سه اصل مهم تبحر یافتن در کاری

سه اصل مهم تبحر یافتن در کاری

در دنیای امروز شما باید در حوزه های مورد علاقه خود تبحر داشته باشید. قبل از هرچیزی به تعریف متبحر شدن می پردازیم. تخصص و تبحر در مهارت و هرکاری شامل توانایی انجام اقدامات در راستای رسیدن به هدفی متفاوت است. این هدف باید در راستای ایجاد یک پیشرفت منحصربفرد در این حوزه باشد. شما به عنوان فردی متبحر باید بتوانید مهارت حل مسئله و خلاقیت کافی در حوزه مورد نظر را تقویت کنید. در راستای رسیدن به این سطح از دانش و اطلاعات باید بدانید که نیازمند به تلاش و فدا کردن برخی خوشی های زودگذر خواهید بود. این پروسه شامل سه بخش کلیدی می شود : نظم و انضباط، خرد و ثبات.

نکته قابل توجه درباره این موضوع این است که باید سرمایه گذاری طولانی مدت را یاد بگیرید. در این مورد باید بدانید قدرت صبوری و پذیرش شکست ها را داشته باشید. برای موفقیت در این راه از کمال گرایی بپرهیزید و به کامل گرایی عادت کنید. همه چیز باید انجام شود به جای اینکه همه چیز در حد عالی انجام شود. پس باید در هر شرایط و حالی به وظایف خود پایبند باشید.

 

  • نظم و انظباط شروع ماجراجویی است.

شما در راستای رسیدن به سطح تخصص باید از قانون نظم پیروی کنید. تک تک عادت ها و عملکرد های شما در چارچوب انظباط شخصی شکل می گیرد. در کنار نظم و انضباط، شما باید دیسیپلین را رعایت کنید. دیسیپلین یعنی شما کارهای کوچکی که در راستای رسیدن به اهداف انجام می دهید؛ در هر شرایط و حالی بدون در نظر گرفتن وضعیت انجام دهید. در مسیر رسیدن به نظم و انضباط شخصی باید اصول برنامه ریزی را یاد بگیرید. برای رسیدن به درست ترین شیوه برنامه ریزی باید با متخصصین این حوزه درباره شرایط خود و اهدافتان مشورت کنید.

همچنین بخوانید :  مقابله با اهمال کاری

برای اینکه دیسیپلین و نظم بخشی از ویژگی های شخصیتی شما شود، باید خصوصیت رفتاری “صبر” را در خود نهادینه کنید. امکان شکست های زیاد در این مسیر وجود دارد. باید خود را آماده پذیرش کنید. اینکه این مسیر با دره ها و قله های زیادی پوشیده شده است یک حقیقت غیرقابل انکار است. پس همانطور که می توانید قله ها را فتح کنید، قطعا به دره ها هم سقوط خواهید کرد.

برای شروع و جلوگیری از ناامیدی در مسیر باید با قدم های کوچک استارت بزنید. به عنوان مثال از 5 صفحه مطالعه کتاب شروع کنید و به تعداد صفحات بیشتر برسید. پس از برداشتن قدم های بزرگ بپرهیزید. با اقدامات بزرگ ذهن شما دنبال فرار از انجام وظایف روزمره است.

قبل از شروع روز کارهای خود را بنویسید. الویت بندی کنید. طبق الویت ها کارها را انجام داده و ارتقا دهید. نظم برای ایفای نقش تکرار در راستای رسیدن به تخصص الزامی است.

 

  • خرد، دانش و آگاهی هسته ساخته شدن است.

اینکه بدانید باید پا در چه مسیری بزارید، نیازمند اطلاعاتی است که از فیلتر آگاهی فردی رد شده باشد. شما باید بسته به شناخت فردی خود تصمیم بگیرید که باید برای رسیدن به چه هدفی تلاش کنید. اینکه درباره تخصص و مهارت خود اطلاعات کافی و مفید داشته باشید مهم است. بدانید چه منابعی می توانند کمک کننده باشند. دانش و مطالب آموزشی بسیاری در سراسر جهان وجود دارد. اما به یاد داشته باشید که همه آنها مفید نخواهند بود. اینکه شما مهارت تفکیک اطلاعات مفید از غیرمفید را داشته باشید حیاتی است. تجربه و تحقیق درباره منابع می تواند هزینه ها و زمان را برای تفکیک ذخیره کند.

همچنین بخوانید :  مصاحبه دانشگاه بقیه الله

آگاهی درست درباره گام های کلیدی این مسیر به شما کمک خواهد کرد تا از شکست ها پیشگیری کنید. این نکته را نادیده نگیرید که شما با تجربیات افرادی که قبلا مسیر پیش رو شما را زیسته اند، می توانید مسیر را سریع تر و آسان تر طی کنید.

آموزش برای شما حیاتی ترین فعالیت در راستای کسب دانش است. پس سعی کنید برای آموزش دیدن بهترین ها را انتخاب کنید. دانش شما آینده شما را می سازند. دانش شما، شخصیت آینده شما را تعریف می کند. پس برای آموزش خود هزینه کنید و برای آن وقت بگذارید.

 

  • ثبات در مسیر اصل تداوم است.

ثبات در استمرار می تواند شما را تا یک قدمی موفقیت برساند. ثبات در نظم و ثبات در تکرار، اقدامات کوچکی که نتایج چشم گیری برای شما دارند می توانند کیفیت زندگی شما را جابجا کنند. اینکه بتوانید در طول مسیر بخاطر ناامیدی و یا هر دلیل دیگری آن را رها نکنید، می تواند از شما شخصیتی محکم با چارچوب ذهنی قوی بسازد. همین ویژگی باعث می شود در داشتن دیسیپلین هم مهارت پیدا کنید.

 

سخن پایانی

شما با دانستن این چرخه و رعایت آن می توانید به اهداف خود دست یابید. باید بدانید اینکه شما از نظر ذهنی ابتدا تربیت می شوید و سپس کاری را به مرحله اقدامات موثر می رسانید. باید برای ذهن خود قانون و چارچوب مشخص تعیین کنید. اینکه برای رعایت آن فردی قابل اعتماد به خود باشید تا بازهم بتوانید برنامه های خود را اجرایی کنید، بسیار مهم است. خود را برای خودتان فردی بدقول تعریف نکنید. این معنا به بازدهی شما در مسیر آسیب جدی وارد خواهد کرد. در هر حالتی پایبند به اهداف و تصاویر ذهنی خود باشید. عملکرد خود را بررسی و آن را اصلاح کنید. از مشورت با افراد با تجربه و موفق نترسید. الگو داشتن امری حیاتی است زیرا شما به تنهایی نمی توانید مسیر را دیده و آینده نگری کنید. تبحر و تخصص برای هر فردی لازم است زیرا باعث می شود به صورت دومینو وار بر کیفیت تمامی جوانب زندگی فرد اثر بگذارد. امید است با چرخه تبحر بتوانید به اهداف بزرگ خود برسید.

همچنین بخوانید :  انواع کارمند در سازمان ها