ویژگی های یک رهبر موفق

ویژگی های یک رهبر موفق

یک رهبر می تواند باعث رشد و یا سقوط یک سازمان بشود و این نتیجه کاملا به شخصیت و تصمیمات یک رهبر وابسته است.

قبل از پرداختن به اینکه یک رهبر موفق کیست و ویژگی های کلیدی یک رهبر موفق چیست، تفاوت بین مدیر و رهبر را باهم بررسی می کنیم.

رهبران افرادی هستن که استارت یک کسب و کار را زده اند یا در معنای دیگر یک کارآفرین هستند. گاهی به آنها نوآوران استارت آپ های جدید هم گفته می شود؛ در مقابل مدیران افرادی هستند که عملیات اجرایی مسیر یک کسب و کار در دست آنهاست. درست است که بسیاری از سازمان ها و تیم ها تمرکز اصلی خود را بر مدیریت گذاشته­اند و یا حتی رهبری و مدیریت را امری یکسان تلقی می کنند اما این دوتا کاملا از هم جدا هستند.

حال که به تفاوت کلی از معنا و مفهوم این دو پی بردیم در ادامه می توانیم به ویژگی های اصلی یک رهبر موفق بپردازیم.

 

  • یک رهبر چه ویژگی هایی دارد ؟

حال که متوجه تاثیر اصلی یک رهبر بر تیم و سازمان شدیم باید بدانیم برای اینکه یک رهبر بتواند با استراتژی های کار باعث رشد یک سازمان شود باید ویژگی های کاری و اجتماعی خاصی داشته باشد.

این ویژگی ها در کنار هم می تواند شخصیت اصلی یک رهبر موفق را در کنار مدیران و کارکنان موفق را بسازد.

عدم وجود هرکدام از این ویژگی ها می تواند باعث از کارافتادگی یا حتی آسیب به سازمان و تیم بشود و به صورت دومینو وار بر تک تک اعضا و بخش های یک سیستم تاثیر مخربی داشته باشد.

در ادامه این مقاله 8 ویژگی اصلی رهبران تاثیرگذار را باهم بررسی می کنیم.

 

  1. ویژگی اول : صداقت و درستی

بی شک مهم ترین نقش یک رهبر الگو بودن او در اجرای تمامی کارها صداقت و درست کاری اوست. همانطور که در یک خانواده تمامی اعضا با نگاه کردن به پدر و مادر از آنها یاد می گیرند در یک سازمان رهبران اول برای مدیران و سپس برای اعضای تیم مثل یک الگو عمل می کنند. پس اینکه شما در جلسات به عنوان یک رهبر چقدر نظم دارید و چگونه با هر شخصی در موقعیت های متفاوت عمل می کنید یک نمونه رفتاری است که قرار است در آینده در سازمان خود به شما بازتاب داده شود. پس قبل از هر چیزی برای انجام وظایف و رفتارهای خود صداقت و شفافیت سازی را فراموش نکنید و اولین ملاک شما در تصمیم گیری ها باید درست کاری و وجدان کاری باشد.

همچنین بخوانید :  تاثیر ایکیا

 

  1. ویژگی دوم : اعتماد به نفس

به عنوان شخصی که مسئولیت یک تیم را پذیرفته اید باید برای ارتباط گیری موثر در سازمان خود اعتماد به نفس بالایی داشته باشید. در سخنرانی ها و جلسات کاری برای آنکه بتوانید خوب ظاهر شوید تا در روحیه تیم خود تاثیر مثبتی داشته باشید حتما باید از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشید.

آنچه به شما در این مسیر کمک می کند آموزش دیدن است. اینکه اطلاعات و مهارت های ارتباطی خود را به روز رسانی کنید و سعی کنید بهترین مهارت ها را در این تماس ارتباطی دوطرفه به کار گیرید شما را به یک رهبر منحصربه­فرد تبدیل می کند.

 

  1. ویژگی سوم : الهام بخشی

همانطور که در اولین ویژگی به آن اشاره شد شما یک الگو برای تمامی اعضای تیم خود هستید. الهام بخش بودن به منزله این است که دیگران از تک تک رفتارهای شما الهام گرفته، آن را به صورت شخصی سازی شده در شخصیت و رفتار خود به صورت واکنش نشان می دهند. پس در رفتار و گفتار خود وسواس بیشتری به خرج دهید تا در مقابل رفتار و همکاری بیشتر و مناسب تری از تیم خود ببینید.

