شرایط انتقالی گرفتن دانشگاه ها

شرایط انتقالی گرفتن دانشگاه ها را در این مقاله بررسی می کنیم .

"</p

شرایط انتقالی گرفتن دانشگاه ها

در طول تحصیل در دانشگاه ممکن است بنا به دلایلی دانشجو تصمیم بگیرددانشگاه محل تحصیل خود را تغییر دهد.

خوشبختانه، این امکان برای دانشجویان وجود دارد.

البته باید یک سری شرایط رو رعایت کنید.

 

  • شرایط انتقالی دانشگاه دولتی به دولتی

یکی از زمان هایی که امکان انتقالی برای دانشجویان وجود دارد در هنگام ثبت نام است.

زمان ثبت درخواست نقل و انتقالات سال تحصیلی 1402-1403 از یکم اردیبهشت ماه شروع می شود و تا سی و یکم اردیبهشت ماه ادامه دارد.

در این بازه زمانی دانشجویان می بایست به سامانه مراجعه کرده و در خواست خود را برای انتقالی هر یک از نیمسال های تحصیلی (مهرماه و بهمن ماه) اعلام کنند.

بررسی در خواست ها توسط دانشگاه مبدا از تاریخ یکم خرداد ماه تا پانزدهم تیرماه صورت می گیرد.

 

مدارک مورد نیاز برای درخواست انتقال دانشجویان دانشگاه دولتی

  1. فتوکپی کارت ملی ( صفحات اول و دوم )
  2. گواهی عدم تخلف دانش جویی
  3. معدل کل دانش جو
  4. فتوکپی شناسنامه ( صفحات اول و دوم )
  5. فرم درخواست انتقالی
  6. کارنامه قبولی در آزمون کنکور
  7. مدارک احراز هویت
  8. تکمیل فرم مربوط به درخواست انتقال ( فرم انتقالی یا مهمانی )

 

نحوه گرفتن انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی

در ابتدا باید به نشانی اینترنتی portal.saorg.ir  مراجعه کنید.

اطلاعات نام کاربری و کد ملی و رمز عبور را وارد کنید.

 

شرایط انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی

شرایط انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی شامل مسایلی مانند عدم ثبت نام صحیح و به موقع و نداشتن مدرک است.

شرایط نقل و انتقال دانشگاه آزاد با دولتی یکسان نیست.

هزینه های مربوط به نقل و انتقالات و میزان معدل دانشگاه آزاد و دولتی متفاوت است.

 

تبصره های موجود برای شرایط انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی

  • با توجه به شرایط انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی و مطابق با آیین‌ نامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، انتقال از دانشگاه شبانه به روزانه، پیام نور به روزانه و شبانه، غیر دولتی به دولتی و از غیردولتی به دانشگاه‌ های فنی و حرفه‌ ای و علمی کاربردی ممنوع می‌ باشد.
  • شرایط انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی همانند سال‌ های پیش دارای تبصره‌ ها و بندهای متعددی در سامانه جامع امور دانشجویان به نشانی اینترنتی  portal.saorg.ir است.
  • طبق آیین‌ نامه شرایط انتقالی دانشگاه دولتی، دانشجویانی که قصد انتقالی از یک دانشگاه دولتی به دانشگاه دولتی دیگر رو دارند، موظف به پرداخت شهریه برابر با دوره شبانه می‌ باشند.
  • میزان این شهریه به تعرفه دانشگاه مقصد بستگی خواهد داشت.
  • در آیین‌ نامه شرایط انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی برای آن دسته از دانشجویانی که دارای شرایط خاص هستند، بندها و تبصره‌ هایی مبنی بر معاف شدن از پرداخت هزینه ذکر شده است.بنابراین دانشجویان گرامی می‌ توانند با آگاهی از شرایط انتقالی دانشگاه دولتی در صورت دارا بودن شرایط مذکور از پرداخت شهریه به دانشگاه مقصد معاف شوند.
  • پس از اینکه دانشجو تقاضای خود را به دانشگاه مبدأ و مقصد اعلام می‌ دارد، مسئولین پس از بررسی شرایط فرد مذکور و مطابقت آن با شرایط انتقالی دانشگاه دولتی با درخواست وی موافقت می‌ کنند یا رد می کنند.
  •  هر دانشجو در هر مقطعی تنها یک‌ بار مجاز به انتقالی می‌ باشد و پس از اتمام تحصیل، مدرک وی توسط دانشگاه مقصد صادر می‌ گردد.
  • در آیین نامه مربوط به شرایط انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی و شرایط مهمانی دانشگاه دولتی اولویت انتقالی، مهمانی، مهمانی مبنا، مهمانی دائم برای دختران در نظر گرفته شده است.
همچنین بخوانید :  شرایط دریافت پروانه مطب

