مهارت های نرم چیست ؟

مهارت های نرم چیست ؟

مهارت های نرم شامل ویژگی های شخصیتی و توانایی های شما در ارتباط گیری با افراد گوناگون است. مهارت های شما به دودسته اصلی مهارت های سخت یا فنی که درباره کار شماست تقسیم می شوند. در سمتی دیگر مهارت های نرم نحوه به کارگیری رفتارها و نحوه ارتباط گیری شما با افراد مختلف است. این مهارت ها برای کارفرمایان امری هزینه بر، وقت گیر و دشوار تلقی می شود. در نتیجه آنها سعی می کنند افرادی را که برای یادگیری این مهارت ها و توسعه آنها در خود تلاش کرده­اند و در محیط های کاری دیگری تجربه بازخورد و اصلاح را دارند در الویت استخدامی خود قرار دهند. این دسته از مهارت ها شامل ارتباط گیری، کار گروهی و بین فردی می شود که شما را در سطح بالا و قابل توجهی از ارتباطات اجتماعی قرار خواهند داد. این مهارت هیچ محدودیت شغلی ندارد و برای همه مشاغل و حرفه ها قابل اجرا و همینطور قابل ارتقاست.

 

مهارت های نرم ضروری :

در بین تمامی مهارت های نرم برخی از آنها بسیار حائز اهمیت هستند. برخلاف تفکر عموم که این مهارت ها را قابل یادگیری نمی دانند این مهارت ها با آگاهی و مطالعه و کمی تلاش و تمرین قابل یادگیری هستند. پس اگر می خواهید در بین افراد دیگر، فردی متمایز در محیط کاری و حتی اجتماعی باشید بهتر است از یادگیری و تلاش برای توسعه آن چشم پوشی نکنید.

در ادامه این مقاله به بررسی و راه های تقویت این مهارت ها می پردازیم.

همچنین بخوانید :  مصاحبه دانشگاه بقیه الله

مهارت های نرم ضروری شامل :

  • ریسک پذیری هوشمند
  • حل مسئله
  • سازگاری و انعطاف پذیری
  • ارتباط گیری موثر
  • مدیریت زمان
  • رهبری
  • حل تعارض و مشاجره
  • خوب گوش دادن
  • مثبت نگری و اشتیاق
  • قابل اعتماد بودن و صداقت
  • خلاقیت در تفکر
  • اخلاق کاری مناسب و اجتماعی
  • قدرت مذاکره

 

 

مهم ترین مهارت های نرم :

در ادامه این مقاله مهم ترین مهارت های نرم به تفکیک الویت به صورت جزئی بررسی و راه های تقویت آن را می خوانیم.

 

  • ارتباط گیری موثر :

مهارت های ارتباطی موثر نه تنها برای مصاحبه بلکه برای محیط کاری هم مهم هستند. اینکه شما بتوانید در موقعیت های متفاوت و حتی دشوار با افراد مختلف خوب و متقاعد کننده صحبت کنید. به عنوان مثال زمانی که بر روی یک پروژه کار می کنید ممکن است متوجه این بشوید که یک ایده در روند پروژه می تواند به نتیجه دلخواه آسیب وارد کند. پس باید آنقدر در مهارت ارتباطی فردی متبحر باشید تا بتوانید اعضای تیم  را متقاعد کنید تا این ایده را حذف کنید. این قدرت تصمیم گیری منطقی باعث تاثیر مستقیم در ارتباطات شما می شود. مهم ترین بخش های این مهارت شامل :

  • استماع فعال
  • سخنوری و فن بیان قوی
  • حل مشاجره و تعارض
  • قدرت نوشتن اصولی
  • همدلی با اعضای تیم
  • ارتباط غیرکلامی قوی
  • مدیریت خشم و احساسات

 

  • حل مسئله :

اگر شما قابلیت حل مسئله را دارید و مشکلی را می توانید از مسیر جدیدی و در سریع ترین زمان ممکن حل کنید؛ شما شانس بیشتری برای استخدام دارید. این ویژگی به تنهایی می توانید شما را فردی کارآمد و قابل اعتماد جلوه دهد.

