چگونه از پایه برای کنکور درس بخوانیم؟

چگونه از پایه برای کنکور درس بخوانیم؟

همه ما موفقیت در کنکور رو برای خودمان می خواهیم و دوست داریم روزی نتیجه این همه تلاشی که کردیم را به دست آوریم.

اما همانطور که گفتیم کنکور یک مسیر پر فراز و نشیب است و این ماییم که باید با تمام سختی ها و چالش ها  رو به رو شویم تا بتوانیم پس از تلاش بسیار در آن موفق شویم.

اما یکی از مهمترین عوامل موفقیت در کنکور، شروع مطالعه کنکور از پایه دهم و یازدهم است و از همان ابتدای دبیرستان به فکر یک رتبه خوب در کنکور باشیم.

این مبحث آن قدر مهم است که ما تحت قالب یک مقاله آن را برای شما نوشتیم و شما با خواندن این مقاله می توانید به خوبی از پایه کنکور را شروع کنید.

 

  • چگونه از پایه برای کنکور درس بخونیم؟

وقتی از رتبه برترها در مورد مسیر کنکورشان می پرسیم، متوجه می شویم که  خیلی از آنها مطالعه کنکور خودشان را از همان سال دهم شروع کرده اند و از همان شروع دبیرستان به فکر موفقیت در کنکور بوده­اند.

خیلی از دانش آموزان وقتی که به پایه دهم می رسند احساس می کنند که تا کنکور زمان زیادی دارند و می توانند از سال های بعدی برای کنکور اقدام کنند، اما یکی دیگر از باورهای اشتباه بین دانش آموزان است و در حقیقت دانش آموزی می تواند به موفقیت در کنکور برسد که از همان پایه دهم و یازدهم برای کنکور خود برنامه داشته باشند.

اما شروع مسیر کنکور از پایه نیازمند دانستن نکاتی است که حتما باید آنها را رعایت کنید.

این نکات را یک به یک بررسی می کنیم و در مورد هر یک از آنها توضیحاتی به شما ارائه می دهیم.

  1. نکته اول: هدف مشخص داشته باشید

این را باید به خوبی بدانید که شما اول یک مسیر هستید و مهم ترین نکته در آغاز یک مسیر داشتن یک هدف جامع و کامل هست.

همچنین بخوانید :  آموزش جامع انتخاب رشته

هدف در اصل به شما نشان می دهد که دقیقا شما از کنکور چه می خواهید و دوست دارید به چه جایگاهی برسید؟

هدف در طول مسیر به شما کمک های زیادی می کند و شما با مرور هدف خودتان در ذهنتان می توانید انگیزه خوبی بگیرید و بیشتر برای کنکور تلاش کنید.

دانش آموزی که برای کنکور خود هدف نداشته باشد قطعا در طول مسیر انگیزه لازم را ندارد و نمی تواند به آنچه که دوست دارد برسد.

پس حتما برای خود هدف تعیین کنید و برای محقق شدن آن تلاش کنید.

  1. نکته دوم: سعی کنید مطالب را عمقی یاد بگیرید

شما اگر به سوالات کنکور سال های گذشته دقت کنید قطعا متوجه خواهید شد که سوالات زیادی نیز از سال دهم و یازدهم که پایه هستند طرح شده اند و این یعنی این پایه ها به شدت در کنکور حائز اهمیت می باشند.

پس اگر موفقیت در کنکور را می خواهید سعی کنید از همین پایه دهم مباحث را عمقی و مفهومی بخوانید و به خوبی در ذهن خود جای دهید.

دانش آموزانی هستند که در سال کنکور زمان زیادی را برای یادگیری مباحث سال دهم صرف می کنند، چرا که نتوانسته‌اند در همان سال دهم مباحث را عمقی و مفهومی مطالعه کنند.

پس حتما سعی کنید با تلاش و پشتکار بالا مطالب را عمقی تر و کامل تر آموزش ببینید.

 

  1. نکته سوم: مهارت تست زنی را یاد بگیرید و به کار ببندید

شما باید با این واقعیت رو به رو شوید که سوالات کنکور شما به طور تستی است و اگر به تست ها و مهارت تست زنی دقت نکنید قطعا در کنکور به موفقیت نخواهید رسید.

موضوع مهم تر اینکه بسیاری از مباحث پایه دهم و یازدهم به طور ترکیبی با سال دوزادهم در کنکور شما طرح می شوند و لازمه برای حل این سوالات ترکیبی، قبلا از این مباحث تست زده باشد و تسلط کافی داشته باشید.

همچنین بخوانید :  تست آموزشی

بنابراین، حتما برای تست زنی دروس خود در این دو سال برنامه خوب و کامل داشته باشید.

 

  1. نکته چهارم: شروع به آزمون دادن کنید.

