لذت بردن از کار چگونه است؟

لذت بردن از کار چگونه است؟

لذت بردن از کار دست خوش تمامی تجربیات تلخ و شیرین شماست که در طول اشتغال در یک محیط کار برای شما پیش می آید.

ساعات کاری شما، درخواست های متناقض با وظایف شما در زمانبندی کم، روابط فرساینده باافراد مهم در زندگی، عدم تعادل بین زندگی شخصی و تعهدات کاری،اثربخشی کم و بیکاری، عدم شرایط ارتقا شغلی و عدم گفت و گو در محیط کاری تعدادی از مواردی ست که باعث می شود شما از کار خود لذت نبرید.

اینکه ذهن شما در طول کار و در آخر هر ماه درگیر پاداش و ارتقا شغلی و پیشرفت در زندگی شخصی است اما هیچ کدام از انتظارات شما برآورده نمی شود، باعث ناامیدی شما در اجتماع می شود. در ادامه به راهکارهایی می پردازیم که به شما کمک می کند تا نگرش و دیدگاه های خود را در محیط کاری و حفظ تعادل با زندگی شخصی حفظ کنید.

 

راهکارهایی برای لذت بردن از کار :

 

  • قبل از شروع روز خود انگیزه بگیرید:

نگرش شما نسبت به کارهایی که انجام می دهید می تواند در حال شما موثر باشد. اگر با این تفکر که کارهای شما در زندگی شما تاثیری عالی خواهند داشت و بعد از کارهای خود با انرژی خوب به زندگی شخصی بازگردید می توانید در محیط کاری با شرایطی متفاوت تر به کارهای خود بپردازید.

  • چشم انداز شغلی یاری دهنده است:

اینکه گاهی در محیط کاری خود برخی از کارها را به صورت داوطلبانه انجام دهید تا بتوانید از نظر موقعیت شغلی به خود شانسی دهید که با اعتماد به نفس درخواست ارتقا شغلی داشته باشید. تصویری بزرگتر درباره آینده شغلی خود داشته باشید تا بتوانید با ذهنیتی بازتر به امور بپردازید و خلاقیت را چاشنی کار خود کنید.

  • برنامه ریزی مستمر داشته باشید:
همچنین بخوانید :  مذاکره کننده غالب کیست؟

یک لیست از روز قبل درباره کوچکترین تا مهم ترین کارهای خود داشته باشید.درباره اهداف بلند مدت خود بنویسید و سعی کنید کارهای خود را در راستای رسیدن به این اهداف انجام و برنامه ریزی کنید. الویت بندی در امور را فراموش نکنید، کارهای مهم تر را اول قراردهید و به آنها پیش از کارهای دیگر رسیدگی کنید. زمانبندی کافی برای کارهای خود داشته باشید.

  • محول کردن کارها رهاسازی است:

گاهی امکان دارد که در محیط کاری بتوانید برخی کارها بر اساس توانمندی های دیگر همکاران خود به آنها محول کنید. در تصمیم گیری قاطعانه عمل کنید تا هم بتوانید در زمان کاری خود پس اندازی داشته باشید و هم با تمرکز بالاتری به کارهایی با الویت بیشتر رسیدگی کنید.

  • شفاف سازی انتظارات :

اگر در هر شرایط کاری با درخواست هایی متناقض با وظایف خود روبرو شدین که در روند پیش برد وظایف اصلی شما اختلالی ایجاد می کرد سریعا در شفاف سازی آن به گفت و گویی موثر بپردازید. از اتلاف وقت خود خودداری کنید.

  • استراحت به اندازه کار مهم است.:

حتی شده برای پنج دقیقه از کار دست بکشید و کمی در فضای باز استراحت کنید. باید از هر عاملی که شما را به یاد کار می ندازد از گوشی همراه گرفته تا ایمیل ها و لپ تاپ فاصله بگیرید یا به خوردن یک میان وعده مقوی مشغول شوید. علاوه بر استراحت جسمی ذهن شما برای بازیابی انرژی خود برای ادامه کار در طول روز نیاز به این استراحت دارد.

  • حفظ آرامش در چالش ها:

فراموش نکنید که شما برای حفظ منزلت و احترام خود باید در چالش های متفاوت محیط کاری با آرامش تصمیم گیری و واکنش نشان دهید. سعی کنید در شرایط بحرانی و سخت، در بحث های تنش زا و گفتمان عصبی عجولانه وارد فاز تصمیم گیری های احساسی نشوید.

  • ارزش شما به کارتان نیست.:
همچنین بخوانید :  مثبت اندیشی سمی چیست ؟

هویت شخصی شما به شغل یا درآمد شما نیست. هرتلاشی که برای بهبود کیفی کارتان انجام می دهید و هویت شما را آن چارچوبی تعیین می کند که شما برای انجام تمامی کارها استفاده می کنید.

  • چندین کار بی نتیجه است:

همزمان چند کار را باهم انجام ندهید. کیفیت کار شما در نتیجه قابل بررسی است که آنرا در پروسه انجام کار و میزان تمرکزی که شما روی کار می گذارید قابل مشاهده است. از چند وظیفه ای که در روز به شما سپرده شده است تک تک سراغ کارها بروید و با تمرکز بالا و کافی به آنها بپردازید.

  • انرژی مثبت را در کار به جریان بیندازید:

محیط کاری خود را با حس خوب پر کنید. به عنوان مثال از صحبت پشت سر همکاران یا مدیران خود خودداری کنید، یا به نظافت محیط خود رسیدگی کنید. نور محیط بسیار مهم است، بوی مطبوع می تواند حال و هوای محیط کار شما را متحول کند. گیاهان و گل ها هم می توانند به محیط شما روحی تازه بدهند. پس نسبت به محیط اطراف خود بی تفاوت نباشید و هرآنچه که باعث حال خوب شما می شود به محیط اضافه کنید.

  • عاشقانه کار را انتخاب کنید. :

زمانی که کاری را انتخاب می کنید به این نکته فکر کنید که آن را آنقدر دوست دارید که دائم به آن مشغول باشید و از آن خسته نشوید. کاری که انتخاب شماست نباید به شما حس بد، تحمل ناچارانه، صرفا برای درآمد و حتی فرار از چیزی باشد. همین حس ها باعث به هدر رفتن انرژی شما خواهد شد و شما را بیش از اندازه خسته میکند.

همچنین بخوانید :  سوالات و پاسخ تشریحی کنکور تجربی تیر ماه 1403   

 

  • بعد از کار به آن فکر نکنید. :

بعد از اینکه ساعت کاری شما به پایان رسید و از محیط کار خارج شدید دیگر به اتفاقات محیط کار چه خوب و چه بد فکر نکنید. وظایف روز بعدی خود را دائما مرور نکنید و آنها را به روز بعد موکول کنید.

 

سخن پایانی

این که با توجه به همه عوامل و اتفاقات در محیط کاری سعی کنید عواملی که بر شما تاثیری منفی دارد و شما را دچار ناامیدی می کند، فاصله بگیرید و ذهنیت و دیدگاه های خود را به سمت مثبت اندیشی سوق دهید. برای کار خود اهداف بلند مدت داشته باشید و خود را به بازه های کوتاه مدت محدود نکنید. به خود سخت نگیرید و کارها را با بهترین روش خود انجام دهید. در نهایت از خود بابت کارهایی که آنها را عالی انجام می دهید، قدردانی کنید.