همچنین بخوانید :  لذت بردن از کار چگونه است؟

بخش های ارتباطی این مهارت شامل :

  • خلاقیت فکری
  • قدرت تجزیه و تحلیل اصولی
  • تصمیم گیری منطقی
  • تفکر انتقادی
  • تحقیق و پژوهش
  • مدیریت ریسک
  • کار تیمی
  • عیب یابی نقطه ای

 

  • خلاقیت در تفکر :

خلاقیت در تفکر از آن دسته مهارت هایی است که نه تنها در مهارت های نرم بلکه در مهارت های سخت هم می تواند کمک کننده باشد. بااستفاده از این مهارت می توانید راه های جدیدی برای انجام وظایف خود بیابید. حتی می توانید به بهبود کیفیت کارهای خود از شیوه های جدید یاری بگیرید. این مهارت مثل مهارت حل مسئله در توسعه یابی دشوار است. اما فراموش نکنید هرکدام از مهارت ها را با تلاش می توانید به بهترین سطح برسانید.

بخش های مختلف این مهارت شامل :

  • یادگیری از تجربه دیگران
  • کنجکاوی و تحقیق
  • ذهنیت باز و نامحدود
  • آزمایش و اصلاح
  • ریسک پذیری دقیق
  • نوآوری در عملگرایی

 

  • انعطاف پذیری و سازگاری :

 

چند درصد می توانید با تغییر شرایط خود را سازگار کنید؟ این یکی از ویژگی های مهارت های نرم است که به راحتی می توانید بااستفاده از آن از موقعیت های دشوار عبور کنید. این مهارت هم به قدرت حل مسئله شما و هم به ارتباط گیری شما کمک بزرگی می کند. اینکه شما بتوانید باافراد جدید کار کنید. ناگهان مسئولیت جدیدی را در راستای رشد سازمان به عهده بگیرید. توانایی حل تعارضات بین هم تیمی های خود را داشته باشید. بخشی از مسائلی است که در محیط کار امکان دارد اتفاق بیفتد و شما با آن روبرو بشوید.

بخش های مربوط به این مهارت شامل :

  • مثبت اندیشی و خوش بینی
  • مشارکت و کار گروهی
  • صبوری و شکیبایی
  • سازمان دهی
  • رشد ذهنی
  • ثبات در تصمیم گیری
همچنین بخوانید :  قانون اثر مرکب در کنکور

 

 

  • مدیریت زمان :

اینکه شما بتوانید در تعیین بازه زمانی برای انجام یک پروژه به موقع آنرا تمام کنید و نسبت به قول خود متعهد بمانید. اینکه بتوانید در زمان کوتاه کار مهمی را به ثمر برسانید یکی از دغدغه های مدیران است. سعی کنید برنامه ریزی داشته باشید. برنامه ریزی منعطف می تواند در مدیریت زمانن به شما کمک کند.

 

  • اخلاق کاری مناسب و اجتماعی :

چه در گفتار و چه در رفتار شما باید فردی باشید که از نظر سطح اجتماعی در بین دیگر افراد برند شخصیتی برجسته ای داشته باشید. اینکه افراد به شما اعتماد کنند، صداقت در گفتار و کار داشته باشید، احترام کلامی و غیرکلامی داشته باشید و بتوانید در هر موقعیتی بر خشم خود کنترل داشته باشید. کلام تاثیرگذار، استفاده از جملات محبت آمیز، ایجاد اشتیاق و انگیزه و صداقت رفتاری می تواند شما را در این امر موفق کند.

 

سخن پایانی

این مهارت ها برای روند رشد شغلی شما بسیار کمک کننده است. سعی کنید از طریق مطالعه و تحقیق و استفاده از تجربه دیگران می توانید در مهارت های نرم خود را توسعه دهید. فراموش نکنید در این مسیر می توانید چند پله جلوتر از بقیه به پیشرفت و قله موفقیت نزدیک شوید.