راهکار های مقابله با خستگی در حین مطالعه

راهکار های مقابله با خستگی در حین مطالعه

قطعا همه دانش آموزان این موضوع را می دانند که یکی از مهمترین عوامل در موفقیت در کنکور مطالعه با کیفیت و اصولی است و شما زمانی می‌توانید یادگیری کامل و دقیقی داشته باشید که مطالعه خوبی را پیش بگیرید.

خیلی از دانش آموزان، زمان­‌های زیادی را برای مطالعه می‌گذارند اما نمی‌توانند به اهداف خودشان در مطالعه دست پیدا کنند و طبق برنامه پیش بروند.

در حقیقت داشتن یک برنامه منظم مطالعاتی و مطالعه با کیفیت عواملی برای موفقیت در امتحانات نهایی و کنکور هستند و باید برای آنها اهمیت زیادی قائل بود.

اما موضوع اینجاست که خیلی از دانش آموزان نمی‌توانند در حین مطالعه تمرکز کافی را داشته باشند.

خستگی و یا هر عامل دیگری نمی‌گذارد که به خوبی مطالعه بکنند.

ما در این مقاله می‌خواهیم به طور کلی به این موضوع بپردازیم که چه راهکارهایی برای جلوگیری از خستگی در حین مطالعه وجود دارند و چه کار باید بکنیم که با انرژی بالایی مطالعه کنیم.

 

راهکار های مقابله با خستگی در حین مطالعه

 

کنکور و امتحانات نهایی به خاطر اینکه دارای حجم محتوای درسی بسیار بالایی هستند و دانش آموزان باید همزمان هم کتاب و هم منابع درسی را به خوبی مطالعه کنند، به همین خاطر دچار خستگی می‌شوند و در بعضی از اوقات این خستگی بر کیفیت مطالعاتی آنها اثر منفی می گذارد.

خوب قطعا این را می‌دانیم که خستگی یک امر طبیعی است و انسان زمانی می‌تواند به خوبی مطالعه را پیش ببرد که بداند با وجود خستگی چگونه می‌تواند مطالعه انجام دهد و یا در تلاش باشد که از خسته شدن در مطالعه جلوگیری کند و کارهایی را انجام دهد که بتواند مطالعه بهتر و با بهره‌وری بالاتری داشته باشد.

برای داشتن مطالعه‌ای با کیفیت و بدون خستگی، باید به عوامل مهمی دقت کنید و سعی کنید آن عوامل را به درستی و با نظم انجام دهید تا مطالعه بهتر و با بهره‌وری بالاتری داشته باشید و مطالب را به خوبی در ذهن خود جای دهید.

همچنین بخوانید :  هدف گذاری چند از ده

ما از اینجا به بعد می‌خواهیم ۴ تا از مهم‌ترین عوامل جلوگیری از خستگی در حین مطالعه را برای شما بازگو کنیم که بتوانید با کمک از آنها مطالعه راحت‌تر و کامل‌تری داشته باشید.

  1. عامل اول: خواب کافی

خواب یکی از عوامل مهمی ست که اگر درست و کامل به آن بپردازیم، باعث می شود خیلی از کارها را  با دقت بهتری انجام دهیم و همیشه انرژی بالایی داشته باشیم.

همچنین وجود خواب کافی در بالا بودن سطح انرژی ما در حین مطالعه به شدت تاثیرگذار است و ما اگر خواب کامل را از خود بگیریم هیچ وقت نمی‌توانیم با انرژی بالا و با تمرکز خیلی خوبی مطالعه کنیم.

در حقیقت اگر خواب کافی نداشته باشیم و در یک روز، بدنمان نتواند به طور کامل استراحت کند؛ قطعاً در کارهای روزمره هم نمی‌توانیم عملکرد خود را به بهترین شکل پیش ببریم.

برای دانش آموزان مخصوصاً دانش آموزان و داوطلبان کنکور نیز این مورد به شدت مهم است و خواب کافی می‌تواند به آنها انرژی بالایی دهد و کاری بکند که بتوانند ساعات مطالعه بیشتری را با انرژی بالا طی بکند و در حین مطالعه کمتر خسته شوند.

پس اگر می‌خواهید همیشه مطالعه با کیفیت و دقیق داشته باشید، حتماً در برنامه خودتان استراحت و خواب کافی را قرار دهید و طبق آن عمل کنید تا نتایج خوبی در مطالعه نیز به دست آورید‌.

 

  1. عامل‌ دوم: مطالعه در ساعات مشخص و معین

اگر شما می‌خواهید در حین مطالعه کمتر خسته شوید، پس باید در مرحله اول یک برنامه مطالعاتی خوب داشته باشید که بتوانید از پس آن بر بیایید و در مرحله دوم باید آن برنامه‌ها را یک به یک انجام دهید و به آن پایبند باشید تا مطالعه شما طبق ساعات مشخص و معینی انجام شود.

