انواع روش یادگیری

انواع روش یادگیری را در این مقاله از ورتا بررسی می کنیم .

انواع روش یادگیری
 

انواع روش یادگیری

یادگیری شما می تواند با دیگر افراد بسیار متفاوت باشد. امکان دارد شما از طریق تصاویر راحت تر مطالب را در ذهن ثبت کنید. گاهی یادآوری مطالب برای شما می تواند از طریق صداها اتفاق بیفتد. لامسه برای افرادی که دارای یادگیری حرکتی هستند پاسخگو خواهد بود؛ همانطور که می بینید شما باید به عنوان یک فرد قبل از یادگیری هر مهارت یا درسی نحوه یادگیری خود را مشخص کنید. سعی کنید از شخصیت خود آگاهی داشته باشید و نسبت به آن شیوه یادگیری خود را تنظیم کنید. فراموش نکنید بعضی از افراد می توانند از چندین راه آموزش پذیر باشند. پس شاید شما در رشته ورزشی به یک نحو و در رشته ریاضیات به روش دیگر بتوانید آموزش و داده های مربوط را دریافت کنید.

 

  • روش های یادگیری :

  • یادگیری دیداری
  • یادگیری حرکتی
  • یادگیری شنیداری
  • یادگیری استرسی
  • یادگیری با فراغت
  • یادگیری نوشتاری
  • یادگیری بااعتماد
  • یادگیری تقلیدی

 

  • یادگیری دیداری :

یادگیری بصری یا دیداری یادگیری است که شما تمامی آموزش های عمیق خود را با تصاویر و بینایی خود درک می کنید. اینکه برای یادآوری مسیر مغزی شما صرفا تصاویر را به یاد می آورد. اگر امتحان و آزمون مهمی دارید، قطعا در ذهن شما یک حالت عکاسی از مطالب گرفته خواهد شد. در جلسات امتحان در ذهن شما عکس ها را از انبار ذهن خود جستجو کرده و اطلاعات را در برگه کاغذ وارد می کنید. این افراد باید در یادگیری فعال و درک مفاهیم عمیق با اینفوگرافی ها و فلوچارت ها استفاده کنند. حتی آدرس ها را به صورت نشانه گذاری در خاطر می سپارند. برای هر خیابان یک نشانه کوچک را به صورت تصویر در ذهن حفظ می کنند. این افراد برای مطالعه باید از یک نسخه خلاصه نویسی استفاده کنند به گونه ای که جذابیت بصری داشته باشد.

همچنین بخوانید :  بهترین منابع منطق کنکور

اگر شما مدرس هستین باید بتوانید تشخیص دهید که دانش آموزان شما چه روش یادگیری دارند. براساس این روش یادگیری سعی کنید برای خود پلن آموزشی بریزید. استفاده از فلش کارت ها، رسم شکل ها و حتی پازل ها می تواند به یادگیری دانش آموز شما به روش بصری کمک کند. ابزارهای دیگری نظیر نقاشی ها و نمودارها و جداول به آنها در درک بهتر کمک خواهد کرد.

 

  • یادگیری حرکتی :

یادگیری حرکتی به شیوه یادگیری گفته خواهد شد که افراد از لمس و حواس های پنج گانه استفاده می کنند. فراگیران حرکتی باید سراغ مهارت هایی بروند که توسط انجام کاری به مرحله تخصص و تبحر دست پیدا کنند. این افراد با توجه به تعاملات محیطی و حرکات بدنی اطلاعات را به یاد می سپارند. تمرین و تکرار و تجربه باعث درج موثرتر اطلاعات در ذهن می شود. در طول مدت استفاده از این شیوه یادگیری باید بدانید که سریع تر متوجه تغییرات خواهید شد.

رشته های ورزشی و کارهایی که نیازمند عملکرد فیزیکی شما هستند، جزو مهم ترین زمینه های یادگیری حرکتی هستند. این افراد با فعل انجام شدن به نتیجه دلخواه خود می رسند.

 

  • یادگیری شنیداری :

در این شیوه یادگیری فرد دائما در حال گوش دادن و یادگیری است. هیچ راه حل دیگری برای این دسته از دانش آموزان وجود نخواهد داشت. مکالمه و موسیقی برای این افراد بهترین تمرین است تا مطالب را در ذهن خود به صورت عمیق ثبت کنند. ویدئو هم می تواند به این افراد کمک کند تا همزمان دو بخش مکالمه و شنیداری را فعال نگه دارند. در این مرحله تعادل سازی اتفاق می افتد که ذهن را قوی می کند. در بخش شنیداری افراد با فرآیند تفسیر آوایی و درک بخش های لغوی و جمله ای می توانند به یادگیری خود سرعت بخشند.

