درمان نا امیدی کنکوری ها

درمان نا امیدی کنکوری ها

دانش آموزان کنکوری توی سال کنکور شکست ها و پیروزی های زیادی را تجربه می کنند و به خاطر همین می بایست یک روحیه ی منعطف و منسجم داشته باشند.

اما یکی از مشکلاتی که در مسیر کنکوری ها زیاد دیده می شود و باعث شده بسیاری از دانش آموزان درگیر آن شوند و از مسیر کنکور دور شوند نا امیدی است.

نا امیدی یکی از رفتارهایی است که در نتیجه به دست آوردن یک شکست به دست می آید و موجب دلسرد شدن شخص می شود.

اما باید چکار کنیم که این رفتار سمت ما نیاید تا ما بتوانیم متمرکز تر و بهتر روی مسیرمان اشراف داشته باشیم.

درمان نا امیدی کنکوری ها

شاید شما نیز تا به حال امتحان و یا آزمونی را از با نمره و رتبه بدی گذرانده اید و بعد از دیدن نتیجه شما از ادامه تلاش خود دست برداشته اید.

این یعنی وقتی تلاشی می کنید و نتیجه ای نمی گیرید دچار نا امیدی می شوید و نمی توانید دیگر به خوبی و درستی درس بخوانید و همیشه فکر می کنید که شاید دوباره آن نتیجه بد را به دست آورید.

خب این کاملا واضح است که در مسیر کنکور همیشه شما موفق نیستید و قطعا زمان هایی پیش می آید که شما نتیجه دلخواه را نگیرید.

حتی برترین رتبه های کنکور نیز در سال کنکور دچار ضعف ها و مشکلاتی شده اند و همیشه همه چیز برایشان به بهترین نحو پیش نرفته است.

حال سوالی که یک شخص باید ازخودش بپرسد این است که آیا باید با شکست های کنکور نا امید شد یا نه؟

همچنین بخوانید :  برنامه 9 ماهه کنکور

طبق بررسی نظرات دانشمندان و صاحب نظران این حوزه نا امیدی علل های خاصی دارد که قبل از روش های درمان می خواهیم به آن بپردازیم.

نا امیدی شاید در افراد علل های متفاوتی داشته باشد و نمی توان گفت نا امیدی صرفا چند علت دارد.

اما قرار است در اینجا چندتا از مهم ترین های آن را بیان کنیم و به آنها بپردازیم.

اولین علت مهم در نا امیدی یک دانش آموز عدم اعتماد به نفس است.

خیلی از دانش آموزان به خاطرعدم اطمینان به توانایی ها و استعداد های خودشان همیشه نا امید و دلسرد از ادامه روند می شوند ودیگر نمی توانند به موفقیت در کنکور فکر کنند.

دانش آموزان زیادی بعد از چند ناکامی و چندبار شکست در مسیر کنکور امید خود را به کلی از دست می دهند و دیگر نمی توانند به خوبی گذشته درس بخوانند.

اگر شما هم جزو این دانش آموزان هستید باید بگویم که مسیر کنکور پر فراز و نشیب است و می توانید با همت و تلاش و پشتکار خودتان دوباره به روز های اوج خود برگردید و در کنکور موفق شوید.

دومین علت مهم نا امیدی در مسیر کنکور نگاه به نتیجه های گذشته و عدم نگاه به آینده است.

بسیاری از دانش آموزان در درس مهارت بالایی دارند و می توانند رتبه های خوبی به دست آورند ولی به خاطر اینکه فقط یک یا چند بار در کنکور موفق نبوده اند نمی توانند دوباره متمرکز روی آزمون های آینده کار کنند و نتیجه خوب به دست آورند.

این یعنی نگاه آن دانش آموز اینقدر به گذشته است که دیگر نمی تواند به آینده دلگرم باشد و همین موجب دلسرد شدن از مسیرش می شود.

همچنین بخوانید :  تعداد دفعات مجاز شرکت در کنکور

سومین دلیل نا امیدی عدم آمادگی بالاست.

خیلی از دانش آموزان انتظارات بالایی از خودشان دارند ولی آنقدر آماده نیستند و در نتیجه نمی توانند خوب عمل کنند و نا امید می شوند.

اگر شما دوست دارید نتایج خوبی کسب کنید خب طبعا باید به خوبی زمان و مهارت لازم را برای آن کار بگذارید تا نتیجه خوبی بگیرید.

خیلی از دانش آموزان بیشتر از عملکردشان رویا پردازی می کنند و همین باعث نتیجه نگرفتنشان می شوند.

درمان نا امیدی کنکوری ها

اما حالا باید سراغ روش های درمان نا امیدی برای کنکوری ها بریم.

اول باید این را بدانیم که کسی که در نا امیدی قرار گرفته انگیزه و انرژی خودش را از دست داده است و  باید به حالت انگیزه و انرژی بالای خود برگردد.

فردی که از نا امیدی رنج می برد باید اول ریشه نا امیدی های خود را بشناسد و با تفکر به آنها کاری کند که حلشان کند.

در قدم بعدی فرد باید سعی کند ذهنیتی برای خود بسازد که دیگر با شکست های بعدی نا امید نشود.

در حقیقت فرد باید تلاش کند که بهترین نتایج را خلق کند اما اگر شکستی در کارش رخ داد آنقدر ذهنیت قدرتمند داشته باشد که از شکست ها نا امید نشود.

بعد از این بهتر است فرد روی نقاط قوت و ضعف خود توجه کند و کاری کند که با شناخت بهتر خود توانایی های خود را بهبود ببخشد.

با این کار شخص با تمرکز روی نقاط قوت خود می تواند بهتر اعتماد به نفس خود را بالا ببرد و در نتیجه تمرکزش را جایی می گذارد که در آن مهارت دارد .

همچنین بخوانید :  با احساس خستگی دائم چیکار کنم؟

در طی درمان نا امیدی خود این را بدانید که همیشه شما از نا امیدی قوی تر هستید و می توانید به راحتی آن را کنار بگذارید و به انگیزه بالا برسید.

سخن پایانی ورتا

نا امیدی شاید گریبان گیر بسیاری از دانش آموزان در مسیر کنکور بیاید، اما مهم این است که ما چطور با ان برخورد کنیم که به بهترین شکل درمان شود.

در حقیقت ما در دوران کنکور زمان زیادی ندارید و باید به سرعت خود را درمان کنید و با قدرت به مسیرتان باز گردید.

ما نیز در این مقاله قرار به شما تمام علت ها و روش های درمان نا امیدی را گفتیم تا شما با خواندن این مقاله بتوانید بهتر با ناامیدی برخورد کنید و بر آن غلبه پیدا کنید.