روش مرور گسسته

روش مرور گسسته را در این مقاله بررسی می کنیم .

"</p

روش مرور گسسته

درس گسسته یکی از درس های مطرح در ریاضیات کنکور ریاضی است.

بیشتر دانش آموزان از این درس فراری هستند و این درس را حذف می کنند چون برایشان سخت تر از حسابان و هندسه است.

اما اگر روش مطالعه و مرور صحیح این درس را یاد بگیرید و دیگر نیازی به حذف تست های این درس نیست.

این درس حجم کمتری نسبت به حسابان و هندسه دارد.

شما باید بودجه بندی درس گسسته را در کنکور بدانید تا سرمایه گذاری بهتری بر روی این درس داشته باشید و به خوبی بخش های مختلف این درس را مرور کنید و به تسلط برسید.

تعداد تست گسسته در کنکور ریاضی

نظریه اعداد: ۴ تست

گراف و مدلسازی: ۲ تست

ترکیبیات: ۴ تست

 

10 تست از مبحث گسسته در کنکور سراسری طرح شده که می تواند در نتیجه کنکور شما بسیار موثر باشد.

همانطور که می بینید نظریه اعداد دارای بیشترین تعداد تست در مبحث گسسته ست.

گسسته را می توان درسی کاملا تحلیلی دانست.

در هر فصل آن روابط مختلفی وجود دارد.

سعی کنید روابط را مانند معلمی برای خود تحلیل کنید تا به خوبی در ذهن شما تثبیت شوند.

پس خلاصه نویسی برای مطالعه و مرور گسسته به شدت مفید و ضروری ست.

 

فصل نظریه اعداد در روش مرور گسسته

شاید به نظر حفظی و تماما اثباتی باشد ولی سوالات متنوعی دارد.

این فصل مفهومی ترین و سخت ترین فصل گسسته است.

فصلی که بیشتر دانش آموزان چشم بسته آن را رد می کنند یا پس از کمی تمرین به طور کل از آن درس ناامید شده و سراغ فصل بعدی می روند.

دقت کنید که حذف کردن این درس به دلیل تعداد تست آن در کنکور اشتباه محض است.

برای مرور و مطالعه این فصل به ترتیب مباحث دقت کنید.

مباحث ریاضی مانند زنجیر به هم وصل اند و تست های ترکیبی از مباحث مختلف طرح می شوند. به هیچ وجه مباحث مختلف ریاضی را حذف نکنید و سعی کنید آن ها را پشت هم و به صورت زنجیروار بخوانید و مرور کنید.

همچنین بخوانید :  بهترین منبع فلسفه

سعی کنید اول مباحث پایه رو بخونید، بعد به سراغ مباحث سخت تر بروید.

قضیه تقسیم: مشخص می کنید که یک چندجمله ای چه زمانی بر چندجمله ای دیگر بخش پذیر است.

الگوریتم تقسیم : پیدا کردن باقی‌مانده و خارج قسمت تقسیم، تقسیم با مقسوم و مقسوم‌علیه، یافتن خارج قسمت بدون یافتن باقیمانده، دسته‌بندی اعداد بر اساس باقی‌مانده‌ی تقسیم‌شان بر عدد. این بخش نیاز به تمرین زیاد و تست زنی دارد.

نمایش اعداد بر مبنای مختلف در روش مرور گسسته

اعداد ول : این بخش ساده است ولی سوالات متنوعی می توان از آن طرح کرد.

قضیه بنیادی حساب و کاربرد ها: این بخش یکی از بخش های  تست خیز  فصل نظریه اعداد است.

ب م م : بزرگترین مقسوم علیه مشترک

ک م م : کوچکترین مضرب مشترک 2 عدد

هم نهشتی : مهمترین بخش فصل نظریه اعداد است. تعیین باقیمانده تقسیم یک عدد توان‌دار بر یک عدد طبیعی، حل معادلات سیال و معادلات همنهشتی، تعیین رقم یکان یک عدد، قواعد تقسیم‌پذیری بر بعضی اعداد و قضایای فرما و ویلسون جزء بخش های مهم این فصل هستند.

چگونه مرور درستی داشته باشیم؟

از آنجایی که حجم مطالب کتاب گسسته کم است. شما بار ها می توانید این درس را مرور کنید. حتی بارها می توانید تست های کنکور های سال های اخیر را حی کنید و مرور کنید.

گام اول : این فصل روابط و مفاهیم مختلفی دارد که در متن کتاب توضیح داده شده اند. پس متن کتاب را با دقت بخوانید و برای خودتان تحلیل کنید.

گام دوم : بعضی روابط در متن کتاب نیستند و در دل تمرین ها جای گرفته اند. پس تمرین های کتاب درسی را هم برای چند بار حل کنید و مرور کنید.

بهترین روش برای تثبیت بیشتر روابط ریاضی نوشتن بر روی کاغذ و ارتباط گیری بین روابط مختلف است. پس حتما این کار را بار ها انجام دهید تا اگر روابط را فراموش کرده اید دوباره در ذهن شما بازیابی شود.

گام سوم : برای اینکه فصل نظریه اعداد که گسترده تر از فصل های دیگر گسسته است را به خوبی در ذهن خود مرور کنید نیاز به تست زنی زیاد و مداوم دارید وگرنه روابط را سریع فراموش می کنید. به دلیل گستردگی و  ترکیبی بودن این فصل تست ها را باید تحلیل کنید . اگر روابط را یک دور از روی پاسخنامه تستی که حل کرده اید ببینید خیلی به مرور شما کمک خواهد کرد.

