تاثیر هوش در موفقیت در کنکور

تاثیر هوش در موفقیت در کنکور

 

هوش انسان به صورت همیشگی و مستمر در همه ی لحظات زندگی به ما کمک می کند و کاری می‌کند که انسان در مسیر آسان تر و راحت تر پیش برود.

یکی از اوقاتی که هوش تاثیر خوبی می گذارد و انسان می‌تواند از آن برای موفقیت استفاده کند، قطعا کنکور است.

در کنکور هوش تاثیر خوبی می گذارد و می تواند شما را به رتبه های بسیار خوبی نزدیک کند، ولی چگونگی این عمل نیازمند عوامل مختلفی است که باید آن را رعایت کنید.

ما در این مقاله می خواهیم به طور کامل و جامع در مورد تاثیر هوش در موفقیت در کنکور صحبت کنیم.

 

  • تاثیر هوش در موفقیت در کنکور

همانطور که گفتیم هوش می تواند در کنکور تاثیر گذار باشد اما همه چیز به هوش بستگی ندارد و پارامتر های دیگری نیز وجود دارند که حتما باید با استفاده از آنها رتبه خوبی در کنکور کسب کنیم.

هوش می تواند در کنکور به ما کمک های خوبی بکند اما این تمام ماجرا نیست و پارامتر هایی مثل مهارت مطالعه با کیفیت، مهارت تست زنی، ارتباط مفهومی با مباحث کنکور و… نیز وجود دارند که آنها نیز تعیین کننده ی نتیجه کنکور هستند.

وقتی به سال های گذشته نگاه می کنیم می بینیم که افرادی که حتی ضریب هوشی بالایی نیز نداشته اند، توانسته اند با استمرار خود در مسیر کنکور و پیش رفتن اصولی در این مسیر به نتایج خوبی رسیده اند.

پس فاکتوری به نام هوش می تواند در کنکور تاثیر خوب بگذارد ولی هوش تمام ماجرا نیست و باید شما پارامتر های دیگر را هم رعایت کنید تا در مجموع به رتبه دلخواهتان در کنکور دست پیدا کنید.

ما به طور کامل دارای دو نوع هوش هستیم و در روزمرگی های خودمان این دو نوع هوش را به طور مداوم استفاده می کنیم.

همچنین بخوانید :  تعداد سوالات و زمان پاسخگویی در امتحانات تیز هوشان و نمونه دولتی

اولین هوش که هوش ذاتی ماست به نام IQ و دومین هوش ما، همان هوش هیجانی است به نام EQ که هر دو این هوش ها به ما در حالات مختلف کمک می کنند.

زمانی که ما می گوییم یک شخص با هوش است یعنی دارای ضریب هوشی بالاست و این یعنی عدد ضریب هوشی آن بالای ۱۳۰ باشد.

ولی کنکور به عدد ضریب هوشی نگاه نمی کند و کسانی که تلاش و پشتکار بالایی داشته باشند می توانند در کنکور موفق شوند.

به عبارت دیگر ما نمی گوییم ضریب هوشی در کنکور تاثیر ندارد اما بهتر است که اینگونه بگوییم که تاثیر اصلی را تلاش و پشتکار و داشتن مهارت های خوب دارد.

این یعنی اگر شما نیز مثل خیلی از مردمان دنیا داری ضریب هوشی بین ۸۰ تا ۱۲۰ هستید، شما قطعا می توانید در کنکور موفق شوید ولی باید سعی کنید با پشتکار و تلاشی که دارید موفقیت خود را در کنکور قطعی کنید تا بتوانید به رتبه دلخواهتان برسید .

افزایش سطح هوشی را هدف اصلی خود نباید قرار دهید و باید حتما سعی کنید که با افزایش مهارت های درسی خود، هدف خود را موفقیت در کنکور قرار دهید.

کنکور یک امتحان برای محک زدن شما در شرایط سخت و پر فشار است و شما برای موفقیت در این امتحان باید به غیر از هوش در مهارت های دیگر هم صاحب نظر باشید.

از طرفی دیگر هوش هیجانی یا همان EQ نیز در کنکور تاثیر زیادی دارد.

این هوش حتی در بعضی از شرایط بیشتر از هوش ذاتی یا همان IQ تاثیر می گذارد و باید به آن توجه ویژه ای داشت.

هوش هیجانی در اصل چهار مهارت به ما می آموزد که ما با استفاده از هر چهار مهارت باید به موفقیت در کنکور برسیم.