انتقالی دانشجویان از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر، در همان رشته و همان دوره و مقطع تحصیلی امکان پذیر می باشد در صورتی که شرایط زیر وجود داشته باشد.

  • بالاتر بودن معدل میانگین دانشجو نسبت به دانشجویان دانشگاه مقصد در همان سال.
  • مدت تحصیل دانشجو در دانشگاه مقصد نیز محدود شده است.
  • یعنی حداکثر زمان انتقالی، برای دانشجویان کارشناسی پیوسته 4 نیم سال تحصیلی بوده و بیشتر از 4 ترم نمی توانند در دانشگاه مقصد تحصیل کنند.
  • هم چنین حداکثر زمان انتقالی، در مقاطع کارشناسی ناپیوسته و کاردانی 2 نیمسال تحصیلی می باشد.
  • باید واحد های پاس شده دانشجو در دانشگاه مبدا بالاتر از 12 واحد باشد.
  • کلیه نمرات درسی دانشجو شامل واحد های رد شده، واحد های پاس شده و سوابق آموزشی در کارنامه دانشجوی انتقالی ثبت شده، و در میانگین معدل کل او محاسبه خواهد شد.
  • دانشجویان ترم آخر هر یک از دوره های تحصیلی ، مجاز به ثبت نام در طرح نقل و انتقالی نمی باشند.
  • حداقل نیمسال های تحصیلی که باید گذارنده شود تا دانشجو مجاز به ثبت نام در نقل و انتقالات باشد، یک نیمسال تحصیلی است. در واقع دانشجویانی که ترم یک می باشند ، نمی توانند در طرح نقل و انتقالات ثبت نام نمایند مگر آن که دارای شرایط خاص باشند.
  • دانشجویانی که یک بار در طول دوره تحصیلی خود ، در نقل و انتقالات ثبت نام نموده اند ، برای بار دوم مجاز به ثبت نام در این طرح نمی باشند. در واقع امکان انتقال دانشجویان دانشگاه های سراسری در هر یک از دوره های تحصیلی فقط یک بار می باشد.
  • رشته و گرایشی که دانشجو در حال تحصیل در آن می باشد ، باید در دانشگاه مقصد ارائه شده باشد( دانشگاه مقصد دانشگاهی است که دانشجو قصد انتقالی به آن را دارد.)
  • دانشجویانی که به صورت بدون آزمون در دانشگاه پذیرفته شده اند ، مجاز به ارسال درخواست مبنی بر نقل و انتقال نمی باشند. در واقع فقط دانشجویان رشته های با آزمون می توانند در طرح نقل و انتقالات شرکت کنند.
  • دانشجویان غیر ایرانی که متقاضی انتقال می باشند ، باید درخواست آن ها در اداره امور بین الملل و کمیسیون نقل و انتقالات بررسی شود.
  • دانشجویانی که در حال تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور می باشند، امکان انتقال به دانشگاه های کشور را ندارند.
  • میهمانی و انتقال دانشجویان به دانشگاه هایی که فرد عضو هیئت علمی یا کارکنان آن می باشد ، امکان پذیر نیست. برای مثال دانشجویی که در دانشگاه روزانه 1در حال تحصیل می باشد و در دانشگاه روزانه 2 جزء هیئت علمی یا کارکنان است ، این دانشجو امکان انتقالی از دانشگاه روزانه 1 به دانشگاه روزانه 2 را ندارد.
  • میانگین نمرات دانشجویان متقاضی نقل و انتقال باید بالاتر از میانگین نمرات دانشجویان دانشگاه مقصد در همان رشته تحصیلی باشد. میانگین نمرات دانشجویان دوره کارشناسی پیوسته بر اساس 3 ترم تحصیلی متوالی و برای دانشجویان دوره کارشناسی ناپیوسته بر اساس 2 ترم تحصیلی ، در نظر گرفته می شود.
  • مدرک فارغ التحصیلی دانشجویان انتقال یافته توسط دانشگاه مقصد صادر می گردد.
  • امکان انتقال دانشجویان از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر در یک شهر فراهم نمی باشد. توجه داشته باشید که انتقال دانشجویان از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر در یک شهر تنها برای گذراندن واحدهای تک درس بلامانع است.
  • آن دسته از دانشجویانی که علاوه بر انتقالی ، متقاضی تغییر رشته نیز می باشند ، لازم است درخواست خود را به صورت کتبی به دانشگاه مبدا ارائه نمایند تا در صورت احراز شرایط مورد نیاز و موافقت دانشگاه ، امر تغییر رشته و انتقالی به صورت همزمان صورت بگیرد.
همچنین بخوانید :  بهترین منابع منطق کنکور

