دانش‌ آموزان و طلاب «با استعداد» بدون کنکور معلم می‌شوند.

دانش‌ آموزان و طلاب «با استعداد» بدون کنکور معلم می‌شوند. را در این مقاله از ورتا بررسی می کینم .

دانش‌ آموزان و طلاب «با استعداد» بدون کنکور معلم می‌شوند.

دانش‌ آموزان و طلاب «با استعداد» بدون کنکور معلم می‌شوند.

 

بر اساس مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مدت دو سال و به صورت آزمایشی، سالانه حداقل ۱۰ درصد ظرفیت

جذب در مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان به جذب دانش آموزان و طلاب نخبه دارای استعداد برتر در حوزه‌های مختلف اختصاص

می‌ِیابد و این دانش‌آموزان و طلاب بدون شرکت در کنکور و تنها با شرکت در مصاحبه و انجام ارزیابی تکمیلی از سوی یک هیات

جذب و گزینش، وارد دانشگاه فرهنگیان شده و معلم می شوند.

 

کدام دانش آموزان و طلاب بدون شرکت در کنکور معلم می شوند؟

شناسایی استعدادهای برتر از طریق فراخوان عمومی انجام خواهد شد و دانش‌آموزان و طلاب واجد شرایط ذیل با شرکت در فراخوان

می توانند امتیازاتی را طبق دستورالعمل­ های مربوطه کسب کرده و بدون کنکوروصرفا با فرآیند ارزیابی تکمیلی و شرکت در مصاحبه

همچنین بخوانید :  سوالات کنکور اردیبهشت ماه 1403

و گزینش در هیات جذب و گزینش جذب دانشگاه فرهنگیان بشوند.

استعدادهای برتر شامل افراد زیر است:

  • راه‌یافتگان به المپیادهای ملی و دارندگان مدال‌های کشوری المپیادها با تأیید باشگاه دانش‌پژوهان جوان
  • برگزیدگان مسابقات رسمی قرآنی، فرهنگی-هنری و ورزشی، در سطوح استانی و کشوری، با تأیید معاونت مربوطه در وزارت یا سازمان رسمی مسئول
  • برگزیدگان جشنواره‌ها و رویدادهای رقابتی معتبر بنیاد ملی نخبگان (بخش دانش‌آموزی جشنواره جوان خوارزمی، روبوکاپ آزاد ایران و مانند آن)، جشنواره‌های فنی-مهارتی و المپیاد ملی مهارت و مانند آن، برگزیدگان مسابقات ملی ‌دانش‌آموزی (مانند جشنواره پژوهش­سراهای دانش‌آموزی و…) و مسابقات رسمی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سطح ملی، برگزیدگان مسابقات و جشنواره‌های معتبر ملی حوزوی، با تأیید بنیاد ملی نخبگان، سمپاد، معاونت مربوطه در وزارت یا سازمان رسمی مسئول
  • حافظان کل یا ۱۰، ۱۵ و ۲۰ جزء قرآن کریم، با تأیید سازمان دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی یا معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اسلامی
  • اعضای مجامع ملی تشکل‌های دانش‌آموزی با تأیید بالاترین مقام تشکل
  • برگزیدگان استانی رویداد ملی استعداد معلمی (راه‌یافتگان به مرحله کشوری)
  • دارندگان رتبه‌ زیر ۱۰۰۰ کشوری در کنکور (با ضریب تأثیر متفاوت)

دانش‌ آموزان و طلاب «با استعداد» بدون کنکور معلم می‌شوند.

تشکیل هیات جذب و پذیرش برای ارزیابی دانش آموزان واجد شرایط

با توجه به این آیین‌نامه، باید یک هیأت جذب و پذیرش تشکیل شود تا دانش‌آموزان واجد شرایط را ارزیابی کند. این هیأت باید شامل

رئیس دانشگاه فرهنگیان (رئیس هیأت جذب و پذیرش)، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، معاون آموزشی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی وزارت آموزش‌ و پرورش و معاون سرمایه انسانی

همچنین بخوانید :  راهکار های مقابله با خستگی در حین مطالعه

سازمان اداری و استخدامی کشور و چهار عضو حقیقی متخصص از میان معلمان یا مدیران موفق مدارس باشد. این هیأت عهده دار

برنامه‌ریزی، راهبری و نظارت بر اجرای آیین‌نامه مذکور است.

