تکنیک های کاهش پرش ذهنی

تکنیک های کاهش پرش ذهنی را در این مقاله از ورتا بررسی میکنیم .

تکنیک های کاهش پرش ذهنی
 

تکنیک های کاهش پرش ذهنی

پرش ذهنی

اغلب دانش آموزان در مطالعه دچار پرش ذهن می شوند.

مثلا دانش آموز در هنگام حل مسئله ریاضی ست و همزمان به خاطرات خوب با دوستانش فکر می کند یا دانش آموزی که در حال مطالعه و تست زنی زیست شناسی ست اما نمی تواند تمرکز کند و تست زنی کند.

دانش آموزان اگر پرش ذهنی خود را بر طرف کنند پیشرفت عالی ای در تراز و درصد های آزمون های خود خواهند کرد.

گاهی اوقات وقتی عصبانی هستید یا استرس زیادی دارید افکار مختلف به سراغ شما خواهند آمد.

پرش افکار از نظر علمی الگو های تکرار شونده از افکار هستند و در اثر فشار روحی و روانی به وجود می آید .

وقتی سیل افکار به ذهن هجوم می آورند انرژی شما تخلیه می شه و زندگی شما در زمان حال متوقف می شود در موارد شدیدتر ذهن شما از خاطره ای به خاطره دیگر منتقل می شود و شما می توانید از افکار فرار کنید.

پرش ذهنی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد ولی ما در این مقاله به پرش ذهنی در اثر فشار روانی و استرس کنکور می پردازیم

افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنید

دانش آموزان در سال کنکور به دلیل جو روانی مخرب دچار افکار منفی زیادی می شوند.

همچنین بخوانید :  بخشنامه ترمیم نمره

مثلا اگر قبول نشم چکار کنم ؟حالا که در درس ریاضی ضعیفم پس قبول نمیشم.

افکار منفی از قبیل این افکار همه باعث بروز افکار منفی و کاهنده انرژی که باعث کاهش تمرکز شما در روند مطالعه می شوند خواهند شد.

پس در قدم اول سعی کنید این افکار را با افکار مثبت و امیدوار کننده جایگزین کنید.

افکار مثبت مثل اینکه من اگر خوب و با تمرکز درس بخوانم حتما قبول میشم.

با تک تک افکار مثبت می توانید کمی در بهبود تمرکز خود نقش داشته باشید.

روی زمان حال تمرکز کنید.

دقت کنید پرش ذهنی معمولا به دلیل غرق شدن در زمان گذشته و حسرت و افسوس آن است یا اینکه  خیلی غرق در آینده می شوید و می خواهید که آینده را پیش‌بینی کنید.

ولی گذشته گذشته است و دیگر دستتان به آن نمی رسد و نمی توانید آن را تغییر دهید پس رها کنید.

از طرفی آینده هم در دستان شما نیست و نمی دانید چه اتفاقی خواهد افتاد.

پس فقط روی زمان حال تمرکز کنید تا این ثانیه ها که مانند طلا هستند را از دست ندهید.

 

  • تکنیک نوشتن افکار برای کاهش پرش ذهنی

در ادامه مقاله تکنیک های کاهش پرش ذهنی می پرداذیم به تکنیک نوشتن افکار .

این مورد خیلی توصیه می شود.

هر چی افکار خوب و بد و حتی اگر از دست کسی عصبانی و ناراحت هستید همه را بنویسید.

این روش بیشتر از آنچه که تصور کنید شما را کمک خواهد کرد.

وقتی افکاری که پشت سر هم به ذهن ما می رسند و اصطلاحا بی سر و ته هستند را روی کاغذ می نویسید باعث می شود که تمرکز شما روی کاغذ منتقل شود و بتوانید افکارتان را مدیریت کنید و آن ها را روی کاغذ بیاورید.

همچنین بخوانید :  دفترچه انتخاب رشته

در اصل این موضوع نوعی تمرین تمرکز هست و شما با نوشتن این افکار ،ذهنتان را فریب خواهید داد.

 

  • تکنیک نفس عمیق کشیدن برای کاهش پرش ذهنی

در ادامه مقاله تکنیک های کاهش پرش ذهنی می پرداذیم به تکنیک نفس عمیق کشیدن .