 

انتقالی دانشگاه آزاد

سامانه نقل و انتقالات دانشگاه آزاد، در سال دو بار برای دانشجویان متقاضی نقل و انتقال باز می‌باشد که معمولا قبل از شروع هر سال تحصیلی دانشجویان با خواندن شرایط و تبصره های انتقالی می‌توانند از آن استفاده کنند.

سپس درخواست خود را به صورت اینترنتی در سایت monada.iau.ac.ir  ثبت نموده و منتظر پاسخ آن باشند.

دانشجویانی که به دلایل مختلف مایل به تغییر واحد دانشگاهی خود می‌باشند در فرصت نقل و انتقال دانشگاه آزاد که در اختیار دانشجویان متقاضی قرار می‌گیرد، می‌توانند اقدام به ثبت نام نمایند.

ثبت نام نقل و انتقالات دانشگاه آزاد 

ثبت نام نقل و انتقالات دانشگاه آزاد و یا میهمانی آن در هر نیمسال تحصیلی اول و دوم برای دانشجویان این دانشگاه فراهم است.

برای این کار دانشجویان می بایست از طریق اینترنت به سایت سامانه منادا دانشگاه آزاد مراجعه کنند و فرم های خود را تکمیل نموده.

مطالعه شیوه نامه نقل و انتقالات و میهمانی دانشگاه آزاد برای متقاضیان ضروری می باشد تا انتخاب ماده آیین نامه مورد درخواست برای ثبت انتقالی یا میهمانی به درستی انجام پذیرد و از بروز هرگونه خطای احتمالی جلوگیری شود.

زمان نقل و انتقالات نمیسال اول در تاریخ 29 مرداد و برای نیمسال دوم در تاریخ 20 آذر 1402 انجام می شود.

شرایط عمومی درخواست انتقالی دانشگاه آزاد

دانشجویانی که دارای شرایط انتقالی دانشگاه آزاد باشند، می‌توانند برای میهمانی و یا انتقال، درخواست خود را در سامانه ثبت نمایند.

