ارتباط موثر چیست ؟

ارتباط موثر چیست ؟

ارتباط موثر مجموعه ای از افکار، اعمال، دانش، اطلاعات و نظرات است که از طرف ما با محیط و گروه های متفاوت اجتماعی در حال تبادل و انتقال است. علاوه بر موارد گفته شده جلب توجه از جانب دیگران و ایجاد هرگونه تغییر در احساسات و عواطف آنها می تواند در کنش و واکنش بین شما و دیگران موثر باشد. تمامی این ارتباط معطوف به ارتباط کلامی نیست و در جهت تاثیر بیشتر باید ارتباط غیرکلامی هم دخیل باشد. در ادامه این مقاله به بررسی تکنیک ها، مهارت ها و اهمیت یک ارتباط موثر پرداخته خواهد شد.

 

تکنیک های یک ارتباط موثر :

– بررسی اولیه :

قبل از شروع هر ارتباطی چند سوال مهم درباره چرایی ایجاد این ارتباط باید ازخود بپرسید تا بتوانید در روند ادامه این ارتباط موفق تر عمل و همچنین تصمیم گیری کنید. اینکه هدف شما از ایجاد این ارتباط چیست؟ ارزش های مشترک شما در این ارتباط را مطرح کرده اید؟ این ارتباط باعث رشد من خواهد شد؟

نتیجه و ماه عسل این ارتباط در طولانی مدت چیست؟ سعی کنید در پاسخگویی به این سوالات صادقانه با خود عمل کنید تا در مسیر ارتباطی دچار شکست نشوید.

 

فعالانه گوش دهید. :

برای درک و شناخت بهتر در هرنوع ارتباطی اعم از دوستانه، کاری، خانواده، اجتماعی و… اولین و مهم ترین دریافت مناسب از محیط خارجی شماست. برای این هدف باید شما یک شنونده متمرکز و در عین حال پویا باشید تا در نتیجه بتوانید در قدم های بعدی فردی امن و قابل اعتماد برای این ارتباط باشید. به کلمات و منظور دقیقی که از جانب فرد مقابل به شما انتقال داده می شود با دقت بالا گوش دهید و در پاسخ هوشمندانه عمل کنید تا بتوانید ارتباطی با کیفیت بالاتر بسازید.

همچنین بخوانید :  MBTI

 

– هوشمندانه در گفت و گو پاسخ دهید. :

در گفت و گو باید از لحن مناسب و لغات قدرتمند برای ایجاد تاثیر مثبت در ارتباط استفاده کنید. لغات همیشه در تاریخ از یک اسلحه هم کشنده تر بوده اند. در راستای رسیدن به این هدف دایره لغات خود را افزایش دهید و در اوقات فراغت خود با کلمات تصادفی جمله بسازید. این تمرین به شما کمک می کند تا ظرفیت ذهنی شما برای تحلیل در موقعیت های کلامی افزایش یابد.

 

– ارتباط غیرکلامی :

یکی از تاثیرگذارترین ویژگی های یک مکالمه موثر در مواجه اول افراد با یکدیگر است، از تاثیری که یک نفر در چند ثانیه اول بر دیگری می گذارد و براساس همین تاثیر بازخورد می گیرد. این ارتباط غیرکلامی شامل زبان بدن، میمیک صورت، پوشش و استایل و در نهایت اتیکت رفتاری شما می تواند در لحظات اولیه فردی را مجذوب شما یا باعث عدم ارتباط گیری وی می شود. پس در یادگیری مهارت های غیرکلامی از هیچ آموزشی دریغ نکنید.

 

– کنترل احساسات حیاتی است. :

یکی از مسائل مهم در شرایطی که در ارتباطات تنش ایجاد می شود تصمیم گیری و انتخاب های درست است که می تواند باعث ادامه پیدا کردن یک ارتباط یا خاتمه یافتن آن باشد. اولین آفت این مسئله تاثیر احساسات شدید و آنی در لحظات حساس اولیه تصمیم گیری است. تا حد امکان سعی کنید در مواقع عمیق احساسی تصمیم نگیرید چون رابطه شما را در جهت غلط و سمی پیش می برد.

 

– آگاهی , آگاهی , آگاهی تضمین کننده است. :

همچنین بخوانید :  خودبازتابی (self-reflection)  و اهمیت آن

خودشناسی و ارزیابی خود در پیش برد یک رابطه بسیار موثر است. مدیریت خود و آگاهی از واکنش های احساسی خود در موقعیت های متفاوت می تواند شما را در انتخاب کنش و واکنش رفتاری مناسب یاری دهد. پس نسبت به احساسات شدید و واکنش های غیرارادی خود آگاهی کافی پیدا کنید تا در ایجاد فرکانس مناسب در روابط خود تبحر پیدا کنید. ضمانت یک رابطه سالم در گرو مدیریت عواطف خود در موقعیت های حساس در رابطه است.

 

 

 

 

موانع یک ارتباط موثر :

– کلمات :

در گفت و گوهای متنوع در روابط یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار انتخاب و استفاده از لغاتی است که علاوه بر هماهنگی معنایی باید در ذهن مخاطب شما تاثیرگذار باشد و مکالمه به نتیجه دلخواه برسد. دایره لغات خود را با بازی های متفاوت بالا ببرید تا ذهن شما در مواقع حساس در سریع ترین حالت ممکن پاسخ مناسب را در غالب جملات پرمعنا به مخاطب انتقال دهید. چرخش لغتی در ذهن مطمئن ترین راه برای حرفه ای شدن در پاسخگویی های سریع است.

 

– بیشینه افراد :

ذهنیت افراد به مرور زمان از بدو تولد تا بزرگسالی در حال ارتقا در مقاطع متفاوت است. محیط و شرایط آموزشی افراد باهم متفاوت است و می تواند در روند رشد در روابط سالم تر و با کیفیت بالاتر تاثیرگذار باشد.در نتیجه اگر فردی از نظر آموزشی و قابلیت های ذهنی، خود را در معرض آموزش و چالش های قوی تر قرار ندهد در نتیجه می تواند در کارنامه روابط خود شکست های بیشتری را به ثبت برساند.

همچنین بخوانید :  بهره ­وری چیست ؟

 

– عدم تمرکز در گفت و گو :

پیش از این گفته شد در جهت حفظ یک تماس ارتباطی باید یک شنونده خوب باشید. برای اینکه در رابطه فردی قابل اعتماد باشید باید بتوانید با خوب شنیدن و درک عمیق‌­­­­­­­­­­­­ ­­موضوع مورد بحث، پاسخ قطعی و مرتبطی به فرد مقابل بدهید. لازمه این امر تمرکز بالا و کافی برای این است که فتوای کلام فرد مقابل و منظور دقیق او را دریافت و ذهن بتواند در مقابل جواب مناسبی بدهد­­.

 

سخنی پایانی این است که باتوجه به شناخت تکنیک ها و موانع این مهارت ضروری باید بکوشیم که با به کار گیری تک تک تکنیک ها و دوری از موانع پیش رو با تمرین و تکرار زیاد بتوانیم با شرکت در چالش های ایجاد یک ارتباط سالم در جامعه  در سخنرانی ها، گروه ها، سمینارها و … قدمی بزرگ در دایره ارتباطی اول خود و جامعه داشته باشیم. این امر نه تنها باعث رشد فردی و اجتماعی بلکه در بقیه جوانب زندگی اعم از سلامت روان و جسمی افراد تاثیر به سزایی گذاشته و فرد را به یک شخصیت تکامل یافته و موفق در نگاه اجتماعی تبدیل خواهد کرد.