 

  1. ویژگی چهارم : تعهد و اشتیاق

به عنوان یک رهبر باید در ارتباط با افراد دیگر پرانرژی باشید و نسبت به اهداف تیم و سازمان خود اشتیاق و ذوق کاری از خود نشان دهید. این مهم به این منزله است که روحیه و امیدواری را در سازمان خود به بهترین حالت به جریان بندازید. خودتان را از کار جدا نکنید. نگاه بالا به پائین داشتن و در کنار تیم نبودن باعث می شود تا تیم احساس عدم تعهد شما به کار خودتان را در شما ببیند و در نهایت کم کاری از تیم سر بزند. پس درگیر کار خود باشید و به عنوان یک رهبر از ابعاد متفاوت تیم خود حمایت کاری و اجرایی به عمل آورید تا سازمان شما برای انجام وظایف خود در راستای این هدف مشترک از هیچ تلاشی سرباز نزند.

همچنین بخوانید :  مهارت های نرم چیست ؟

 

  1. ویژگی پنجم : ارتباط خوب و موثر

ارتباط گیری در یک سازمان از طریق دوحالت کلامی و غیرکلامی انتقال می یابد. یک ارتباط دوطرفه که یک گیرنده و یک انتقال دهنده دارد. شما 80% موقع یک انتقال دهنده هستید. اولین ویژگی یک پیام موثر این است که باید پیام شما دارای رمزگذاری صحیح باشد تا مفهوم و منظور شما به روشنی به گیرنده انتقال یابد. اگر به عنوان یک فرستنده پیام کلامی و غیرکلامی پیام شما دارای وجه ای غیر شفاف باشد باعث می شود تا گیرنده دچار سوتفاهم شود و یک ارتباط ناقص و مخرب ایجاد گردد. پس سعی کنید از کلام و برخوردی استفاده کنید که پیام شما به گیرنده را روشن و شفاف کند تا بتوانید انرژی تیم خود در ارتباط گیری را حفظ کنید.

 

  1. ویژگی ششم : توانایی تصمیم گیری

اینکه به عنوان یک رهبر بتوانید تصمیمات مهم را در موقعیت های حساس و معمولی بگیرید باعث رشد و شکست تیم شما می شود. قطعا در مسیر کاری و موفقیت یک سازمان زمان هایی هست که شما منطق خود را از دست می دهید در این موقعیت ها باید از تصمیم ها و انتخاب های احساسی فاصله بگیرید و صرفا منافع تیم و رشد سازمان را مدنظر داشته باشید. پس به عنوان یک رهبر موفق سعی کنید مهارت تصمیم گیری درست را در خود تقویت کنید. گام های یک تصمیم گیری منطقی را بیاموزید و آنها را در موقعیت و شرایط مختلف تمرین کنید.

 

  1. ویژگی هفتم : مسئولیت پذیری

اینکه انتظار داشته باشید تمامی اعضای یک تیم مسئولیت پذیر و متعهد به کار باشند، این مورد از رهبر تیم شروع می شود. باید نسبت به اهداف سازمان خود تعهد داشته باشید و خود شما شخصا درگیر کار در تیم باشید، منظم و با برنامه عمل کنید و همین امر باعث می شود تا دیگر افراد در سیستم هم این ویژگی را در عادات خود نهادین کنند. نه فقط نسبت به کار بلکه نسبت به تمامی منافع اعضای تیم که با آنها عهد بسته ید هم باید مسئولیت پذیر باشید تا دغدغه اعضا فقط کیفیت کار و نتایج باشد.

همچنین بخوانید :  مثبت اندیشی سمی چیست ؟

 

  1. ویژگی هشتم : همدلی

تمامی ویژگی های قبلی صرفا جهت استراتژی های یک رهبر در کار است. به عنوان یک رهبر شما باید دل به مشکلات و دغدغه های فکری یک فرد بدهید. این ارتباط عاطفی بین کارمندان، مدیران و رهبر باعث می شود تا در شرایط سخت بتوانید روی کار تیمی حساب کنید. همدلی با اعضای تیم می تواند سبب نزدیکی شما به ذهنیت آنها شود و ریشه یابی در نواقص کاری آنها برای شما آسان تر خواهد شد.

 

سخن پایانی

رهبران موفق در سازمان‌ها نقش بسیار مهمی در رشد و پیشرفت آنها ایفا می‌کنند. آنها با استفاده از بینش عمیق خود و داشتن دیدگاهی نوآورانه، در هدایت و هماهنگی تیم‌ها واقعیت می‌بخشند. این رهبران، با اجرای استراتژی‌های جدید، بازارها را شناسایی و فرصت‌های رقابتی را بهره‌برداری می‌کنند. آنها ارتباطات سازنده و موثری را برقرار می‌کنند و همچنین توانایی سازماندهی منابع را دارند. آنها قادرند تیم خود را به انجام کارهای بزرگ و پیچیده متعهد کنند و به آنها اعتماد و انگیزه بدهند. در نتیجه، با توجه به رهبران موفق، سازمان‌ها به سمت رشد و توسعه پیش می‌روند و به دستیابی به اهداف بلندمدت خود نزدیک می‌شوند.