فرسودگی و کارزدگی نیروی کار

فرسودگی و کارزدگی نیروی کار

آیا می دانستید در آمریکا 48 درصد از افراد شاغل به دنبال شغل جدید هستند ؟ اینکه بخشی از جایگاه های شغلی خالی و برخی جایگاه ها سریعا به مرحله ترک شغل می رسند محدود به آمریکا نمی شود. در همه کشورها در سراسر جهان این مشکلات پابرجاست. جذب و وفادارسازی نیروی انسانی یکی ار چالش های مدیران و کارآفرینان بخش های مختلف است. اولین راهکاری که به فکر مدیران می رسد این است که افزایش حقوق و پرداخت مزایای بیشتر را در بخش استخدام مطرح می کنند. با اضافه شدن هزینه های سازمان می تواند به حیات سیستم آسیب برساند. پاک شدن صورت مسئله راهکار مناسبی نیست. عوامل متفاوتی باعث فرسودگی کارکنان شما می شوند. نمی توانید به صورت دقیق بر یک عامل تمرکز کنید. ممکن است این عوامل بر کیفیت زندگی کارکنان تاثیر مستقیم بگذارد. همین عامل باعث زدگی کارمندان از شغل فعلی خود می شود. در ادامه به عوامل فرسودگی کارمندان پرداخته و برای آن راهکار های موثری را مطرح می کنیم.

 

فرسودگی شغلی چیست ؟

اگر در محیط و ساعات کاری خود دائم به درک نشدن دغدغه های شخصی از جانب افراد دیگر فکر می کنید. این امر ممکن است از جانب مدیر مجموعه باشد. مجموعه ای از احساسات نظیر خستگی و بی حوصلگی  که در محیط کاری برای شما رخ می دهد شما را دچار فرسودگی و کارزدگی خواهد کرد. اما اولین راه حل این مشکل ترک مجموعه نیست. اگر بتوانید با اقدامات هوشمند و کارا به صورت مداوم تغییرات جدید ایجاد کنید می توانید این مشکل را برطرف کنید. به عنوان مثال یادگیری چگونگی بیان مسئله ای که در محیط کار شما را آزار می دهد به صورت تاثیر گذار به دیگر افراد می تواند بخشی از احساسات بد را از شما دور کند.

 

 

 

 

کارکنانی که دچار فرسودگی نشده اند

  • متعهدان به کار
همچنین بخوانید :  6 مانع اصلی در تحول کسب و کارها

این کارمندان منتظر موقعیت فوق العاده برای به پایان رساندن کارها و کیفیت بخشیدن به آنها نمی مانند. خودجوش بودن آنها و مصمم بودن باعث می شود هم خودشان به موفقیت در حوزه مدنظر برسند هم سازمان روی آنها حساب ویژه ای باز کند. این گروه از افراد به دلیل ایجاد یک چشم انداز شفاف برای مدیر خود می توانند روی پیشرفت کاری پیش بینی مناسبی داشته باشند. پس سعی کنید منتظر حمایت کسی برای درست انجام دادن کارهایتان نباشید. این به خود شما بستگی دارد که چقدر روی پرورش این شخصیت کاری کار کنید.

 

  • دارای رفاه بالا هستند

اینکه بتوانید برای احترام و ایجاد حس خوب در کارکنان خود برای آنان امکانات رفاهی بسازید یک مهارت است. اینکه برای دغدغه مندی آنها ارزش قائل باشید و یاری دهنده باشید می تواند آنها را به صورت ناخودآگاه نسبت به شما وفادار کند. پس برای اینکه آنها با شما رابطه ای داشته باشند که در بحران ها سازمان را نجات دهند باید برای محیط کاری آنها شرایطی مساعد و خوب ایجاد کنید. عدم تعادل بین کار و زندگی باعث دافعه می شود. اینکه نتوانند به همان اندازه که برای کار خود وقت می گذارند به زندگی شخصی برسند می تواند احساس خشم و ناکارآمدی را ایجاد کند. یا به عنوان مثال برای افرادی که توانایی کار حضوری ندارند شرایط دورکاری را فراهم کنید. این کار برای شما دو مزیت دارد عدم چسبندگی کاری کارکنان و وفادارسازی آنان برای سازمان شما.

