هشت بعد اصلی سلامتی

هشت بعد اصلی سلامتی را در این مقاله بررسی می کنیم .

هشت بعد اصلی سلامتی

هشت بعد اصلی سلامتی

سلامت افراد به دو سلامت روان و جسم محدود نمی شود. علاوه بر این دو بعد، افراد باید ابعاد دیگر سلامتی نظیر عاظفی یا شغلی و حتی اجتماعی را در نظر داشته باشند. هر کدام از این ابعاد باید مورد توجه قرار گرفته و در تعادل قرار بگیرند. اینکه شما بتوانید زندگی خوبی داشته باشید و احساس رضایت کنید باید برای تک تک ابعاد وقت گذاشته و برنامه متفاوتی داشته باشید. اما اینکه شما چگونه می توانید علائم سلامتی را در هر یک از ابعاد بررسی و تشخیص دهید، نیازمند آموزش و آگاهی است. گاهی متوجه می شوید برخی از ابعاد نیازمند مراقبت های بیشتری هستند.

در ادامه به این هشت مورد اشاره کرده و در مسیر ایجاد بهبود و سلامتی شما را راهنمایی خواهیم کرد.

 

هشت بعد سلامتی شامل :

  • سلامت جسمانی
  • سلامت محیطی
  • سلامت فکری
  • سلامت معنوی
  • سلامت شغلی
  • سلامت عاطفی
  • سلامت مالی
  • سلامت اجتماعی

 

  • سلامت جسمانی :

سلامت جسمانی شامل مواردی همچون مراقبت از بدن و جسم شما می شود. این بخش از سلامت شما شامل ورزش، تغذیه مناسب، ویتامین ها، ساعات خواب و … ی می شود که در رابطه با شرایط جسمانی شماست.

در این بعد باید بدانید که نظم و عادت هایتان به شما کمک شایانی می کنند. داشتن برنامه منظم برای فعالیت ورزشی و تغذیه متناسب با آن می تواند شما را از بیماری ها نجات دهد. اینکه بتوانید یک آنالیز دقیق بدنی داشته باشید. از چربی بدن گرفته تا ماهیچه ها و قند مصرفی در بدن، این آگاهی را به شما می دهد که چگونه عملکردی مناسب در راستای تعادل سازی داشته باشید.

یکی دیگر از ابعاد این سلامت به خواب شما مربوط می شود. بدن همه انسان ها یک ساعت بدنی دارد. شما در هر سنی که هستید می توانید ساعات بدنی خود را تغییر دهید. تنظیم ساعت خواب، در روزهای اول به شدت سخت است. فراموش نکنید نباید آن را به یکباره تغییر دهید. از کم کردن دقایق شروع کرده و به ساعت برسید. میانگین سلامت زمانی خواب شما باید بین 6 الی 8 ساعت باشد. کمتر از این تایم به سلامت مغزی و ساختار انرژی سلولی بدن شما برای انجام کارهای روزمره آسیب می رسد. بعد از حدود یک هفته تغییرات ساعات خوابی شما دیگر نیازمند به تنظیم آلارم برای بیداری نیست. بدن شما به صورت خودکار در ساعتی که عادت سازی شده است، به حالت هوشیاری درخواهد آمد.

همچنین بخوانید :  سوالات و پاسخ تشریحی کنکور تجربی تیر ماه 1403   

در این بعد سعی کنید تعادل سازی و عادت سازی مناسبی داشته باشید. زیرا جسم شماست که ساختارها را در کنار هم قرار می دهد تا بتوانید حیات را زیست کنید.

 

  • سلامت محیطی : ( هشت بعد اصلی سلامتی )

در این بخش باید به تعاملات خود با محیطتان دقت کنید. رفتار و عملکرد شما نسبت به محل کار، شهر، محیط زیست، خانه و …. چگونه بوده است. این ارتباط و تعامل چه تاثیری بر شما داشته است. به عنوان مثال وقتی برای تفریح وارد طبیعت می شوید از لحظه ورود شما تا خروج عملکرد شما چگونه است. جمع کردن زباله ها از طبیعت، عدم آسیب به گیاهان و فضای سبز باعث می شود که برآورد مثبتی نسبت به سلامت محیطی خود داشته باشید.

مثال دیگر در رابطه با محیط کار شماست. نحوه مراقبت شما از گل و گیاهان­تان و ابزار کار خود چگونه است. آیا هرروز خود را عادت می دهید که از وسایل محافظت کنید. همه این ها به سلامت محیطی شما بازمی گردد.

 

  • سلامت فکری :

در راستای رشد فکری خود چقدر در تلاش هستید. چقد برای هوش هیجانی و خلاقیت خود آموزش می بینید. توانایی شما در حل مسئله چگونه است. تفکر خلاق و انتقادی را در خود پرورش داده اید. تمام این بخش ها مربوط به سلامت فکری شما می شود. اینکه بتوانید نسبت به استعداد و مهارت های خود دانش کسب کنید و دانش خود را به روز نگه دارید، بسیار اهمیت دارد. مهارت های خود را گسترش دهید تا بتوانید موفقیت های خود را بیشتر کنید.

در راستای رسیدن به مسیر فکری مناسب و بهبود سلامت فکر خود، بهتر است شخصیت شناسی مناسب خود را پیدا کرده تا در این مسیر سریع تر و راحت تر قدم بردارید.

