مدیریت استرس سر جلسه کنکور

مدیریت استرس سر جلسه کنکور را در این مقاله بررسی خواهیم کرد.

مدیریت استرس سر جلسه کنکور

مدیریت استرس سر جلسه کنکور

استرس در جلسه کنکور مسئله­ایه که اگر مدیریت نشود مشکلات زیادی برای شما به وجود میاره!!!

◽من درس ها رو بلد بودم ولی سر جلسه کنکور یادم رفت…

◽تا هفته قبل کنکور همه درصد هام بالا بود ولی سر جلسه کنکور درصد هام افت کرد…

◽به خاطر استرس کنکورم رو خراب کردم…

 

این جملات ممکنه از نظر والدین و حتی گاهی مشاوران و دبیران فقط یک بهانه برای فرار از درس نخوندن دانش آموزان باشه ولی سر جلسه کنکور ما تعداد دانش آموزان زیادی داریم و هر کدام چالش مخصوص به خود رو دارند.

سر جلسه کنکور ما با یکسری از دانش آموزان روبه رو  هستیم  که توانایی کنترل کردن استرسشان را در سر جلسه کنکور ندارند.

چه دانش آموزانی در طول سال بسیار درس خوانده باشند، چه در ماه های آخر کنکور برای گرفتن یک نتیجه بهتر تلاش کرده باشند، اگر بتوانند استرسشان را کنترل بکنند و آن را کاهش دهند، نتیجه­ی بهتری را خواهند گرفت.😎

  • چگونه سر جلسه کنکور استرسمان را مدیریت کنیم؟

بدون هیچ شکی کنکور مهمترین اتفاق برای دانش آموزان در تمام دوران تحصیلشونه. اهمیت بالای کنکور موجب شده دانش آموزان سر جلسه کنکور استرس داشته باشند و نگران آینده شون باشند.

این استرس در حد طبیعی کمک کننده و سازنده است ولی استرس بیش از حد موجب آسیب به نتیجه کنکور دانش آموز می شود.🙄

این استرس مخرب سبب می شود دانش آموزان سرجلسه کنکور تمرکزشان رو از دست بدهند و بر خلاف تمام تلاش هایشان در طول سال تحصیلی، به نتیجه دلهواه نرسند.😥

پس مدیریت استرس سر جلسه کنکور تضمین کننده نتیجه تون است.

  • علائم استرس سر جلسه کنکور:

همه ما ممکنه بار ها دچار دلشوره و نگرانی شده باشیم؛ استرس سر جلسه کنکور با علائمی همراه است.مثل:

  • ضربان قلب شدید
  • تنگی نفس
  • عدم تمرکز
  • لرزش دست
  • حالت تهوع
  • تعریق زیاد

 

  • راهکار های مدیریت استرس سر جلسه کنکور:

این همه از استرس سر جلسه کنکور گفتیم حالا چجوری مدیریتیش کنیم.

  • خواب و استراحت کافی

داشتن خواب کافی یکی از عوامل مهم برای سر جلسه کنکور می باشد.

نداشتن خواب کافی در شب قبل از کنکور باعث می شود شما احساس خستگی داشته باشید.

همچنین بخوانید :  آیا در سال کنکور باید کتاب غیر درسی بخوانیم یا نه؟

و نداشتن خواب کافی در نهایت باعث عدم تمرکز شما سر جلسه ی کنکور سراسری می شود.

این عدم  تمرکز سبب می شود نتوانید روی سوالات به خوبی زمان بگذارید و وقتی تمرکز نداشته باشید، این حس  را دارید که نمیتوانید سوالاتی که حتی برای شما آسون بوده است را حل کنید.

حتی با وجود اینکه این سوالات را به خوبی بلدید اما احساس می کنید نمی توانید این سوال را به بهترین شکل و با تمرکز حل بکنید. 😕

و در نهایت باعث ایجاد استرس شدید در شما می شود؛ برای همین در طول جلسه به طور کامل احساس استرس شدید می کنید.

پس برای اینکه بتوانید تا حدی استرستان را کنترل بکنید، در جلسه ی کنکور تمرکز داشته باشید و حتی ذهن شما توانایی این را داشته باشد که سوالات پیچیده را نیز تحلیل کند، خواب کافی شب قبل از کنکور را جدی بگیرید.

 

  • مدیریت زمان

مدیریت زمان یک تکنیک می باشد. بعد یاد گرفتن این تکنیک حل کردن سوالات برای شما راحت تر می شود.

❌البته باید بدانید در زمان کنکور سراسری یکی از روش های طراح های سوال این است که سوالات سخت را اول از همه قرار می دهند تا دانش آموزانی که توانایی کنترل استرسشان را ندارند از دور خارج شوند.

