انواع کارمند در سازمان ها

انواع کارمند در سازمان ها را در این مقاله بررسی می کنیم .

انواع کارمند در سازمان ها
 

انواع کارمند در سازمان ها

طبق یک تحقیق جامع نیمی از کارمندان سازمان ها از شرایط کاری خود راضی نیستند. تقسیم بندی فوق بر اساس تحقیقات شرکت مشاوره مکنزی ارائه می شود. بر اساس این تحقیقات به میزان زیاد تا متوسط کارمندان نسبت به کارشان بی علاقه و ناراضی هستند. این وضعیت کارمندان می تواند برای شرکت آسیب زا و پرهزینه باشد. پس چه راهکاری باید اندیشید؟ در ادامه این مقاله به بررسی این شش نوع کارمند پرداخته و برای وضعیت آنها راهکارهایی ارائه خواهیم داد.

 

  • افراد ترک کننده (The quitters) (انواع کارمند در سازمان ها )

حدود ده درصد از نیروهای کار به این دسته تعلق دارند. این افراد لزوما کارها را با عملکرد ضعیفی ارائه نمی دهند. احتمالا میزان تعهد آنها در انجام کار پائین آمده است. عدم رضایت آنها نسبت به عوامل متفاوت کاری مثل حقوق ناکافی، دغدغه های شخصی زندگی، محیط سمی کاری و عدم ارتباط مناسب با مدیر یا کارمندان می تواند تصمیم گیری آنها برای ادامه کار را تحت تاثیر قرار دهد. این وضعیت ناخوشایند باعث می شود در نهایت انخاب نهایی آنها ترک سازمان باشد.

اما برای این دسته از کارکنان چه راهکاری باید اندیشید؟ ممکن است بین این افراد، نیروهایی باشند که عملکرد مناسب، باکیفیت و بالایی دارند اما عدم رضایت آنها هم بالاست. ابتدا باید آنها را شناسایی کنید. سعی کنید برای مسیر شغلی که در سازمان شما دارند، یک پلن شفاف ریخته و ادامه عملکرد آنها را بر اساس این نقشه راه پیش ببرید. اما برنامه ریزی به تنهایی نمی تواند برای آنها کافی باشد. باید علاوه بر مسیر روشنی که برای آنها مشخص کرده اید، ارزشمندی های مشترکی بیابید و دائم روی آنها کار کنید. دغدغه مندی آنها را درک کنید و بی تفاوت نباشید.

همچنین بخوانید :  انواع روش یادگیری

 

  • افراد اخلال گر (The disruptors)

این افراد حدود یازده درصد از نیروی کاری را در برمی گیرند. این افراد بی علاقه نسبت به کار هستند. بر اساس این احساس عدم تعهد هم به ویژگی آنها اضافه خواهد شد. اما مشکل اصلی جایی خود را بروز می دهد که این بی انگیزگی را به دیگران انتقال می دهند. این افراد دائما در اوقات مختلف سعی دارند تا انرژی دیگر کارکنان را در راستای بهره وری غلط ذهنی را پائین بیاورند. ارتباط کلامی آنها کافی است تا کارمندان دیگر را تحت تاثیر قرار دهند.

این افراد به عنوان افراد سمی برای سازمان مخرب هستند.

اقدامی که برای جلوگیری از تاثیرگذاری این افراد می کنید باید هوشمندانه باشد. ریشه یابی مشکل اصلی این افراد را دست کم نگیرید. این کارمندان ذهنیتی شکاک نسبت به سازمان پیدا کرده اند. اعتماد آنان کم کم از دست رفته است. پس رفتار های مخرب آنها برگرفته از این عامل ذهنی است. گاهی ممکن است شما نسبت به خواسته مهم و حیاتی آنان کاملا بی توجه بوده اید. برآورده نشدن نیاز آنها می تواند باعث کینه توزی این افراد شود. پس سعی کنید با مشاجره مشکل را برطرف کنید. بهترین راهکار پیدا کردن نیاز و مشکل عمیق ذهنی آنهاست.

 

  • افراد نسبتا بی علاقه (The mildly disengaged) (انواع کارمند در سازمان ها )

حدود سی و دو درصد از کارکنان در این دسته قرار گرفته اند. عدم رضایت آنان از شرایط کاری و مدیران به صورت صددرصد است. اما این عدم رضایت به منزله عدم علاقه یا مخرب برای شرکت نخواهند بود. آنها حتی برای کاری که انجام می دهند زمان زیادی را اختصاص می دهند. انرژی که برای عملکرد خود صرف می کنند جزو الزامات کاری آنهاست. اما از یک نقطه عطفی دیگر مثل اوایل برای کارها تلاش بیشتری را خرج نمی کنند.