 

  • قانون پاداش و جریمه

اینکه بتوانید قانون پاداش و جریمه را در محیط کار اجرایی کنید می تواند باعث ایجاد یک محیط یکپارچه شود. به عنوان مثال برای ارتقا شغلی افراد باید با توجه به کارهای متفاوتی که انجام داده اند و باعث ارتقا سیستم شده است اقدام کنید. اینکار هم باعث رشد سازمان شده و هم مجموعه ای قانون مند را می سازد. علاوه بر بحث حرفه ای کاری می تواند به فرهنگ محیط کاری کمک کند. اینکه برای بهبود وضعیت افراد برای آنها پاداش و جریمه تعیین کنید به بالا رفتن کیفی سینرژی محیط کار کمک می کند. حمایت از رفتارهای درست در محیط کار باعث یادگیری افراد می شود. همچنین رفتارهای منفی دیگر بازخورنده نخواهند بود و می توانند الهام بخش باشند. اگر افرادی دارای استعداد خاصی هستند آنها را مجبور به انجام کارهایی نکنید که به آن علاقه ای ندارند. پوشش جایگاه شغلی مناسب با استعداد افراد می تواند به تقویت نقاط قوت کمک کرده و باعث رشد مجموعه شود.

همچنین بخوانید :  MBTI

 

 

عوامل فرسودگی کارکنان

  • فقدان پاداش

تطابق و تعادل بین میزان کار و تایمی که برای کار می گذارید با پاداش و درآمد شما همخوانی ندارد قطعا در شما احساس بدی ایجاد می کند. اینکه دارید عمر خود را در جایگاهی غلط صرف می کنید. این احساسات باعث می شود تا دائما به تغییر محل خود فکر کنید و در جهت آن اقداماتی انجام دهید. قبل از هرچیزی یک چارچوب شخصیتی داشته باشید و با خودشناسی متوجه مواردی که برای شما در راستای قدردانی، احساس ارزشمندی می شود. شاید نیاز به پیشرفت کاری داشته باشید. نیاز به افزایش درآمد داشته باشید. باید با مدیر خود وارد جلسه ای در یک موقعیت مناسب شوید که بتوانید در تاثیرگذارترین حالت شوید. این شرایط به شما فرصت مطرح کردن یک درخواست نتیجه بخش را خواهد داشت. پس برای اینکه بتوانید برای خود شرایط کاری فوق العاده و مثبتی ایجاد کنید.

 

  • عدم کنترل شخصی

اینکه شما درباره برخی تصمیم گیری های شخصی در محیط کاری، عدم دسترسی به منابع رفاهی و شغلی، فقدان احساس استقلال فردی در محیط شغلی می تواند بر آرامش روانی شما تاثر مستقیم بگذارد. اگر در ساعات غیرکاری با شما تماس گرفته می شود و مدیر شما احساس همیشه در دسترس بودن را القا می کند این امر باعث ایجاد احساس فقدان قدرت انتخاب خواهد شد. مرز بین ساعات کاری و غیرکاری را مشخص کنید. این امر به چارچوب بندی شخصی شما کمک می کند.

 

  • استرس های اضافی مضر

می توان گفت اولین عاملی که باعث فرسایش افراد می شود آن دسته از افکاری است که در تنهایی با خود مرور می کنند. اینکه چه عواملی باعث افکار استرس زا در آنها می شود و مرتبط با کار است را کشف کنید. با آنها باید در ارتباط نزدیک و امنی باشید. اجاره ندهید دغدغه مندی های استرس زا آنها باعث تصمیم گیری های ناعادلانه و احساسی شود. با کارکنان خود جلسات هفتگی و حتی گاهی روزانه داشته باشید. می توانید یک راه ارتباطی داشته باشید که بتوانید دائما از آنها نظر و انتقاد دریافت کنید. محیط کاری شما سم زدایی خواهد شد. درون ریزی دغدغه ها و ناراحتی ها نتیجه ای جز تصمیم گیری ها و انتخاب های شخصی افراد در راستای ترک محیط کاری نخواهد داشت.

همچنین بخوانید :  ویژگی های یک رهبر موفق

 

راهکارهای فرسودگی کارکنان

  • حذف موارد استرس زا
  • درک متقابل کارمندان در محیط کار
  • ایجاد امکانات رفاهی کافی
  • اهمیت به دغدغه های شخصی افراد متفاوت
  • اهمیت به نیازهای شغلی و کاری افراد
  • قانون و چارچوب پاداش و فرهنگی
  • احترام متقابل افراد فارغ از جایگاه شغلی
  • گوش شنوای کارکنان و افکار آنها باشید

 

کلام پایانی

با توجه به مواردی که مطرح شد سعی کنید آنها را به عنوان یک کارآفرین و مدیر رعایت کنید. اینکه بتوانید محیط کاری خود را با استراتژی ها به محیطی مثبت تبدیل کنید و وفادارسازی کارکنان برایتان هدف نهایی شما باشد. با عملکرد خود به کارمندان اجازه ندهید به ترک سازمان شما حتی فکر کنند. با تفکری هوشمند سعی کنید از ان امر جلوگیری کنید. محیط های کاری نمود رفتاری درست و اصلاح شده رهبران کارآمد هستند.