یکی از ذهنیت هایی که طراحان کنکور در بیشتر مواقع دارند، بر این تصورند که به طور مثال آن فرد دانش آموز تجربی است و قرار است وارد یکی از رشته های شاخه ­یزشکی شود.

فردا روزی قرار است یک پزشک و یک جراح باشد . آیا در ویژگی و شخصیت او این شرایط وجود دارد که سر یک عمل جراحی با وجود اینکه جراحی خوب پیش نمی رود، خودش را کنترل بکند و شرایط را تغییر دهد؟ یا کسی است که به زودی جا میزند؟

باید براین عقیده باشید که این تنها یک آزمون ورودی است و از همه لحاظ  شما را می سنجد.

مدیریت استرس سر جلسه کنکور

میزان تلاش شما و توانایی شما در کنترل کردن اتفاقات پیش بینی نشده  در آزمون سراسری کنکور می سنجند.

برای همین احتمال اینکه طراحان سوال این تله را برای شما در نظر بگیرند که سوالات سخت را اول آزمون بیاورند؛

تا افرادی که این توانایی را ندارند انگیزه خود را از دست بدهند و افرادی که می توانند ادامه دهند.بدانید که در برخی مواقع در کنکور سراسری طراحان سوالاتی را مطرح می کنند که هدف اصلی آنها پاسخ ندادن شما به آنها است، البته باید در نظر داشته باشید که افرادی که مهارت آزمون زدن را دارند این سوالات را حل نمی کنند.

و افرادی که این توانایی را ندارند در دام طراح کنکور می افتند و بیشتر زمان خودشان را صرف حل کردن

سوالات می کنند در صورتی که این سوالات برای حل نکردن و دام انداختن دانش آموزان است.

همچنین بخوانید :  نوابغ تحصیلی ایران و جهان

📌پس بعضی اوقات برد در حل نکردن برخی سوالات کنکور می باشد.

  • رقابت سالم در کنکور

سر جلسه­ ی کنکور برای اینکه انگیزه را تا حدی در خود افزایش دهید، سعی بکنید که در شرایطی خودتان را

قرار دهید که بگویید من نسبت به تمام این داوطلبان رتبه­ی بهتری می گیرم زیرا من ذهن و هوشی که دارم،توانایی حل سوالات را نیز دارم.

این یک تکنیک عبارات تاکیدی است، این عبارات تاکیدی استرس را در شما تا حدی کاهش می دهد.🙂

البته این رقابت نباید به گونه ای باشد که شما شرایط دیگر دانش آموزان را در نظر بگیرید که مثلا آنها به سرعت دارند

سوالات را حل می کنند اما سرعت شما پایین تر است.

گرچه باید آنقدری غرق حل سوالات کنکور شوید که محیط اطراف الویت تمرکز ذهنی شما نباشد.

مثلا دفترچه­ی پاسخ نامه­ی کنکور خودتان را ببینید که خالی است یا تعداد سوالاتی که حل کرده اید

کم است و همین موضوع باعث شود که شما احساس بکیند که از آزمون جا مانده اید و دیگر توانایی حل سوالات دیگر را ندارید.

بلکه باید توجه داشته باشید که تمام توانایی شما و ذهنیت شما باید به

سمت حل سوالات کنکور باشد نه تعداد سوالاتی که حل کرده اید.

 

آمادگی ذهنی و روانی

یکی از مواردی که بسیار در کاهش استرس دانش آموزان نقش دارد، شبیه سازی کنکور به صورت

زمان دار در چندین مرحله در قبل از جلسه­ی کنکور می باشد.

در این روش شما تمامی شرایط کنکور از جمله خوراکی هایی که می خواهید بخورید، لباسی که قراره

در روز کنکور بپوشید و همه چیز را دقیقا مانند روز کنکور انجام می دهید.

و سپس باید به صورت زمان دار شروع به انجام آزمون بکنید.
یعنی با همان ساعت یا کرنومتری که قرار است سر جلسه­ی کنکور بروید در روز کنکور به صورت

زماندار شروع به حل کردن آزمون بکنید.

‼البته توصیه می کنیم از آزمون های سه روز یکباری که می زنید به صورت شبیه سازی انجام دهید.

حتما برای پاسخ دادن به آزمون ها از پاسخ برگ مشابه کنکور استفاده بکنید که دچار استرس و سردرگمی

به دلیل تمرین نکردن با این روش پاسخبرگ ها در سر جلسه­ی کنکور نشوید.🤔

حتما شبیه سازی را انجام دهید در غیر اینصورت ممکن است در روز کنکور شرایطی پیش بیاید که شما به

آن عادت نداشته باشید و همین باعث سردرگمی شما بشود. مثلا لباس شما باید مناسب چندین ساعت نشستن روی صندلی باشد.