همین نفس کشیدن ساده به شدت بر سیستم عصبی شما اثر خواهد گذاشت.

همانطور که وقتی عصبی می شوید ضربان قلب تان افزایش پیدا می کند و تعداد تنفس شما در دقیقه افزایش می یابد، یعنی تنفس با سیستم عصبی و تمرکز شما تاثیر مستقیم دارد.

تنفس عمیق باعث آرامش قلبی و کاهش اضطراب شما در نتیجه بهبود افکار و تمرکز شما می شود.

همانطور که گفتیم وقتی دچار پرش ذهن می شوید از یاد می برید که واقعا دچار این مشکل شده اید و ناگهان خودتان را غرق در افکار پیدا می کنید.

یکی دیگر از روش های افزایش تمرکز شرطی سازی ذهن است.

اینکه شما با ذهن خود شرط ببندید که تا آخر این صفحه را بخوانید سپس استراحت کنید.

اگر برای این کار هدف های بزرگ برای خود بگذارید احتمال داره که موفق نشوید تا پرش ذهن خود را کنترل کنید.

 

  • تکنیک الویت بندی افکار برای کاهش پرش ذهنی

گاهی انقدر حجم فکری ما بالاست که همه این افکار در ذهن ما قطار می شوند و تمرکز ما را می گیرند.

می توانید برای این موضوع از روش نوشتن افکار خود استفاده کنید.

با نوشتن افکار خود روی کاغذ و سازماندهی آنها و همینطور پیدا کردن راه حل برای مشکلاتی که ذهن شما را درگیر کرده اند می توانید به خودتون کمک کنید.

همچنین بخوانید :  رفع خواب آلودگی در زمان کنکور

 

  • تنوع در درس خواندن خود را افزایش دهید

ذهن انسان نیاز به تنوع داره وقتی شما چندین ساعت متوالی بر یک موضوع تمرکز کنید و آن را بررسی کنید بعد از مدت کمی ذهن شما خسته و بی انرژی خواهد شد.

در نتیجه احتمال خطای شما بیشتر و تمرکز شما کاهش خواهد یافت.

پس به تنوع مطالعاتی خود توجه کنید.

وقتی مطالعه شما تنوع کافی را دارد این موضوع باعث میشه ذهن شما انرژی بگیرد و خسته

نشود.

همین تنوع باعث انگیزه و تمرکز بیشتر ذهن شما خواهد شد.

 

اینکه یاد بگیرید وسواس مطالعاتی را کنار بگذارید و تند خوان شوید باعث میشه که ذهن شما فرصت این را پیدا نکند که به افکار مختلف بها دهد.

پس سعی کنید تند خوان شوید و سرعت مطالعه خود را بالا ببرید.

 

محیط مطالعه

یکی از مهم ترين عوامل موثر در میزان تمرکز شماست.

سعی کنید که مکانی با کمترین بهم ریختگی را انتخاب کنید تا ذهن شما درگیر محیط جدید نشود.و همینطور محیطی آشنا را انتخاب کنید تا ذهن شما درگیر وسیله ها و محیط جدید نشود.

و محیط برای ذهن شما عادی باشد.

نور و دما و همینطور میز و صندلی مطالعه به شدت بر روند مطالعه شما تاثیرگذار هستند.

 

سخن پایانی ورتا

برای اینکه تمرکز کافی را حین مطالعه داشته باشید باید زمان زیادی تمرین کنید.

قاعدتا اول کار شما در پیدا کردن تمرکز کافی موفق نمی شوید.

اما با یاد گرفتن تند خوانی و کنار گذاشتن وسواس مطالعاتی پیشرفت خوبی در افزایش تمرکزتان خواهید داشت.

به محیط مطالعه خود توجه زیادی داشته باشید که دما و نور و همینطور میز و صندلی مناسب داشته باشد.تا همین موضوعات به ظاهر کوچک تمرکز شما را نگیرد.

شما می تونید مقاله تکنیک های افزایش کیفیت مطالعه  و افزایش تمرکز حین مطالعه را بررسی کنید .