تفکر انتقادی و مهارت های رشد آن

تفکر انتقادی و مهارت های رشد آن را در این مقاله از ورتا بررسی می کنیم .

تفکر انتقادی و مهارت های رشد آن

تفکر انتقادی و مهارت های رشد آن

*تفکر انتقادی روندی پویا و زیرکانه برای به کارگیری و تجزیه و تحلیل مسائل متفاوت است. تجسم ماهرانه و ترکیب مطالب در ذهن برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب را فراهم می کند. تعریف دیگری که تفکر انتقادی دارد توانایی شما برای حل مسائل مختلف در موقعیت های متفاوت را می سنجد. باید بدانید کسی که از تفکر انتقادی استفاده می کند دارای ذهنیتی با قضاوت معقولانه و تفکری عینی و بی طرف را پیش می گیرد. تفکر انتقادی بسیاری از مسائل و مشکلات را حل می کند.

در ادامه به مهارت های تخصصی افکر انتقادی می پردازیم.

  • پنج مهارت برای تفکر انتقادی :
  • مشاهده
  • تجزیه و تحلیل
  • استنتاج
  • ارتباطات
  • حل مسئله

 

  • مهارت مشاهده :

یکی از مهارت های کلیدی و اصلی مهارت ” مشاهده ” است. این مهارت به گونه ای است که در شما توانایی کافی برای تشخیص مشکلات را بالا می برد. اینکه بتوانید بعد از یکبار تجربه تلخ نسبت به یک تجربه شکست برای بار دوم نسبت به آن پیش بینی کافی داشته باشید. این پش بینی شامل یافتن اطلاعات کافی برای بدست آوردن راه حل مناسب برای حل مشکلات است. هر مشکل می تواند یک فرصت برای شما باشد. شما می توانید با حل هر مشکل فرصت مناسبی برای رشد  مهارت حل مسئله را در خود تقویت کنید.

همچنین بخوانید :  خودبازتابی (self-reflection)  و اهمیت آن

 

  • مهارت تجزیه و تحلیل :

برای این بخش از مهارت تفکر انتقادی باید بدانید قبل از تفسیر هرگونه اطلاعات باید بتوانید اطلاعات لازم برای حل مسئله را گردآوری کنید. هر اطلاعاتی که در حوزه مسئله و مشکل موردنظر است را بیابید. به تفسیر و ایجاد ارتباط بین آنها بپردازید. درک هر مسئله به صورت جداگانه و تاثیر آن بسیار اهمیت دارد. اگر بتوانید توانایی ذهنی خود در رابطه با ارتباط و تاثیر متقابل اطلاعات بر هم و مسئله مورد نظر را بالا ببرید، می توانید سریع تر به مسیر ذهنی درستی برای پیدا کردن راه حل دست یابید.

 

  • مهارت استنتاج :

در نهایت همه پروسه های ذهنی برای دریافت اطلاعات و داده های موردنظر باید به یک نتیجه گیری کلی برسید. اطلاعات و داده های شما باید متناسب با تجربه های شخصی قبلی باشد. فراموش نکنید که در رابطه با این بخش از مهارت تفکر انتقادی باید سعی کنید در سریع ترین زمان ممکن ذهن خود را به جمع بندی برسانید. شما باید ویژگی هایی نظیر تناسب بین اطلاعات، داده های تحلیل شده و همه جانبه داشته باشد.

 

  • مهارت ارتباطات :

بعد از نتیجه گیری سعی کنید اطلاعات خود را با گروهی از افراد که مسیر و نگرش ذهنی شان به شما نزدیک است، به اشتراک بگذارید. از نظرات و بینش آنها و توانمندی ذهنی شان استفاده کنید. این اشتراک گذاری هم می تواند به صورت کلامی باشد و هم غیرکلامی. از ارتباطات نوشتاری غافل نشوید. شما علاوه بر تجربه دیگران می توانید از توانمندی آنها استفاده کنید. اینکه ببینید با چه حالتی به مسائل نگاه می کنند. از نحوه دیدگاه و نگرش آنها آگاهی داشته باشید. سعی کنید برخی مشکلات را با این دیدگاه ببینید تا به مسیر درست تری ورود کنید.

همچنین بخوانید :  بازاریابی فلایویل چیست ؟

 

  • مهارت حل مسئله :

در این مهارت شما یاد می گیرید بعد ازتجزیه و تحلیل داده ها به عیب یابی و باگ گیری بپردازید. اینکه شما بر سر چند راهی راه حل ها گیر کرده اید و باید یک یا حداکثر دو راه حل را انتخاب کنید. تبادل اطلاعات داشته باشید تا در صورت عدم توانایی در تشخیص عیب بتوانید از فرد دیگری کمک بگیرید.