همچنین بخوانید :  ورزش در سال کنکور

گام چهارم :تست سنجشی بزنید . بهترین منابع برای این مرحله تست های کنکور سال های اخیر یا آزمون های آزمایشی است. چون حالت ترکیبی تر و سطح بالاتری دارند و ذهن شما را به چالش خواهند کشید. سعی کنید حتما تست ها را تحلیل کنید. تحلیل کردن تست ها به سازمان دهی مطالب در ذهن شما کمک بسیاری خواهد کرد.

 فصل گراف و کاربرد های آن در روش مرور گسسته

راحت ترین بخش  گسسته فصل گراف است.

شما باید اول با مفاهیم اصلی آشنا شوید و آن ها را خوب یاد بگیرید.

درخت  گراف و ماتریس  مفاهیم اصلی هستند.

این فصل دارای تست های متنوعی ست. شما باید تمرین و تست زنی  زیادی داشته باشید تا بر انواع تیپ تست های آن مسلط شوید. روش مطالعه این فصل تقریبا شبیه فصل نظریه اعداد است. برای اولین گام در آموزش درس ریاضی بهتر است که ویدئو های آموزشی و تدریس معلم را ببینید سپس در صورت لزوم از درسنامه ها استفاده کنید. شروع کنید به زدن تست ها آموزشی. تست های آموزشی همانطور که می دانید باید همراه با تحلیل پاسخنامه باشند. تحلیل کردن پاسخنامه موجب می شود که شما با راه حل های مختلف آشنا شوید. شما باید در قدم اول بهترین راهی که با آن ارتباط می گیرید و درک می کنید را یاد بگیرید. لزوما هر راهی که کوتاه تر یا سرعتی تر است برای شما بهترین راه نیست.

دقت کنید برای مرور این فصل باید روی تست زنی تمرکز کافی داشته باشید.

این بخش به شدت نکته دار است. نکات تک تک تست ها را بنویسید و در زمان مرور بررسی کنید.

گام اول : متن کتاب درسی را بخوانید و تحلیل کنید. در صورت لزوم تمرین ها را دوباره حل کنید و تحلیل کنید. چون خیلی از نکات و قضایای گراف در تمرین ها مخفی شده.

گام دوم : نکاتی که قبلا از تست ها یاد گرفتید را دوباره بخوانید. تست های علامت دار را دوباره بزنید و مرور کنید. دقت کنید تست زنی در این روند اهمیت زیادی دارد. تحلیل تست ها از آن مهم تر است.شما با تحلیل درست روابط و قضایای ریاضی را دوباره برای خودتان باز خوانی می کنید. تحلیل تست های ترکیبی باعث می شود که روابط و قضایای مختلف ریاضی را در ذهن خود ترکیب کنید و روی کاغذ تثبیت کنید.

همچنین بخوانید :  چگونه از پایه برای کنکور درس بخوانیم؟

گام سوم : در تست زنی برای مرور اینکه چه سطح تست هایی را تعیین می کنید. خیلی مهم است. اگر خیلی دچار فراموشی شده اید بهتر است که تست های مبتدی تر را برای مرور انتخاب کنید تا قضایا برای شما یادآوری شود.

اگر می توانید مرور قوی تری داشته باشید. تست های ترکیبی کنکور یا آزمون های آزمایشی را انتخاب کنید. همانطور که گفتیم تست ها را تحلیل کنید سعی کنید راه حل های کوتاه تر و سریع تر را با تحلیل پیدا کنید و جایگزین راه حل های طولانی تر کنید. تحلیل مسائل باعث افزایش تثبیت قضایا در ذهن شما خواهد شد.

 

فصل سوم رابطه و ترکیبات:

معمولا 2 سوال از این بخش گسسته در کنکور طرح می شود که خیلی سخت و فضایی نیستند و عموما با جبر ترکیب می شوند.

ضرب دکارتی، گراف جهت‌دار، رابطه‌ها و گراف، رابطه‌ها و ماتریس و … از تیترهای اصلی این فصل هستند

 

برای مرور فصل رابطه و ترکیبات باید مراحل زیر را طی کنید :

گام اول: سعی کنید جزوه روابط فصل های قبل را کامل تحلیل کنید و بخوانید چون این فصل نشأت گرفته از فصل نظریه اعداد و گراف است.سپس سعی کنید روابط مختلف راباهم و با روابط جدید فصل سوم تطبیق دهید. روابط در این فصل بخش مهمی را در برمی گیرد

گام دوم : سعی کنید که تست های علامت دار یا ترکیبی را بزنید تا روابطی که خوانده اید در ذهن شما به وسیله تست مرور شود.در کنار تست زنی حتما پاسخنامه را تحلیل کنید تا یک دور از روی متن پاسخنامه روابط برای شما تحلیل شود. تک تک تست هایی که زدید باید مرور شوند چون در دل هر تمرین رابطه جدیدی قرار گرفته. دانش آموزان این روابط را معمولا فراموش می کنند بخاطر همین تک تک روابط در پاسخنامه و کتاب را بارها بنویسید ومرور کنید .

گام سوم : تست های زمان دار را جدی بگیرید . مسئله مهم در کنکور مدیریت زمان است. خیلی اوقات شما روابط را خیلی خوب بلدید اما حل نمی کنید چون زمان کافی را ندارید .شما باید تست های زمان دار بزنید تا روابط را در مدت زمان مشخص بتوانید بنویسید و مسئله را حل کنید

یکی از دلایلی که تحلیل پاسخنامه را لازم می دانیم این است که در پاسخنامه ممکن است راه حل و روابط کوتاه تر قرار گرفته باشند.

سخن پایانی ورتا

درس گسسته می تواند نتیجه شما رو تغییر دهد پس خیلی راحت از کنار این درس نگذرید.

حواستون باشه رمز موفقیت شما در این درس مرور شماست!

برای خواندن مقاله روش مرور زیست شناسی و روش مرور شیمی کلیک کنید .