با ترس از شکست چیکار کنیم؟

با ترس از شکست چیکار کنیم؟

سال کنکور یکی از پر فراز و نشیب ترین سال های زندگی ماست چرا که توی این سال ما با مشکلات بزرگی دست و پنجه نرم می کنیم.

این سال همینطور یک سال مهم در تعیین آینده ی زندگی ماست و ما باید به بهترین نحو ممکن تلاش خود را بکنیم که با سختی ها و چالش ها رو به رو شویم و آنها را از مسیرمان حذف کنیم.

اما در این سال برخی از دانش آموزان هستند که هیچ موقع نمی توانند به موفقیت های خوب و رده بالا دست پیدا کنند و همیشه در سطح پایین می مانند.

این دانش آموزان هیچ وقت شروع به، متمرکز و هدفمند درس خواندن نمی کنند چرا که احساس می کنند شکست می خورند و برای همین  اصلا شروع نمی کنند.

ما می خواهیم در این مقاله به طور کامل در مورد ترس از شکست صحبت کنیم و راه های درمان ترس از شکست را به شما معرفی کنیم.

 

با ترس از شکست چیکار کنیم؟

همیشه انسان هایی که موفق می شوند می دانند که وقتی می خواهند در یک راهی قدم بردارند باید خودشان را برای تمامی شکست ها و ضعف ها آماده کنند و کاری بکنند که حتی اگر مشکلی برایشان پیش آمد به خوبی آن را حل کنند.

انسان های موفق هیچ وقت از شکست خوردن و سختی های مسیر نمی ترسند چرا که آنها ایمان دارند که  بعد از رد شدن از سختی های راه به نقاط خوبی می رسند و می توانند موفق بشوند.

همچنین بخوانید :  روش مرور تاریخ

در کنکور نیز همین اتفاق می افتد و اگر کسی بخواهد مسیر کنکور را شروع بکند باید خود را برای سختی ها و مشکلات آماده کنند و همیشه در صورت بروز مشکلی به جای اینکه دلسرد و نا امید شوند، آن را حل  بکنند.

اما بسیاری از دانش آموزان هستند که اصلا هیچ موقع مسیر کنکور را شروع نمی کنند و سراغ آن نمی روند فقط به خاطر اینکه می ترسند مشکلات و شکست ها به سمت آنها بروند و نتوانند آن را حل کنند.

به این رفتار ترس از شکست می گویند که سالانه گریبان گیر خیلی از دانش آموزان می شود.

ما اول می خواهیم سر رشته این ترس را بگوییم و سپس به دنبال راه حل هایی برای آن باشیم.

این ترس که انسان از شکست خوردن دارد می تواند ریشه در جاهای مختلفی از زندگی او باشد، همانند کودکی.

خیلی وقت ها دیده ایم که پدر یا مادری که می خواهند فرزند خود را تربیت کنند برای فرزند خود مثال هایی از آینده ی اتفاقات می زنند و سعی می کنند فرزند خود را با این کار به فکر عواقب آن بیاندازند و از انجام آن کار توسط فرزندشان جلوگیری کنند.

برای مثال خیلی شنیده ایم که پدر ها و مادر ها به کودکشان می گویند، با سرعت راه نرو چونکه میخوری زمین و…. مثال هایی از این قبیل.

این رفتار به فرد این ذهنیت را می دهد که اگر اقدامی برای کاری کند، شاید در آن کار شکست بخورد و برای همین بهتر است اصلا آن کار را شروع نکند.

همچنین بخوانید :  بهترین عادت های رتبه برتر ها

ترس از شکست می تواند باعث می شود شما کارهای دیگر را نیز شروع نکنید، برای مثال کسی که در کاری ورشکست شده باشد و موفق نشود، از شروع کاری دیگر قطعا می ترسد چرا که فکر می کند شاید این کار هم مثل کار قبلیش ممکنه با شکست مواجه شود.

اما بیایید یک سوال از خودمان بپرسیم.

اگر شکستی نباشد آیا تجربه ای به دست میاریم؟

با جواب منطقی به این سوال متوجه می شویم که قبل از کاری نباید از انجام آن ترسید چرا که ما باید شروع کنیم تا موفقیتی را به دست آوریم و از طرفی دیگر ما باید در کارمان شکست بخوریم تا یادبگیریم و تجربه کسب کنیم.

در حقیقت این شکست است که به ما جرعت انجام دادن و در دل مسیر بودن را می دهد.

در مسیر کنکور نیز همینطور است؛ ما شاید شکستی را متحمل شویم و گاهی اوقات نتوانیم به جایی که می خواهیم برسیم.

اما اگر بدون ترس شروع کنیم و مشکلات را با ذهنیت درست و هدفمند حل کنیم قطعا موفق خواهیم شد.

 

راه های درمان ترس از شکست

برای درمان ترس از شکست خوردن باید اول هدف کامل و جامع داشته باشیم.

در حقیقت وجود هدف و شوق رسیدن ما به هدفمان می تواند به کلی ترس های ما را کنار بگذارد و به ما انرژِی بدهد تا ما به راهمان ادامه دهیم.

از طرفی دیگر بهتر است قبل از شروع مسیری به بدترین و مشکل ترین شکست ها فکر کنیم و کاری کنیم که ذهنیتمان را در حل مشکلات ارتقا دهیم تا بتوانیم در سختی ها بهتر مشکلات را حل کنیم.

همچنین بخوانید :  مصاحبه آرین آور رتبه ۶ کشوری کنکور تجربی ۱۴۰۰

اعتماد به نفس نیز از بهترین ابزارهایی ست که اگر در وجود کسی باشد قطعا آن شخص ترسی از شکست خوردن در وجودش ندارد و می تواند با شجاعت به مسیرش ادامه دهد و به موفقیت برسد.

اما می توانم بگویم مهم ترین راه درمان ترس از شکست، شناخت آن ترس است.

اینکه ما به خوبی ترسمان را بشناسیم و بتوانیم متوجه شویم این ترس از کجا آمده، می تواند در درمانش به شدت کمک کننده و تاثیرگذار باشد.

در حقیقت این شناخت کامل می تواند به ما این کمک را بکند که راحت تر درمانش کنیم.

سخن پایانی ورتا

ترس از شکست می تواند آثار مخربی را برای ما داشته باشد.

در حقیقت بزرگ ترین اثرش همان شروع نکردن به خاطر آن ترس هاست و همین می تواند ما را از پا در بیاورد.

ما در این مقاله اول سعی کردیم این مشکل را به خوبی تعریف کنیم و سپس عواقب آن را با هم بررسی کردیم.

در آخر نیز چند راهکار بسیار تاثیر گذار گفتیم تا شما توسط آنها به خوبی مشکل خود را حل کنید.