تعداد کمی از دانش آموزان در سال دهم به آزمون دادن روی می آورند و آزمون دادن رو به سال های بعد می سپارند.

گرچه خیلی درست است اگر ما از همان سال دهم آزمون را شروع کنیم و با همان بودجه بندی های آزمون پیش برویم، این گونه بسیار مهارت تست زنی و مدیریت زمان خوبی پیدا خواهیم کرد و برای کنکور از همان سال دهم آماده خواهیم شد.

البته یکسری از موسسات و کانون های آزمون آزمایشی هستند که در طول تابستان سال دهم به یازدهم نیز آزمون برگزار می کنند و سعی میک نند از مباحث کنکوری دهم آزمون آزمایشی جامع از دانش آموزان بگیرند.

اگر به هر دلیلی در طول سال تحصیلی آزمون ندادید حتما در تابستان در  این آزمون های جامع شرکت کنید.

برنامه‌ریزی تحصیلی

اهمیت برنامه‌ریزی تحصیلی

برنامه‌ریزی تحصیلی یکی از عوامل کلیدی برای موفقیت تحصیلی و دستیابی به اهداف تحصیلی است. با برنامه‌ریزی تحصیلی منظم و دقیق، دانش‌آموزان می‌توانند زمان و انرژی خود را بهینه‌سازی کنند و از فرصت‌های تحصیلی بیشتری بهره‌برداری کنند. برنامه‌ریزی تحصیلی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا انگیزه و تمرکز خود را حفظ کنند و در طول مسیر تحصیلی خود پیشرفت کنند.

مراحل برنامه‌ریزی تحصیلی

برنامه‌ریزی تحصیلی شامل چند مرحله است که باید به ترتیب پیش روی دانش‌آموز قرار گیرد. ابتدا، باید اهداف تحصیلی خود را مشخص کرده و به دست آوردن آنها را هدف قرار دهید. سپس، نیازمندی‌ها و موانع خود را تحلیل کنید و برنامه‌ای تهیه کنید که از برطرف کردن نیازمندی‌ها و رفع موانع کمک کند. در این مرحله، باید زمانبندی و ترتیب اولویت‌ها را مشخص کنید و برنامه‌ای منظم برای تحصیل درس‌ها، مطالعه و تکالیف تهیه کنید. سپس، برنامه‌ریزی مداوم و انعطاف‌پذیر را در نظر داشته باشید و آن را به تغییرات و شرایط جدید تطبیق دهید. در پایان، از پیشرفت‌های خود را مورد ارزیابی قرار دهید و در صورت نیاز تصحیح‌های لازم را انجام دهید.

همچنین بخوانید :  روش مطالعه جغرافیا

استراتژی‌های موفق برنامه‌ریزی تحصیلی

برای موفقیت در برنامه‌ریزی تحصیلی، می‌توان از استراتژی‌های موثری استفاده کرد. یکی از این استراتژی‌ها، تعیین اولویت‌ها است. برنامه‌ریزی درسی و تکالیف را بر اساس اولویت‌ها مشخص کنید و به اهمیت و ضرورت هرکدام از آنها توجه کنید. همچنین، تعیین زمان‌های مشخص برای مطالعه و تکالیف می‌تواند به شما در مدیریت زمان کمک نماید. می‌توانید زمان‌های مشخصی را برای مطالعه روزانه، تکالیف، تمرینات و بازی‌ها در نظر بگیرید. استفاده از روزنامه‌های برنامه‌ریزی، لیست‌ها و یادداشت‌ها نیز می‌تواند در برنامه‌ریزی تحصیلی موثر باشد. همچنین، توجه به محیط تحصیلی و ایجاد یک برنامه‌ریزی مطلوب و آرام در محیط مطالعه نیز می‌تواند به تمرکز و پیشرفت شما کمک کند. در نهایت، همکاری با دوستان و هم‌تیمی‌ها نیز می‌تواند انگیزه و حمایت را برای شما افزایش دهد و در برنامه‌ریزی تحصیلی موثر مؤثر باشد

 

سخن پایانی ورتا

سال ها ی دهم و یازدهم سال های بسیار مهم در کنکور هستند و می توانند به شدت تاثیر گذار و مثمرثمر در نتیجه کنکور ما باشند.

در کنکور حدود 60 درصد سوالات این دو پایه طرح می شود و خب همین یعنی می تواند تاثیر زیادی در کسب موفقیت ما در کنکور داشته باشد.

اما خیلی از دانش آموزان نحوه شروع از پایه برای کنکور را نمی داند و برای همین یکسری اشتباهات انجام می دهند و همان اشتباهات در سال های آینده می تواند گریبان گیر آنها شود.

برای همین ما مهم ترین نکات شروع از پایه دهم را برای شما مثال زدیم تا شما بتوانید با خواندن این مقاله اشتباهات خیلی از دانش آموزا های دیگر را تکرار نکنید.