🔹همه ی این موارد در شبیه سازی مشخص می شود.

اگرچه در نظر داشته باشید که مهم ترین دلیل برای شبیه سازی و آزمون های سه

روز یکبار افزایش مهارت تست زنی شما در زمان آخر کنکور می باشد.

 

  • روش های موثر پاسخ دهی در تست:تکنیک ضربدر منها مثبت در روز کنکور

 

همچنین بخوانید :  استراحت در زمان کنکور

یکی از مهم ترین تکنیک ها که به طور کامل آن را در مقاله ی مدیریت زمان مورد بررسی

قرار دادیم تکنیک ضربدر منها مثبت در روز کنکور است.

اما به دلیل اهمیت بالای این تکنیک در این مقاله نیز دوباره آن را بررسی می کنیم.

این تکنیک از سه مرحله تشکیل شده است: ضربدر، منها و مثبت

سوالاتی که برای شما بسیار راحت هستند و شما آنها را حل کرده اید، در کنار شماره­­­­ی سوال

یک علامت مثبت میگذارید که در سری دوم حل سوالات گیج نشوید و دوباره به سراغ این سوال بروید.

سری دوم سوالات ،توانایی حل آنها را دارید اما برای اینکه آنها را در سری اول حل بکنید زمان زیادی

از شما میگیرد برای همین در کنار شماره­ی سوال علامت منفی میگذارید تا در دور دوم این سوالات رو حل بکیند.

و سری دوم که رفتید و موفق به حل آن سوال شدید علامت مثبت می گذارید.

مدیریت استرس سر جلسه کنکور

و اما برای ضربدر، سوالاتی در پیش روی شما هستند که بعد از خواندن آنها مطمئن هستید، توانایی

حل آنها را ندارید و نمی خواهید آنها را حل بکنید.

برای مثال در درس زیست شناسی شما مبحث گیاهی را نخوانده اید برای همین سوالات گیاهی کنکور

زیست شناسی را قصد ندارید حل بکنید.

پس کنار شماره­ی سوال یک علامت ضربدر میگذارید که در سری دوم حتی به این سوالات نگاه هم نکنید.

این تکنیک به شدت به شما کمک می کند تا به دلیل سردرگمی دچار استرس نشوید.

نکات کلیدی برای مدیریت مشکلات غیر منتظره

جلسه کنکور از پیش قابل پیش بینی نیست و ممکنه هر اتفاقی برای شما سر جلسه کنکور بیفته.

صندلی تون کنار پنجره زیر آقتاب باشه…

بغل دستی تون موقع خوراکی خوردن سروصدا کنه…

هوا خیلی گرم باشه…

همه این موارد رو اول با مراقب مطرح کنید تا کمکتون کنه

ولی خودتون از ماه ها قبل در شرایط مختلف قرار بدید و بسنجید.

در همه این شرایط ذهنتون رو روی کنکور و شرایط فعلی تون متمرکز کنید.

سخن پایانی ورتا

ما در این مقاله به نکات مهم در زمینه کاهش استرس در سر جلسه­ی کنکور پرداختیم. اگر بتوانید

به نکات گفته شده دقت لازم را داشته باشید و در نتیجه به آنها عمل بکنید و شدت استرسان سر جلسه­ی کنکور پایین بیاورید.

 

سوالات متداول

مهمترین مورد برای کنترل و نداشتن استرس در روز کنکور چیست؟

یکی از مهم ترین موارد خواب کافی در سب کنکور و انجام شبیه سازی در ماه های اخر کنکور است.

آیا تکنیک ضربدر منها مثبت برای کاهش استرس و سردرگمی در روز کنکور از ما زمان زیادی می گیرد؟

خیر، این تکنیک زمانی از شما نمیگیرد بلکه شمار را از سردرگمی دور می کند و در نهایت استرس شما را کاهش می دهد.

 

در سر جلسه کنکور با سوالات سخت چیکار بکنیم؟

طراحان سوالات سخت را ممکن است اول آزمون بیاورند تا ببینند چه کسانی اعتماد بنفسشان را از دست می دهند

و تمام زمانشان را صرف آن سوال می کنند پس باید با آرامش از این سوالات گذر بکنید.

شما همچنین می توانید مقالات روش های کنترل استرس و همینطور استرس و اضطراب در زمان کنکور را نیز بررسی کنید.