  1. دانشجویان متقاضی نباید به دلایل شرایط آموزشی، انضباطی و نظام وظیفه، منع ادامه تحصیل داشته باشند.
  2. دانشجویانی می‌توانند در نقل و انتقالات ثبت نام نمایند که حداقل یک نیم سال را در دانشگاه مبدأ گذرانده باشند. البته این قانون به استثنای واجدین شرایط انتقالی دانشگاه آزاد به صورت همیشگی که می‌توانند از ابتدا انتقالی یا مهمانی بگیرند، می‌شود.
  3. دانشجویانی می‌توانند نسبت به ثبت نام اقدام نمایند که در رشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد پذیرفته‌ شده‌اند.
  4. دانشجویان دوره‌های خودگردان، منحصراً در واحدهای دوره‌های خودگردان دیگر می‌توانند انتقال یابند.
  5. در دانشگاه مقصد حتماً رشته و گرایش شما باید وجود داشته باشد.
  6. در نیمسال آخر انتقال در هر مقطع تحصیلی ممنوع می‌باشد.

 

  1. دانشجویان میهمان که قصد اخذ پایان نامه را دارند، تنها با موافقت دانشگاه مبدأ و مقصد می‌توانند برای این امر اقدام کنند.
  2. در هر مقطع تحصیلی تنها یک بار امکان انتقال وجود دارد.
  3. انتقالی و مهمانی در مقطع دکتری تنها با شرایط انتقالی دانشگاه آزاد به صورت خاص امکان پذیر است.
  4. در دانشگاه های بین المللی انتقال دانشجویان تنها به صورت درون محوری می‌باشد.
  5. امکان انتقال دانشجویان از دانشگاه‌های خارج کشور به داخل کشور وجود ندارد. آنها برای انتقال به دانشگاه‌های آزاد کشور باید در امتحان قبول شوند.
  6. دانشجویان واحدهای الکترونیکی تنها می‌توانند در واحدهای الکترونیک سایر دانشگاه‌ها ثبت نام نمایند.
  7. برای دانشجویان پژوهش محور امکان انتقال ممنوع است.
  8. امکان انتقال کارکنان و اعضای علمی دانشگاه‌ها به محل خدمتشان وجود ندارد.
  9. دانشجویان اتباع غیر ایرانی در صورتی می توانند به دانشگاه آزاد منتقل شوند که درخواست آن‌ها باید از طریق واحد دانشگاهی مبدا، اداره کل امور بین الملل و کمیسیون نقل و انتقال دانشجویی دانشگاه بررسی و تایید شوند.
  • شرایط انتقالی دانشگاه های آزاد بر اساس ازدواج و متارکه

چنانچه دانشجویی بعد از ثبت نام در دانشگاه آزاد ازدواج کرده باشد می تواند مدارک لازم را ارائه دهد و برای انتقالی یا مهمانی به یکی از واحدهای دانشگاه آزاد محل سکونت یا اشتغال همسر خود اقدام نماید.
چنانچه دانشجوی متاهل خانم بعد از ثبت نام در دانشگاه آزاد از همسر خود جدا شود می تواند به شهر محل سکونت خانواده اش درخواست انتقالی و میهمانی دهد.
دانشجویان خانم دارای فرزند در سال اول شیردهی می توانند درخواست میهمانی دهند.

  • شرایط انتقالی دانشگاه های آزاد بر اساس خانواده شاهد و ایثارگران

آزادگان، اسرا، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آن ها و دانشجویان شاهد در زمان پذیرش می‌توانند با ارائه مدارک لازم به واحد دانشگاه های آزاد، انتقالی خود را انجام دهند. همچنین امکان درخواست انتقالی برای این افراد با ارائه مدارک لازم پس از ثبت نام در واحد مبدا نیز امکان پذیر می باشد.
جانبازان ۱۰ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنها و رزمندگانی که حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه داشته باشند می‌توانند با ارائه مدارک نسبت به انجام کارهای انتقالی یا میهمانی خود اقدام کنند.