وظایف و اختیارات هیأت جذب و پذیرش شامل تصویب دستورالعمل‌های اجرایی و تعیین شایستگی‌ها، امتیازات، حدنصاب­‌ها،

ابزارهای ارزیابی و صلاحیت ارزیابان برای شناسایی و جذب استعدادهای برتر، تصویب دستورالعمل‌های مربوط به اعطای

مشوق‌ها، تعیین شرایط پویایی استعدادهای جذب‌شده برای بهره­مندی از مشوق‌ها، و نظارت بر فعالیت‌های دبیرخانه و

اجرای آیین‌نامه است.

علاوه بر این، یک دبیرخانه در دانشگاه فرهنگیان تشکیل می‌شود که مسئولیت تهیه و تدوین برنامه‌ها و دستورالعمل‌ها، برگزاری

جلسات هیأت جذب و پذیرش، پیگیری امور مربوط به اجرای آیین‌نامه و رصد احراز شرایط پویایی استعدادهای جذب‌شده برای

بهره­مندی از امکانات را بر عهده دارد. همچنین، دبیرخانه مسئولیت نظارت عملکردی بر اجرای آیین‌نامه را دارد و گزارش سالانه

خود را به ستاد تعلیم و تربیت ارائه می‌دهد و به رسیدگی به شکایات مرتبط با فرآیندهای اجرای آیین‌نامه می‌پردازد.

در این آیین‌نامه، پذیرش دانش‌آموزان و طلاب به شرح زیر انجام می‌شود:

  1. ارزیابی تکمیلی: پس از ثبت نام و آزمون اولیه، دانش‌آموزان و طلاب واجد شرایط مرحله اول، به مرحله ارزیابی تکمیلی می‌رسند. در این مرحله، دانش‌آموزان و طلاب بر اساس دو شایستگی تخصصی و عمومی ، ارزیابی می‌شوند. نسبت امتیازات مربوط به هر شایستگیبر اساس 60 درصد برای شایستگی تخصصی و 40 درصد برای شایستگی عمومی تعیین می‌شود.
  2. انتخاب نهایی: پس از اتمام ارزیابی تکمیلی، دانش‌آموزان و طلاب با بالاترین امتیازهای کسب‌شده در ارزیابی، برای پذیرش
  3. نهایی انتخاب می‌شوند. اعلام نتیجه انتخاب از طریق سازمان سنجش آموزش کشور صورت می‌گیرد.
همچنین بخوانید :  مصاحبه با سارا احمدی رتبه ۷ کنکور ۹۹

دانش‌ آموزان و طلاب «با استعداد» بدون کنکور معلم می‌شوند.

مشوق‌های مربوط به دانش‌آموزان و طلاب پذیرفته‌شده در این آیین‌نامه شامل موارد زیر است:

  • بورسیه تحصیلی تا اتمام دوره تحصیل و ورود به دانشگاه.
  • تسهیلات مربوط به اشتغال به تدریس در مدارس سمپاد و نمونه دولتی، ماندگار و هیأت امنایی (در صورت اعلام نیاز).
  • طی دوره‌های پودمان.
  • امکان تحصیل هم‌زمان در دو رشته در دانشگاه‌های دولتی، حوزه‌های علمیه و دانشگاه فرهنگیان.
  • ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر.
  • تسهیلات برای ایفای مسئولیت اجتماعی، به‌ویژه خدمت در مناطق محروم در قالب پژوهش‌ها.
  • انتخاب محل تحصیل و محل خدمت و سنوات آغازین خدمت و کاهش محدودیت‌های مربوط به مأموریت و انتقال درون آموزش‌ و پرورش.
  • ارتقاء شغلی و تصدی مسئولیت بر اساس مقررات مربوط به جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی کشور

معلم شدن طلاب

مقالات ثبت نام غیر حضوری ترمیم معدل را حتما مطالعه نمایید .