راهکارهای پیشگیری از تعدیل نیرو

راهکارهای پیشگیری از تعدیل نیرو

یکی از آفاتی گریبان گیر شرکت ها و سازمان هاست تعدیل نیرو در بحران های اقتصادی است. در این برهه زمانی انتخاب های مهم همه باید در راستای کاهش هزینه ها و زنده نگه داشتن پایه های شرکت است. گذران این مشکل بزرگ با تعدیل نیرو راحت تر خواهد شد. اما آیا تعدیل نیرو تنها راهکار نجات آنهاست ؟

آیا این کار به اعتبار شرکت آسیب وارد می کند ؟ برای کارمندانی که با امنیت شغلی در این سازمان مشغول به کار بوده اند و بیکاری را تجربه می کنند چه راهکاری باید اندیشید ؟ در ادامه این مقاله به بررسی راهکارهایی می پردازیم که قبل از تعدیل نیروی خود باید چک شود. این مقاله مناسب مدیران و رهبران شرکت ها و سازمان های متفاوت است.

 

مورد اول : استخدام پرهزینه تر است یا حفظ کارمند ؟

یکی از مهم ترین بخش های استخدام نیروها آموزش آنهاست. آموزش چه بر اساس تجربیات محیط کاری چه براساس کلاس های آموزشی باشد هزینه زیادی برای کارفرما یا رهبر دارد. اینکه شما هم هزینه کارمند قبلی و هم هزینه کارمند جدید را متقبل شوید می تواند بر خلاف سودآوری شرکت باشد. پس قبل از تعدیل نیروی خود به هردلیلی، باید این مورد را در نظر بگیرید، آیا صرفه جویی در هزینه های آموزشی شرکت را مورد بررسی قرار داده اید یا خیر. در این موارد تنها دلیلی که باعث می شود شما تصمیم قطعی برای تعدیل نیرو خود بگیرید این است که برای دیگر کارکنان مشکلات غیرقابل جبران و سنگین ایجاد کرده باشد.

همچنین بخوانید :  تاثیر انضباط شخصی درکارگروهی

 

مورد دوم : آیا تعدیل نیرو تنها راه حل شماست ؟

درباره این تصمیم باید به راهکارهای جایگزین توجه کنید. مثل دورکاری و کم کردن ساعات کاری کارکنان یا بالا بردن بهره وری کارمندان در بازه زمانی محدود؛ اگر در این راستا به اتوماتیک کردن یک کار خاص و کاهش هزینه ها در بخش های دیگر فکر کنید می توانید در استخدام نیروی جدید و اخراج نیروهای قبلی تجدید نظر کنید.

 

مورد سوم : به اعتبار برند خود اهمیت دهید.

اگر بعد از امتحان همه راهکارها، تعدیل نیرو خود را ضروری تشخیص دادید این تصمیم را محترمانه انجام دهید. سابقه شما و ارتباطات شما باافراد متفاوت بسیار حائز اهمیت است. برند شخصی و کاری شما بسیار مهم است و باعث گسترش سیستم شما می شود. اینکه از نظر رفتار و منش اجتماعی در سطح عالی باشید، باعث می شود هم به دیگران معرفی شوید و هم تمایل افراد برای کار کردن با شما بیشتر خواهد شد. به برند شخصی خود اهمیت دهید و رفتار محترمانه را در الویت چارچوب قانونی شرکت قرار دهید.

 

مورد چهارم : تصمیم به تعدیل را در مورد افرادی بگیرید که عملکرد ضعیف تری دارند.

