روش تست زنی ریاضی

،

 

تاروش تست زنی درس ریاضی را در این مقاله بررسی می کنیم.

روش مطالعه ریاضی

روش تست زنی ریاضی

همه ما میدونیم که درس ریاضی یکی از اساسی ترین و مهم ترین دروس کنکور هستند که داوطلبان کنکور نگاه ویژه ای به آن دارند. اما اینکه چگونه این درس را بخوانیم و چگونه می توان در این درس درصد تست بالایی را حل کرد مبحثی است که ذهن بسیاری از دانش اموزان را به خود درگیر کرده.

ما در این متن میخواهیم به این مبحث به صورت تخصصی بپردازیم.

نکته مهم: برو سراغ کتاب درسی

در درس ریاضی نیز نکته بسیار مهم اینجاست که بر خلاف نظرات عامه مردم کتاب درسی اصلی ترین منبع طرح سوالات سراسری است به گونه ای که استادان زیادی تاکید بر دقیق و مفهومی خواندن خود کتاب درسی دارند . بنابراین در طول سال تحصیلی سعی کنید همان روزی که معلم مطلب خاصی را درس می دهد در همان روز باید آن مطلب مرور شود و سپس به تست زدن در آن مبحث پرداخته شود. به این گونه است که این مطالب در حافظه بلند مدت شما قرار می گیرد و شما می توانید با مرور دوباره و تکرار و تمرین مستمر بر آن مبحث ریاضی تسلط کافی را پیدا کنید.

تاثیر کتاب درسی در روش تست زنی ریاضی

در درس ریاضی متن کتاب درسی شامل تعاریفی است که بعید است معلم به اشتباه آن را تدریس کند. نکته ی بسیار مهم این است که بعد از تدریس در کتاب درسی شما تمرین هایی هست که همان سوالات به شکل تست در می آیند و در آزمون ها قرار می گیرند. بنابراین به همین دلیل است که استادان زیادی بر مهم بودن کتاب درسی تاکید ویژه ای دارند.

همچنین بخوانید :  افزایش تمرکز حین مطالعه

تاثیر تست زنی در روش مطالعه ریاضی

حال شما می توانید بعد از آموزش کامل مبحث و پاسخ به تمرین های کتاب سپس به کتاب های کمک درسی مراجعه کنید و شروع به حل آن سوالات کنید. (این کتاب های کمک درسی با توجه ویژه ای که به تمرین های کتاب دارند سعی میکنند همان تمرین ها را به شکل تست در بیاورند و کاری کنند با حل آنها شما بهتر و کاملتر درس را متوجه شوید).

چه زمانی به سراغ کتاب های کمک درسی بروم؟

اگر در کلاس چیزی متوجه نمیشوید و نمیتوانید با کتاب و محتوای معلم تعامل خوبی برقرار کنید به سراغ کتاب های کمک درسی بروید . این کتاب ها درس نامه های طولانی و مفصلی دارند که میتوانید با خواندن کامل انها بیشتر محتوای درس را متوجه شوید. معمولا کتاب های تست اینطور نیستند و تمرکز آنها بیشتر در سوالات چهارگزینه ای است.

سعی کنید در این مواقع کتاب هایی که درسنامه خلاصه دارند تهیه نکنید چرا که زمانی شما متوجه مطلبی نشده اید نیازمند مطالب مفهومی و اساسی تر هستید به همین خاطر به سراغ کتاب کمک درسی با توضیحات مفصل و کامل بپردازید.

حال که بر اهمیت کتاب درسی و تمارین کتاب درسی آگاه شدیم برویم به سراغ روش تست زنی ریاضی:

 

 

روش تست زنی  درس ریاضی کنکور

چه نوع دانش آموزی هستید؟  

در اینجا باید با خودتون صادق باشید و صادقانه بدانید که چه نوع دانش آموزی هستید ؟ این مطالب به سطح شما خیلی بستگی دارد. برای دانش آموزان ضعیف و متوسطی هستید قبل از حل سوالات تستی سوالات تشریحی را حل کنید. البته بسیاری از معلمان سر کلاس خودشان این کار را میکنند و بعد از آموزش به سراغ حل چندتا از سوالات تشریحی میروند وسپس وارد فضای تستی می شوند.