همچنین بخوانید :  خودبازتابی (self-reflection)  و اهمیت آن

راهکاری که برای این دسته از افراد می توان اندیشید این است که اختیارات آنها را در محیط کار آزادتر کنید. نه فقط در بعد کاری حتی برای مرزهای شخصی در محیط کار به آنها اختیار دهید و از اعتماد کردن به آنها هراسی نداشته باشید. فرصت های بیشتری برای ارتقا و پیشرفت در اختیارشان قرار دهید. شک نکنید که می توانند با بهره وری بیشتر باعث رشد سازمان شوند. توسعه شغلی شخصی که به آنها هدیه داده اید باعث دریافت پاداش رشد کسب و کار شما خواهد شد.

 

  • افراد دوشغله (The double-dippers)

حدود پنج درصد از کارکنان در این گروه قرار دارند. این افراد به دلیل مشکلات مالی و برای رفع نیازهای خود دارای دو یا حتی چند شغل هستند. ما زنگ خطر اینجا به صدا رد می آید که مدیران و رهبران سازمان ها از این موضوع بی اطلاع هستند. علاوه بر عدم اطلاع مدیران باید در نظر گرفت که امکان پائین آمدن بهره وری و عملکرد آنها وجود دارد. این مورد درباره افرادی که دورکاری می کنند رایج تر است. زیرا عدم کنترل و نظارت مدیران بیشتر شده و تاثیر مخربی در روند کاری خواهد داشت.

برای بهبود وضعیت این دسته از کارمندان باید به وضعیت حقوقی آنها رجوع کنید. حقوق ناکافی و عدم پیشرفت شغلی برای آنان همیشه آزاردهنده است. به همین دلیل است که به چند شغل مشغول می شوند که حتی در آنها نه علاقه مندی دارند و نه حتی تخصص کافی و صرفا برای بهبود وضعیت مالی است. سعی کنید دغدغه های آنها را متوجه شوید. به صحبت هایشان گوش دهید. در حل این دغدغه مندی ها کنارشان باشید و به آنها کمک کنید. از گزینه اجبار کار حضوری و یا ترک کار دوم بپرهیزید. زیرا این افراد در الویتشان مشکاتشات را قرار داده اند و نه رشد سیستم شما.

همچنین بخوانید :  چگونه دانش خود را به مهارت تبدیل کنیم ؟

 

  • افراد قابل اعتماد و متعهد (The reliable and committed)

حدود سی و هشت درصد از افراد در محیط کار را به خود اختصاص می دهند. آنها به شدت از کار خود رضایت دارند و مسئولیت پذیر هستند. تعهد کاری تنها ویژگی است که شما می توانید از آنها انتظار داشته باشید.  اینکه آنها گام هایی فراتر از انتظارات شما برمی دارند دور از تصور نیست. اگر کارهای پرچالش و پروژه های خاصی دارید این افراد نفرات اول صف داوطلبی هستند. آنها اضافه تر از وظیفه شان را انجام می دهند.

در رابطه بااین افراد باید بدانید که بسیار حمایت گر و منعطف هستند. مهارت های نرم بسیار عالی دارند. برای آشنایی با مهارت های نرم می توانید مقاله مهارت های نرم چیست را مطالعه کنید. اگر برای این افراد فرصت و موقعیت را فراهم کنید می توانید به عملکردی فوق العاده و عالی را دریافت کنید. این شرایط را به صورت پایدار تصور کنید.

 

  • افراد ستاره دار (The thriving stars)

حدود چهار درصد از افراد جزوه این دسته از کارکنان هستند. این دسته از افراد بهترین و بااستعداترین افراد سازمان به حساب می آیند. ارزش هایی که این افراد برای شرکت خلق می کنند بسیار زیاد است. تاب آوری این افراد بسیار زیاد است و با تغییر شرایط سریعا از خود سازگاری نشان می دهند. تمامی کارهای آنها دارای هدف و رسالت خاص خودشان است. هیچ عملکردی بی معنا نیست. اگر در بین کارمندان شما فردی دچار مشکلی باشد این دسته از افراد بر آنها تاثیر مثبتی می گذارند.

این افراد را از کارمندان اخلال گر دور نگه دارید. سعی کنید معنایی و چرایی بیشتری به کارهای این افراد دهید. اگر ذره ای دچار فرسودگی و کارزدگی شدند حواستان به آنها باشد و اقدامی در راستای پیشگیری انجام دهید.

 

سخن پایانی ( انواع کارمند در سازمان ها )

شما به عنوان مدیر باید در رابطه با شناخت کارمندان خود آگاهانه برخورد کنید. شخصیت و نوع کارکرد و بهره وری آنها را مورد بررسی قرار دهید. آنها را دسته بندی کنید تا دیگر کارمندان شما دچار مشکل نشوند. شناخت عمیق تر افراد باعث می شود شما بتوانید سازمان خود را از خطرهای احتمالی رکود نجات دهید.

شما می تونید محتوای نباید های مدیران تازه کار را در این مقاله بررسی کنید .