 

سوالات مناسب برای تفکر انتقادی :

  • به فرضیات خود مطمئن نباشید.
  • بیشتر از اینکه صحبت کنید، گوش بدهید.
  • پایان پرس و جوهای خود را باز بگذارید.
  • بیشتر فکر و تامل کنید.
  • سوالات تکمیلی سخت بپرسید.
  • آنچه که دور از ذهن است را مطرح کنید.

 

  • به فرضیات خود مطمئن نباشید.

امکان دارد با توجه به داده ها و اطلاعاتی که بدست آورید فرضیه اولیه ای بدست آورید که اشتباه باشد. اگر بتوانید سوالات مناسبی بپرسید می توانید فرضیه غلط را تشخیص دهید. همیشه جای شک و شبهه برای فرضیه ای که صد در صد به آن مهر تائید زده اید، بگذارید. شاید این فرضیه منجر به نتیجه گیری غلط و در نهایت انتخاب غلط شود. از بازنگری داده ها و اطلاعات و نشانه ها غافل نشوید.

 

  • بیشتر از اینکه صحبت کنید، گوش بدهید. ( تفکر انتقادی و مهارت های رشد آن )

گوش دادن فعالانه کلید اصلی برای دریافت نکات مهم از فرد سخنور است. زیرا در نهایت می توانید سوالات عالی بپرسید. این شیوه رفتاری به شما کمک می کند تا هم نکات مثبت و هم نکات مبهم را درک کنید. اینطوری راحت تر می توانید به سوگیری های ذهنی افرادی که صحبت می کنند، دست پیدا کنید. نسبت به این سوگیری ها نظرات خود را بیان کنید.

 

  • پایان پرس و جوهای خود را باز بگذارید.

از پرسیدن سوالاتی که جواب آنها کوتاه یا بله و خیر است بپرهیزید. به جای آن سوالاتی بپرسید که بر اساس تجربه های شخصی افراد است. اینکه بتوانند راحت و به دلخواه پاسخ دهند به آنها کمک می کند تا ارتباط موثری با شما برقرار کنند. با این حالت به افراد کمک می کنید تا دیگران با گسترش فکری کافی به مسائل بیندیشند و دیدگاهشان را با دیگران به اشتراک بگذارند. بااین روش به افراد کمک کنید تا فعالانه به حل مسائل بپردازند.

همچنین بخوانید :  مذاکره کننده غالب کیست؟

 

  • بیشتر فکر و تامل کنید.

در مقابل تصمیم گیری های عجولانه مقاومت کنید. اینکه در مواقع غیرضروری انتخاب های نادرست داشته باشید ذهن شما را به سمت مسیر غلی سوق خواهد داد. یک خواب کافی و خوب می تواند به مغز شما کمک کند تا بهتر مسئله را تجزیه تحلیل کنید. ابعاد مختلف یک مشکل را بهتر درک خواهید کرد.

 

  • سوالات تکمیلی سخت بپرسید. ( تفکر انتقادی و مهارت های رشد آن )

پرسیدن سوال کار سختی نخواهد بود. از سوال پرسیدن خجالت نکشید. گوش دادن فعالانه و طرح سوالات جدید تنها مسیری است که می توانید پیش بگیرید تا به تفکر انتقادی دست بیابید.

 

  • آنچه که دور از ذهن است را مطرح کنید.

قطعا در همه گروه هایی باهم درباره یک موضوع صحبت می کنند افرادی وجود خواهند داشت که مسیر فکری متفاوتی را پیش می گیرند. موضع را از بعد خاص تر و بهتری نگاه می کنند و سعی می کنند شیوه فکری را به سمتی ببرند که دور از ذهن همه اعضای گروه است. این افراد به ذهنیت سازی هرچه گسترده تر دیگر اعضا کمک خواهند کرد. از بیان عقاید و شیوه فکری متفاوت نترسید و آن را آزادانه بیان کنید. از دل برخی تفاوت بهترین ایده ها ساخته خواهند شد.

 

سخن پایانی ( تفکر انتقادی و مهارت های رشد آن )

در نهایت همه تعاریف و مفاهیم و مهارت هایی که مطرح شد باید بدانید که می توانید این مهارت که به بینش و نگرش شما کمک شایانی می کند را با کمی تلاش و مطالعه پرورش دهید. سعی کنید عملکرد فعال در عین حال آزادانه را پیش بگیرید تا علاوه بر خود محیطی بسازید که سرشار از تفکرات باز و آزادانه است.

مقاله سه اصل مهم تبحر یافتن در کاری را بررسی کنید .