همچنین بخوانید :  آمادگی برای آزمون نمونه دولتی

اما اگر دانش آموزی هستید که مهارت بالایی در درس ریاضی دارید می توانید بعد از خواندن مطالب کتاب و حل تمرین های کتاب به سراغ تست زنی بروید. در درس ریاضی تست زنی بعد از مطالعه نه تنها ایرادی ندارد بلکه استفاده چندین باره از فرمول ها و مفاهیم، آن ها را در ذهن دانش آموز جا می اندازد. به نظر من باید بلافاصله بعد از مطالعه کامل (و احیاناً حل سؤالات تشریحی) تست زنی آغاز شود، یعنی در همان روز.

نکته دوم: سعی کنید حفظی نخونید و یک مطلب رو مفهومی یادبگیرید.

برای یادگیری روش‌های تست‌زنی ریاضی کنکور سعی کنید هیچ رابطه ای و فرمولی رو حفظ نکنید. به جای حفظ کردن، با حل تعداد زیاد مثال برای خودتان کاری کنید که آن فرمول به صورت منطقی و کاملا دارای اثبات در ذهن شما قرا بگیرد.

حفظ روابط و فرمول‌های زیاد هیچ فایده ای ندارد و استرس زا نیز هست.

بیاید یه تکنیک خوب بهتون آموزش بدم

اگه فکر میکنید درس ریاضی رو باید مثل خیلی از درس های دیگه حفظ کنید و صرفا اون مبحث رو به حافظه کوتاه مدتتون بفرستید متوجه می شوید سخت در اشتباهید. به جای حفظ کردن از این تکنیک استفاده کنید :

وقتی مبحثی از ریاضی رو یادمیگیرید سعی کنید در همون زمان چند تا سوال (بهتره سوالات به صورت تشریحی باشند) حل کنید و به شاگرد خیالی که توی ذهنتون ساختید دوباره این مبحث رو آموزش بدید .

حتی روش حل کردن سوالات هم به اون شاگرد خیالی آموزش بدید. اینطوریه که خیلی خوب و سریع این سوال میره توی حافظه بلند مدتتون و شما اون مبحث رو مفهومی یادگرفتید. البته که این کار زمان بر است و طول می کشد،

همچنین بخوانید :  تعداد دفترچه های کنکور سراسری

مطلبی ملکه ی ذهن شما بشود اما تکنیک بسیار کارآمد و کاربردیست و شما با این تکنیک میتوانید هر فرمولی را به ذهن خودتون بسپارید. البته باز هم این نکته رو خاطرنشان میکنم که برای اینکه مطلبی در ذهن شما بماند به گونه ای که

هیچ وقت فراموش نکنید میبایست آن را به صورت مداوم و مستمر تکرار کنید تا آن مطلب همیشه در ذهن شما بماند.

 

نکته مهم : داشتن منبع خوب تست زنی بسیار مهم است.

اینکه شما به چه منبعی برای تست زنی اعتماد دارید و چه منبعی میتواند واقعا کمک کننده ی شما باشد واقعا مهم است. شما می بایست تست هایی بزنید که بتواند هم در یادگیری و هم در ارتقای سطح تست زنی شما برای آمون سراسری باشد .

از نظر بسیاری از اساتید و صاحب نظران تست های ریاضی کنکور های سالهای قبل می تواند،

یکی از بهترین منابع شما برای آمادگی آزمون های سراسری باشند .

کتاب های آموزشی و کمک آموزشی های بسیاری این نمونه سوالات تستی را برای شما آماده کرده اند،

که شما به راحتی به منابع کنکور های سال قبل دسترسی داشته باشید.

سخن پایانی ورتا:

برای جمع بندی موضوع میتوانم بگوییم زدن تست های ریاضی آزمون ها و در نهایت آزمون سراسری کار سختی نیست.

اگر شما کتاب راخوب مطالعه کرده باشید و مباحث را مرور کنید و بتوانید هر روز مهارت تست زنی خودتان را بالا ببرید،

شما قطعا در آزمون هاس سراسری میتوانید به درصدهای بالا برسید.

برای بررسی روش مطالعه ریاضی و روش تست زنی زیست کلیک کنید.