همچنین بخوانید :  روش مرور تاریخ

شما اگر بخواهید حجم مطالب زیادی را در ساعات زیادی مطالعه بکنید، قطعاً نمی‌توانید مطالعه با کیفیتی داشته باشید و دچار خستگی و عدم تمرکز در حین مطالعه می‌شوید.

پس شما باید حتماً سعی بکنید که طبق ساعات مشخص مطالعه کنید و بدانید که در چه ساعاتی نمی‌توانید به خوبی مطالعه کنید و در آن ساعت ها از مطالعه دست بکشید و همینطور اگر می‌دانید در تایم‌هایی از روز با تمرکز بالاتر و انرژی بیشتری هستید در آن تایم‌ها بیشتر مطالعه بکنید.

ما در سایت ورتا به طور تخصصی در مورد بهترین ساعات مطالعه صحبت کردیم و شما می‌توانید از آن محتواها برای عملکرد بهتر خود در برنامه‌های تحصیلتان استفاده بکنید.

 

  1. عامل سوم: درگیری های ذهنی خود را کم کنید

خیلی از دانش آموزان نمی‌توانند در حین مطالعه تمرکز و انرژی بالایی را بگذارند، آن هم به خاطر این است که در ذهن خود درگیری‌های غیر از کنکور ذهن آن را خسته و درگیر کرده است و به خاطر همین نمی‌توانند با انرژی و تمرکز بالا مطالعه بکنند.

شما در زمانی می‌توانید مطالعه متمرکز و با انرژی بالایی داشته باشید که درگیری‌های ذهنی خود را کم کنید و در ذهن چیزی جز کنکور اولویت شما نباشد.

اگر شما در سال کنکور اولویت‌های دیگری به جای کنکور در ضمن خود قرار دادید موجب درگیری‌های ذهنی زیادی می‌شوید و ذهن نمی‌تواند به خوبی روند یادگیری کامل را پیش بگیرد.

  1. عامل چهارم: جلوگیری از خستگی بدنی

شما زمانی که می‌خواهید مطالعه‌ای با کیفیت و با انرژی داشته باشید و کاری بکنید که کمتر در حین مطالعه خسته شوید، باید سعی بکنید که در طول روز از خستگی بدنی جلوگیری بکنید و در حد مشخصی فعالیت بدنی داشته باشید نه بیشتر.

همچنین بخوانید :  بهترین رشته ها برای مهاجرت

شما اگر در طول روز با ورزش یا با هر چیز دیگری بدن خود را بیش از حد خسته کنید، قطعاً در مطالعه شما هم تاثیرگذار است و شما نمی‌توانید با انرژی بالایی به مطالعه بپردازید.

ما همیشه می‌گوییم که ورزش کردن در کیفیت مطالعه بیشتر تاثیرگذار است و در روند یادگیری می‌تواند به شما کمک زیادی بکند اما اگر ورزش از حد خود بیشتر بشود و باعث خستگی بیش از حد بدنی بشود، قطعا در کیفیت مطالعه شما تاثیرگذار است و موجب خستگی در حین مطالعه می‌شود.

 

  1. عامل پنجم : استفاده از غذای مناسب و سالم

غذا و خوراک خوب نیز در بالا بردن انرژی در حین مطالعه به شدت تاثیرگذار است.

شما اگر در روند مطالعه و در وعده‌های غذایی خود از غذای سنگین و همینطور از فست فودها استفاده بکنید قطعاً بر مطالعه شما تاثیر منفی می‌گذارد و نمی‌گذارد که شما مطالعه با کیفیت و با انرژی بالایی را داشته باشید.

همیشه سعی کنید در وعده‌های روزانه خود مخصوصاً در ناهار و در شام از غذاهای سبک استفاده بکنید و از غذاهای چرب و خیلی  شیرین دوری کنید.

 

سخن پایانی ورتا

داشتن مطالعه‌ای با کیفیت و با انرژی بالا نیاز هر دانش‌آموزی است و دانش آموز باید برای به دست آوردن آنها و انجام آنها تلاش زیادی بکند.

اما خیلی از دانش آموزان در حین مطالعه به زودی خسته می‌شوند و خستگی خیلی سریع به سراغ آنها می‌آیند و نمی‌توانند مطالعه خوبی را انجام دهند.

به همین خاطر ما در این مقاله به طور کامل در مورد این موضوع صحبت کردیم و ۵ عامل مهمی که باعث جلوگیری از خستگی در حین مطالعه می شوند را برای شما کامل توضیح دادیم.