‌توانید از این سه مورد بهترین استفاده‌ها را بکنید و یک جمع‌بندی کامل داشته باشید.
    به این نکته بسیار توجه کنید که دوران جمع‌بندی دوران بسیار مهمی است و شما حتماً باید بهترین عملکرد را در این دوران داشته باشید تا بتوانید در کنکور نیز به رتبه و تراز دلخواهتان دست پیدا کنید.

 

سخن پایانی ورتا

دوران جمع بندی از مهمترین قسمت های مسیر پر فراز و نشیب کنکور است و یک دانش آموز باید برای آن آمادگی خوبی داشته باشد.

در این بین نکاتی هستند که می توانند خطر رو به رویی یک دانش آموز با بروز اشتباه را بپوشانند و از آن جلوگیری کنند.

ما در این مقاله به طور کامل در مورد آن صحبت کردیم و تک به تک نکات مهمی که به درد دانش آموزان در این دوران می خورد را برای آنها توضیح دادیم و به راحتی دانش آموزان می توانند با استفاده کردن از آنها نکات لازم را فرا بگیرند.

همچنین بخوانید جمع بندی در پایه دهم و  جمع بندی در پایه یازدهم و نحوه جمع بندی برای ترم اول را نیز بخوانید.

همچنین بخوانید :  روش مرور درس شیمی