همچنین بخوانید :  درمان کند خوانی

 

  • یادگیری استرسی :

این افراد با توجه به موضوعی که به آنها فشار عصبی و اضطراب وارد می کند وارد پارت یادگیری می شوند. همه افراد شب های امتحانی سریعا سعی می کنند تا همه مطالب خود را به یاد بسپارند. اما افراد کمی هستند که می توانند این مطالب دقیقه نودی را تماما و کامل درک کنند. حتی تعداد افرادی که نتیجه مطلوبی از اینگونه مطالعاتی استرسی در امتحانات می گیرند هم کم است. این افراد می توانند با تاثیری که احساس اضطراب بر آنها می گذارد سریع تر یادگیری خود را سرعت بخشند و همچنین اطلاعات را بهتر درک کنند.

 

  • یادگیری با فراغت : (انواع روش یادگیری )

این افراد سعی می کنند سراغ زمینه ای برای یادگیری بروند که باعث آرامش خاطر آنها می شود. ذهن این گروه از افراد کمی با نگرش تفریح به یادگیری مهارت می پردازند. این آرامش باعث لذت دوچندان این افراد از فرآیند یادگیری می شود. سعی نکنید به این افراد از ضرورت های شدید صحبت کنید. این گروه تابع آسودگی ذهنی برای آموزش هستند. در شرایطی به غیر این شرایط از یادگیری طفره می روند. اگر جزو این دسته از افراد هستید پس در تلاش باشید سراغ مهارت های مورد علاقه خود بروید.

 

  • یادگیری نوشتاری :

این دسته از افراد برای یادگیری موارد تئوری، محاسباتی و حتی عملی کار بسیار سختی دارند. این گروه باید هر چیزی که درباره تحلیل ذهنی در پروسه یادگیری لازم دارند را روی کاغذ آورده و سپس آنها را به حافظه بسپارند. پس قلم و کاغذ دو وسیله حیاتی برای این دانش پذیران است. ذهن شلوغ آنها همیشه مانعشان است. باید از نوشتن کمک بگیرند تا به وضعیت نظم دهی برسد و آرامش فکری به بازیابی انرژی ذهنشان و آسان تر شدن مسیر یادگیری کمک کند.

همچنین بخوانید :  نباید های مدیران تازه کار

 

  • یادگیری با اعتماد :

معلم و اساتید نقش مهمی در روند یادگیری این افراد دارند. این افراد قبل از هرچیزی باید به نقطه اعتماد برسند. تا زمانی که اطمینان و اعتمادشان نسبت به فردی جلب نشود، به صحبت و آموزه های شما گوش نمی دهند. پس اگر در بین دانش پذیران خود کسی از راه اعتمادسازی به مهارت و تخصص رسید پس راهکارهایی را پیش بگیرید که ناخودآگاه تضمین داده تا به تبحر شما ایمان بیاورند.

 

  • یادگیری تقلیدی : ( انواع روش یادگیری )

یکی از ویژگی های این دسته از افراد این است که هیچ الگوی شخصی ندارند و سردرگم در یافتن اهداف خود هستند. گاهی پیش می آید، اهداف مشخص شده است اما مسیر درست برای رسیدن به این اهداف را نیافته اند. پس باید الگوهایانسانی ببینند و از رفتارها، باورها و تجربه های این افراد استفاده کنند. بهترین راه این است که عینا از این گروه تقلید کنید.

همیشه این  دسته بخاطر دلایل فوق مجبور به تقلید نیستند. گاهی چارچوب ذهنی و فکری آنها بر اساس ترس از شکست یا وسواس در رسیدن به موفقیت در سریع ترین حالت ممکن است. این افراد سعی می کنند زندگی زیسته افراد موفق در زمینه خودشان را دنبال کنند و در زندگی خود پیاده کنند.

 

سخن پایانی ( انواع روش یادگیری )

برای اینکه بتوانید هم در دوران تحصیل و هم برای یادگیری مهارتی در آن موفق تر، عمیق تر و موثرتر عمل کنید، باید تیپ شخصیتی یادگیری خود را پیدا کنید. اگر از شیوه یادگیری شخصی خود اقدام کنید قطعا موفقیت شما در زمانی کوتاه تر با تمرین بیشتر و با اطلاعات به روزتر اتفاق خواهد افتاد.

مقاله های بهترین راهکار افزایش یادگیری در کلاس و بهره ­وری چیست ؟ را مطالعه کنید .