قبل از هرچیزی یک لیست از افرادی که برای تعدیل انتخاب شده اند را تهیه کنید. مجدد آن را بازبینی کنید و افرادی که می توانید از تعدیل آنها صرف نظر کنید را خط بزنید. از بین افراد باقی مانده درباره افرادی که عملکرد ضعیف تری دارند و به سودآوری و رشد شرکت کمکی نکرده اند را تعدیل کنید. این ارزیابی را در همه بخش ها داشته باشید و دقیق و با جزئیات بیشتر هر کارمند را مورد بررسی قرار دهید. این راهکار کمک می کند تا کارمند خوبتان را حفظ کنید و فقط افرادی را که به بیرون آمدن سیستم شما از بحران کمکی نمی کنند، تعدیل کنید.

همچنین بخوانید :  انواع روش یادگیری

 

مورد پنجم : اضافه کاری ممنوع

در این بازه که تنها راه شما کاهش هزینه هاست، قبل از تعدیل نیروی خوب خود این راهکار را بررسی کنید. به هیچ یک از کارمندان خود اجازه حتی چند دقیقه اضافه کاری ندهید. این راهکار زمانی بیشترین تاثیر را دارد که تعداد کارمندان شما زیاد است. همین کار باعث کاهش واریزی حقوق کارمندان شده و می توانید در بخش مهم تر، که می تواند به سرپا شدن شرکت و سیستم کمک کند صرف شود.

 

مورد ششم : توقف افزایش حقوق و ترفیع جایگاه شغلی

برای مدت محدود و نه طولانی برای حفظ منافع شرکت و سیستم خود به هیچ کدام از کارکنان خود نه ترفیع شغلی و نه افزایش حقوق دهید. درست است که می تواند روحیه افراد را تضعیف کند اما اگر بدانند که برای جلوگیری از اخراج آنهاست با شما همراهی خواهند کرد. پس برای عبور از بحران های اقتصادی و کاهش هزینه های جانبی شرکت این راهکار را به شیوه استراتژیک در سیستم اجرا کنید.

 

مورد آخر : به کارمندان مشاوره دهید.

برای کارمندانی که دارای عملکرد ضعیفی هستند اما قابلیت رشد و پیشرفت بالایی دارند مشاوره دهید. لازم نیست حتما خود شما به صورت شخصی در همه ابعاد به آنها مشاوره دهید. می توانید متخصصین درباره مهم ترین ابعاد کاری کارمندان خود استخدام و از آنها بخواهید تا اینکار را برای شما انجام دهند. قبل از اینکه نیرویی را به هردلیلی تعدیل کنید، مشکلات او و عملکرد ضعیفش را ریشه یابی کنید. اگر می توانستید با مشاوره و کمک کردن به او برای شرکت خود در وهله اول، صرفه جویی در هزینه های آموزشی و در مرحله بعدی به حفظ نیروی خوب و وفادار دست یابید؛ از تعدیل نیروی خود دست بکشید. با مشاوره هایی نظیر بالا نگه داشتن روحیه خود و مدیریت هزینه های شخصی در دوران بیکاری یا کم کاری به ارتقا نیروی خود کمک کنید. این راهکار نه تنها برای آنها بلکه برای شرکت و سیستم شما هم از نظر کیفی و از نظر کمی تاثیر به سزایی خواهد داشت حتی می تواند شما را از بحران پیش آمد نجات دهد.

همچنین بخوانید :  مثبت اندیشی سمی چیست ؟

 

سخن پایانی

شما به عنوان یک مدیر و رهبر سیستم باید اولین الویت خود را منافع تمامی ابعاد شرکت و سازمان قرار دهید. اینکه بتوانید در وضعیت بحران درباره هزینه ها که روش های حفظ سیستم درست تصمیم بگیرید یک مهارت مهم و الزامی است. نداشتن این مهارت می تواند نقطه سقوط کاری شما باشد. پس برای تقویت آن خود را به چالش بکشید و آموزش ببینید. سعی کنید قضاوت های شخصی و عجولانه نداشته باشید. نیروهای شما به نگهداری منافع شرکت و سازمان شما کمک می کنند. دغدغه آنها را درک کرده و به آنها مشاوره دهید. تعدیل نیرو را اولین و آخرین راه حل ندانید.