 

  • سلامت معنوی : ( هشت بعد اصلی سلامتی )

این بخش از سلامت شما مربوط به باورها، درک معنای زندگی، رسالت شخصی و ارزش های شماست. اینکه بدانید چارچوب ذهنی شما چگونه است. در ارتباط با دیگران چه ارزش ها و مرزهایی را باید رعایت کنند. اینکه بدانید به چه مسائلی باور دارید و این باورها چقد بر انتخاب های شما در زندگی تاثیر می گذارد. هر یک از این موارد می تواند به شما در راستای بهبود سلامت معنوی کمک کند. این بخش به شما راهنمایی می رساند که هدف و معنای زندگی خود را پیدا کنید. سلامت معنوی شما در گرو رسالتی ست که برای مسیر زندگی خود می یابید. در این رابطه می توانید مقاله رسالت شخصی را مطالعه کنید. عملکرد خود را با چارچوب ها تنظیم کنید و به هر آنچه می خواهید دست یابید.

همچنین بخوانید :  مصاحبه دانشگاه بقیه الله

 

  • سلامت شغلی :

سلامت شغلی شما در گرو این است که نسبت به مهارت ها و اهدافی که دارید، شغل مناسبی را انتخاب کنید. اینکه شغل و حرفه شما بتواند در مسیر رشد فکری و استعدادتان به شما کمک کند. تجربه زیسته شما در محیط کاری باید برای اهداف شما مفید باشد. علاوه بر این موارد باید به شما احساس رضایت بدهد. سلامت روان شما نباید در محیط شغلی­تان به خطر بیفتد. سعی کنید در انتخاب شغل خود علاوه بر استعداد و علاقه خود اهداف و محیط کاری را در نظر بگیرید. همه افراد به مرور زمان در محیط شغلی خود تربیت می شوند. پایه ریزی ذهن شما نباید به سمت و سویی برود که در طولانی مدت بقیه ابعاد سلامت شما را به خطر انداخته و مختل کند.

 

  • سلامت عاطفی :

سلامت عاطفی شما شامل مدیریت کردن احساساتتان و واکنش هایی هستند که در مواقع متفاوت از خود نشان می دهید. احساسات شما در ارتباطات مختلف شکل می گیرد. خشم، استرس، عشق و… احساساتی هستند که همه ما در موقعیت و شرایط و ارتباطات متفاوت تجربه می کنیم. نحوه واکنش شما در چالش های متفاوت و میزان مدیریت شما به عدم تصمیم گیری براساس احساسات نشان دهنده سلامت عاطفی شماست.

گاهی خود را داوطلبانه برای چالش ها آماده کنید. خود را در دل چالش ها انداخته و سعی کنید مسیر واکنشی خود را براساس احساسات خود آنالیز و مدیریت کنید. انسان­ها غلط ترین تصمیمات و انتخاب ها را در مواقعی انجام می دهند که عمیق ترین احساسات را تجربه می کنند.

همچنین بخوانید :  بهره ­وری چیست ؟

 

  • سلامت مالی : ( هشت بعد اصلی سلامتی )

اینکه درآمد شما و سودآوری به اندازه ای هست که بتواند نیازهای شما را برطرف کند و علاوه بر این از نظر مالی، امنیت داشته باشید؛ نشانه سلامتی مالی شماست. اگر در شغلی هستید که دائما به بدهی ها و مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنید، این مورد می تواند نشانه ضعف سلامت مالی شما باشد. درباره راهکارها باید بدانید که ایتدا باید منبع درآمد خود را عوض کنید یا شغل دوم داشته باشید. اینکه در مشکلات بتوانید روی خود حساب کنید و سرمایه گذاری کنید تا نسبت به آینده اطمینان خاطر داشته باشید، سلامت روان شما را به خطر نمی اندازد.

گاهی ممکن است شما منبع درآمد غنی داشته باشید اما به اندازه کافی درباره پس انداز و سرمایه گذاری اطلاعات و دانش نداشته باشید. در حوزه مالی نه تنها در منطقه زندگی خود بلکه در جهان آگاهی پیدا کرده و آموزش ببینید. برای سرمایه گذاری علاوه بر آموزش از تجربیات افراد حرفه ای استفاده کنید. عصر حاضر از امکانات کافی و مناسبی برای سرمایه گذاری آموزشی بهره­مند است.

 

  • سلامت اجتماعی :

در جامعه و محیط های متفاوتی که هریک از ما از بدو تولد تجربه می کنیم، باید بتوانیم توانایی خود را در داشتن ارتباط موثر ارتقا دهیم. اینکه بتوانید مهارت های ارتباطی خود را بهبود داده و طوری با دیگران برخورد داشته باشید که در ذهن آنها ماندگار شوید و سلامت اجتماعی شما را تضمین می کند. نحوه یاری رساندن به افراد و واکنش آنها نسبت به مردم می تواند از آنها تصویری موثر به جا بگذارد.

شما باید نسبت به ارتباطات خود آینده نگری داشته باشید. باید بتوانید نسبت به شخصیت هایی که با آنها رابطه برقرار می کنید شناخت داشته باشید و ببینید در آینده این ارتباط چه ارزش هایی    را برای شما به ارمغات می آورد. نسبت به سلامت اجتماعی خود چارچوب داشته باشید.

 

سخن پایانی ( هشت بعد اصلی سلامتی )

در نهایت باید بگوییم عدم تعادل در هریک از بعد های سلامت شما به دیگری آسیب جدی و غیرقابل جبران خواهد گذاشت. نسبت به محیط و ارتباطات خود وسواس بیشتری به خرج دهید. سعی کنید برای هرکدام چارچوب قوی داشته باشید. دست کم ارتباطات موثر خود را ارتقا دهید و نسبت به حذف ارتباطات سمی بی رحمانه عمل کنید. امیدواریم با حفظ سلامت تمامی ابعاد کیفیا زندگی خود را بالا ببرید.

مقاله گام های ایجاد تغییر را حتما بررسی کنید .