همچنین بخوانید :  مطالعه نوسانی

اولین آن خودآگاهی است، خود آگاهی می تواند اعتماد به نفس و همچنین خود ارزیابی را برای ما به همراه داشته باشد.

در واقع ما با داشتن خودآگاهی می توانیم راحت تر و کامل تر مسیر کنکور را ادامه دهیم.

دومین مهارتی که هوش هیجانی به ما می دهد خودگردانی است.

خودگردانی به ما انگیزه ی پیشرفت و اعتماد به نفس بالا تزریق می کند و باعث می شود مادر مسیر کنکور همیشه به فکر ارتقا و پیشرفت خودمان باشیم.

همچنین این خودگردانی است که ذهن را اجبار می کند که خلاقیت و ابتکار از خود به خرج دهد و روند مسیر کنکور را برای دانش آموز راحت تر کند.

از طرفی دیگر هوش هیجانی دو مهارت آگاهی اجتماعی و مهارت های اجتماعی به ما یاد می دهد که ما می توانیم از آن ها هنگام  رهبری و مدیریت بحران استفاده کنیم.

از طرفی دیگر این دو مهارت به ما کمک می کند که کار گروهی داشته باشیم و برای موفقیت خودمان از مهارت های جمع هم استفاده کنیم.

این را همه می دانیم که کار گروهی تا چه حد بالایی می تواند به ما کمک کند و این یعنی ما می توانیم از این بخش هوش هیجانی بسیار خوب استفاده کنیم.

پس در کنکور داشتن هوش مهم است و می تواند یکسری کمک ها را به ما بکند اما هوش هیجانی در مسیر کنکور با مهارت هایی که به ما یاد می دهد می تواند تاثیر بالایی داشته باشد و مسیر کنکور را برای ما راحت تر کند.

 

استراتژی‌های بهبود هوش و موفقیت در کنکور

  • تغذیه سالم

تغذیه سالم و ورزش به طور مستقیم بر هوش و موفقیت در کنکور تأثیر می‌گذارد. تغذیه مناسب با ارائه تمامی عناصر غذایی مورد نیاز برای عملکرد بهینه مغز، می‌تواند هوش را تقویت کند و در نتیجه موفقیت در کنکور را افزایش دهد. مصرف مواد غذایی سالم و غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب امگا-3 می‌تواند بهبود حافظه، تمرکز و توانایی حل مسائل را به همراه داشته باشد. همچنین، ورزش و فعالیت بدنی نیز تأثیر مثبتی بر هوش و موفقیت در کنکور دارد. ورزش بهبود عملکرد مغز، افزایش تمرکز و توانایی حل مسائل را به همراه دارد.

  • استراحت و تعادل
همچنین بخوانید :  مصاحبه با سارا احمدی رتبه ۷ کنکور ۹۹

اهمیت استراحت و تعادل در موفقیت در کنکور نباید نادیده گرفته شود. برنامه‌ریزی مناسب برای استراحت و تفریح، به شما اجازه می‌دهد تا از خستگی جسمی و ذهنی جلوگیری کنید و انرژی لازم برای مطالعه و آزمون‌ها را داشته باشید. به خودتان زمان کافی برای خوابیدن، تفریح کردن، دیدن دوستان و خانواده و انجام فعالیت‌هایی که شما را شاد می‌کنند، بدهید

  • مدیریت استرس

مدیریت استرس نیز برای موفقیت در کنکور بسیار مهم است. استرس می‌تواند تمرکز و توانایی حل مسائل را کاهش دهد و عملکرد شما را تحت تأثیر قرار دهد. برای مدیریت استرس، می‌توانید از روش‌هایی مانند تمرینات تنفس عمیق، مدیتیشن، یوگا، تمرینات ورزشی و تکنیک‌های مدیریت استرس مانند تکنیک تمرکز و تکنیک تصویرسازی استفاده کنید

 

سخن پایانی ورتا

هر دو نوع هوش ما در مسیر کنکور به کمک ما می آیند و می توانند برای ما نتیجه بخش باشند.

اما این که می گویند دانش آموزان باهوش فقط می توانند در کنکور موفق شوند این یک باور اشتباه است.

در حقیقت هوش به ما در کنکور کمک می کند اما این تمام ماجرا نیست و تلاش و پشتکار هستند که بالاترین نتایج را برای ما  خلق می کنند.

ما در این مقاله به طور کامل در این مورد صحبت کردیم و هر دو نوع هوش انسان را بررسی کردیم و فهمیدیم که هر یک از هوش های ما می تواند چه کمک هایی به ما بکند.