  • شرایط انتقالی دانشگاه های آزاد برای دانشجویان باردار بیمار یا معلول

پس از تایید سازمان بهزیستی و کمیسیون پزشکی استان و کمیسیون نقل و انتقال دانشجویی دانشگاه افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی شدید ، روشندل و یا ناشنوا می توانند پس از ثبت نام اولیه در واحد دانشگاهی مبدا از بدو قبولی برای انجام میهمانی دائم اقدام نمایند.
دانشجویانی که بیماری صعب العلاج آنها تایید شده باشد بعد از تایید کمیسیون نقل و انتقال می توانند ثبت نام خود را انجام دهند.
دانشجویان خانم می توانند در زمان بارداری خود و بعد از تایید کمیسیون پزشکی استان و کمیسیون نقل و انتقالات دانشجویی به دانشگاه‌های دیگر درخواست میهمانی دهند.
میهمانی دانشجویانی که دارای بیماری های زمینه ای کرونا باشند در صورتی که به تایید کمیسیون پزشکی استان و کمیسیون نقل و انتقال دانشجویی دانشگاه برسد امکان پذیر می باشد.

همچنین بخوانید :  معرفی رشته حقوق

 

  • شرایط انتقالی دانشگاه آزاد بر اساس فوت والدین همسر و یا فرزند

برای دانشجویان متاهل که همسر یا فرزند آنها فوت کرده و یا دانشجویان مجردی که پس از انتخاب رشته، پدر یا مادر خود را از دست بدهند امکان انتقالی و میهمانی فراهم می باشد.

دانشجویانی که همزمان با انتقالی ، تقاضای تغییر رشته‌ نیز دارند باید درخواست خود را به صورت کتبی به دانشگاه دیگر اعلام کنند.

و باید با دانشگاه مبدا تمام بدهی خود را تسویه نمایند و دانشجویانی که شهریه پرداخت نشده‌ دارند ، مجاز به انتقالی نیستند.

پس از موافقت با انتقالی دانشجو ، تمام سوابق تحصیلی او از دانشگاه مبدا به دانشگاه مقصد ارسال می شود.

رشته‌ و گرایش تحصیلی دانشجو باید در دانشگاه مورد تقاضای او ارائه شود.

دانشجویانی که به صورت بدون کنکور در دانشگاه پردیس خودگردان پذیرفته شده‌ اند ، امکان انتقالی ندارند.

دانشجویان دانشگاه پردیس خودگردان مجاز به انتقال به دانشگاه روزانه نیستند.

دانشجویان عضو هئیت علمی یا از کارکنان آن دانشگاه هستند ،نمی توانند انتقالی بگیرند.

دانشجویانی که تقاضای انتقالی دارند ، باید میانگین نمراتی بالاتر از میانگین نمرات دانشجویان دانشگاه مقصد داشته باشند که برای دانشجویان مقطع کارشناسی به مدت سه ترم متوالی است.

مدرک فارغ التحصیلی دانشجویانی که انتقالی گرفته اند ، توسط دانشگاه مقصد صادر می شود.

امکان انتقالی دانشجویان یک دانشگاه به دانشگاه دیگر همان شهر وجود ندارد مگر آنکه دانشجو قصد گذراندن تک درس داشته باشد.

دانشجویانی که به دلیل فوت پدر ، مادر و همسر ، سرپرست خانوار محسوب می شوند ، می توانند انتقالی بگیرند.

سخن پایانی ورتا

دانشجویان در طول تحصی خود ممکن است به هر دلیلی، قصد داشته باشند به دانشگاه دیگری انتقالی بگیرند.

ما در این مقاله به طور کامل تمام شرایط انتقال دانشگاه ها رو ذکر کردیم.

برای خواندن مقاله اگر در انتخاب رشته مردود بشم چه اتفاقی می افتد؟ و جواب انتخاب رشته کی میاد؟ کلیک کنید .