چگونه دانش خود را به مهارت تبدیل کنیم ؟

چگونه دانش خود را به مهارت تبدیل کنیم ؟

 

تبدیل اطلاعات و دانش تئوری که ما به صورت آکادمیک در مدرسه یا هر دوره آموزشی یا حتی محیط آموخته ایم، اگر به مرحله عملی و به صورت مهارت خود را بروز ندهد مثل یک زنبور بی عسل است که توانایی تولید عسل را دارد اما حتی یک قطره عسل هم تولید نمی کند.

پس همانطور که برای بدست آوردن اطلاعات جدید هزینه و سرمایه گذاری می کنید باید برای عملگرایی و مهارت سازی هم همین سرمایه گذاری را داشته باشید.

در ادامه این مقاله 3 مرحله اصلی و مهم برای تبدیل دانش و اطلاعات به مهارت و عمل را باهم بررسی میکنیم.

 

  • مرحله اول : به خاطر سپردن ( Memorizing)

تصور کنید که شما دانش و اطلاعات مهمی را از طرف یک استاد یا مدرس یاد گرفته اید و در حال تجزیه و تحلیل آن در ذهنتان هستید. این امر در واقع درباره مطالبی ست که شما در دوران مدرسه و حتی دانشگاه باید به صورت حفظی در ذهن نگه می داشتید. شاید هم حفظ کردن طوطی وار را در مقابل فهمیدن و درک عمیق تر گذاشته ایم؛این دو باهم فرق بسیار زیادی دارند. حفظ کردن مرحله ای پیش از در خاطر سپردن است که بسته به نوع و شیوه یادگیری شما متفاوت است. گاهی شما به صورت تصویری موردی را به خاطر می سپارید یا گاهی آن را با صداها می شناسید. اگر کلمه یا مطلبی را از شما بپرسند اینکه آن را چگونه به یاد بیاورید کاملا به این بستگی دارد که شما در اولین مواجه خود آن را چگونه به یاد سپرده اید. پس در ابتدا برای شناخت بهتر خود نوع یادگیری خود را به درستی کشف کنید و سعی کنید یادگیری خود را به سمت و سوی این نوع یادگیری تغییر دهید. پس از آن ذهن عادت می کند که باید تمامی مطالبی در سطحی عالی تر با این نوع یادگیری پیش بگیرد و پس از مدت کوتاهی از عادت سازی، شما در لحظه می توانید مطلبی را به خاطر بسپارید ولی اینبار با شیوه ای که زحمت کمتری برای شما دارد.

همچنین بخوانید :  6 مانع اصلی در تحول کسب و کارها

 

  • مرحله دوم : درک کردن ( Understanding)

در مرحله قبلی گفتیم که شما اول دریافت اطلاعات و دانش دارید و پس از آن با استفاده از شیوه یادگیری مختص خودتون می تونید مطالب را سریع تر و راحت تر به خاطر بسپارید. در این مرحله باید مطالبی که حفظ شده و در ذهن جا افتاده است را به مرحله ارتباط گیری ببرید. در این مرحله شما باید بین مطالبی که در ذهن وجود دارد یک ارتباط منسجم ایجاد کنید تا در کنار هم بتوانند به صورت منظم بر روی یک مسیر مشترک کار کنند. بعد از این مرحله نوبت به آن می رسد که این شکل سازمان یافته را به حالت فعال دربیاورید. باید بتوانید با شیوه ای جدید فکر کنید و ذهنیت خود را بر روی این ارتباط عوض کنید.

ارتباط گیری جدید بین مطالب در ذهن می تواند خلاقیت ذهنی شما را رشد دهد. در این مرحله ذهن به مرحله ایده پردازی می رسد و باید ایده ها را به صورت مکتوب دربیاورید. گاهی می توانید این مکتوب سازی را تصویرپردازی کنید. این مسیر جدید بستگی به نحوه یادگیری شما دارد. اگر ذهنیت تصویری دارید باید مکتوب سازی را با استفاده از تصاویر و رسم چارت ها و اشکال به مرحله ایده پردازی ببرید. اما اگر ذهن شما در حالت تجزیه و تحلیل و منطقی به مرحله ایده پردازی می رسد باید ابتدا تمامی آنچه در ذهن شما می گذرد را در برگه کاغذ به صورت نامنظم فقط بنویسید. بعد از آن باید بین آنها دسته بندی ایجاد کنید. سپس دسته بندی ها را به صورت جزئی تر بررسی کنید و باهم به مرحله ارتباط سازی دربیاورید. این روند باعث می شود تا اگر در دوره آموزشی شرکت کرده اید یا کتابی خوانده اید یا مطلب علمی یاد گرفته اید و می خواهید آنرا به مرحله عملگرایی برسانید این پروسه را بگذرانید.

همچنین بخوانید :  ویژگی های یک رهبر موفق

 

مرحله سوم : به کارگیری ( Applying )

قبل از توضیح کامل این مرحله باید تفاوت آن با مرحله قبلی را بررسی کنیم. در مرحله قبلی شما مسائل و اطلاعات را براساس یک دسته بندی موضوعی باهم پیوند می دادید. در این مرحله ذهن شما ظرفیت آن را پیدا کرده است تا بتوانید مطالبی که با هم ارتباط موضوعی یکپارچه دارد به هم اتصال دهید. اما اگر ذهن شما بتواند در مرحله ای قرار بگیرد که بتواند مطالبی را در کنار هم قرار دهد و با آن یک ارتباط انتزاعی جذاب و ایده پردازی خلاق کند. به ذهنتان اجازه دهید فراتر از حد معمول ارتباط سازی کند. بهترین راه برای دیدن ایده های اجرایی نشده این است با استفاده از تصاویر مختلف پیوندسازی انجام دهید.

 

سخن پایانی

این سه مرحله به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید آنچه در ذهن شما به عنوان دانشی  ست که  برگرفته از علاقه و استعداد نهفته شماست از مسیری متفاوت و پیوسته به مرحله اجرایی و عملی برسد. این مراحل را به ترتیب و بر روی کاغذ مکتوب کنید و اگر یادگیری تصویری دارید باید آن را از طریق اشکال و چارت ها تصویر سازی کنید. هیچ دانشی با قابلیت اجرایی سازی نباید در زندان ذهن خفه شود، پس به آزادسازی آن کمک کنید.