اشتباهات مهلک کنکوریا و راه حل برطرف کردنشون

اشتباهات مهلک کنکوریا و راه حل برطرف کردنشون

در مسیر کنکور همیشه اتفاقات خوب و خوشایند پیش نمی آید و گاهی ممکن است اتفاقات بد پیش روی ما بیاید و یا حتی گاهی ما با اشتباهاتمان اتفاقات بد را رقم می زنیم.

مباحث کنکور باید در زمان مقرر و درست خود مطالعه و تست زنی شوند ولی به هنگام انجام یک اشتباه، ما دیگر زمانمان را از دست داده ایم و به سختی می توانیم به نظم خود برگردیم .

این اتفاق یعنی اشتباه های یک کنکوری می‌تواند برایشان گران تمام شود و همین یعنی باید یک دانش آموز با تمام اشتباهات احتمالی آشنا شود تا دیگر اشتباهات گذشته را انجام ندهد.

در ایران، کنکور به عنوان یکی از مهم‌ترین آزمون‌های ورود به دانشگاه‌ها شناخته می‌شود. نتیجه این آزمون تاثیر زیادی بر آینده دانش‌آموزان دارد و برای بسیاری از آن‌ها تعیین‌کننده رشته تحصیلی و مسیر زندگیشان است.

ما در این مقاله می خواهیم چندتا از مهلک ترین و بدترین اشتباهات یک کنکوری را با هم بررسی کنیم و کاری کنیم که دانش آموزان کنکوری از این اشتباهات دوری کنند.

  • اشتباهات مهلک کنکوریا

کنکوری ها در طول مسیر کنکور یکسری اشتباهاتی انجام می دهند که شاید در همان لحظه و یا شاید در روز های بعد از آن دچار افت و از دست دادن زمان خود شوند.

این اشتباهات مهلک می تواند حاصل تصمیم گیری های لحظه ای و کاملا از روی ناآگاهی باشد اما به هرحال می‌تواند ضربه زننده باشد.

اما مهلک ترین اشتباهات کنکوری ها رو قرار است یک به یک بررسی کنیم.

  1. اشتباه اول: عدم داشتن برنامه تحصیلی

ما خیلی از دانش آموزان را در طول سال تحصیلی می بینیم که بدون داشتن یک برنامه دقیق و کامل شروع به مطالعه برای کنکور سراسری کرده اند.

خیلی از دانش آموزان نیز می گویند ما در ذهن مان کار ها را دسته بندی می کنیم و دیگر نیاز به نوشتن برنامه و عمل به آن نیست.

این کار می تواند یک اشتباه مهلک باشد و مسیر یک کنکوری را به بی راهه بکشاند.

شما زمانی می توانید در کنکور و همین‌طور امتحانات نهایی موفقیت کسب کنید که یک برنامه کامل و دقیق داشته باشید و طبق آن عمل کنید.

همچنین بخوانید :  مقایسه آزمون های آزمایشی

بسیاری از دانش‌آموزان به دلیل عدم تعیین هدف‌های روزانه و برنامه‌ریزی منظم، با مشکلاتی مانند عقب افتادن از برنامه و حجم بالای کار درگیر می‌شوند. راه حل برای برطرف کردن این اشتباه، برنامه‌ریزی منظم و تعیین هدف‌های روزانه است. با تعیین برنامه‌های مطالعه و تمرین منظم، می‌توانید زمان خود را بهینه کنید و به طور موثرتری برای کنکور آماده شوید

  1. اشتباه دوم: عدم شرکت در آزمون های آزمایشی

بگذارید خیلی راحت و آسان به شما بگویم، اگر آزمون نمی دهید قطعا نمی توانید موفق شوید.

آزمون دادن در مسیر کنکور به شدت به دانش آموزان کمک می کند که سطح خودشان را بالاتر ببرند و با جو رقابتی و سخت کنکور آشنا شوند.

همچنین زمانی که شما آزمون می دهید با بودجه بندی آن موسسه پیش خواهید رفت و همین یعنی با نظم و ترتیب درستی می توانید تمامی مباحث کنکور را مطالعه کنید.

آزمون دادن به غیر از تاثیر روی سبک مطالعه و خواندن دروس به شما مدیریت زمان و مهارت تست زنی یاد می دهد و همین یعنی شما مهارت های خوبی را می توانید در آزمون دادن یاد بگیرید.

بهتربن راهکار برای این مشکل، شرکت در آزمون های آزمایشی در اسرع وقت می باشد.

شرکت در آزمون‌های آزمایشی و تحلیل آزمون، یکی از راه‌های کارآمد برای ارزیابی و بهبود عملکرد در مسیر آمادگی برای آزمون نهایی می‌باشد.

این آزمون‌ها، به دانش‌آموزان امکان می‌دهند تا با شرایط و سوالات مشابه آزمون اصلی آشنا شوند و میزان آمادگی خود را بسنجند. علاوه بر این، تحلیل آزمون‌های آزمایشی نیز به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا نقاط ضعف خود را شناسایی کنند و راهکارهای بهبودی را برای مواجهه با سوالات مشابه در آزمون نهایی بیابند.

با شرکت فعال در آزمون‌های آزمایشی و تحلیل دقیق آن‌ها، دانش‌آموزان می‌توانند بهبود قابل توجهی در عملکرد خود به‌دست آورند و با اطمینان بیشتری به مواجهه با آزمون نهایی بپردازند

  1. اشتباه سوم: عدم مرور کردن به موقع

اگر شما تمام تلاش خود را بکنید که به خوبی مطالعه کنید و مطالب را در ذهن خود بسپارید ولی مرور صحیح و به موقع نداشته باشید در اصل نمی توانید مباحث را به درستی یاد بگیرید.

همچنین بخوانید :  علل شکست کنکوریا

می توان گفت در کیفیت مطالعه مرور اصلی ترین مرحله است که باید حتما برای آن زمان مناسب بگذارید.

در اصل مرور کردن مباحث را در ذهن بازپروری می کند و همین یعنی بهتر در ذهن ما می ماند.

از طرفی مرور فقط یک مرحله نیست و دارای مراحل مختلف است که باید آنها را مطالعه کنید و طبق آن پیش روید.

در سایت ورتا به طور کامل در مورد مراحل مرور صحیح هر درسی به طور اختصاصی گفته ایم.

راه حل:

مرور کردن به موقع، یک عملکرد حیاتی در مدیریت زمان و افزایش بهره‌وری است. با مرور کردن به موقع، ما می‌توانیم برنامه‌ها و وظایف خود را به طور منظم بررسی کنیم و از پیشرفت خود در راستای اهداف، آگاهی داشته باشیم. این فرآیند به ما کمک می‌کند تا وظایف اولویت‌بندی شده را شناسایی کنیم، زمانبندی مناسبی برای آن‌ها تعیین کنیم و از ایجاد تاخیر و عدم بهره‌وری جلوگیری کنیم. همچنین، با مرور کردن به موقع می‌توانیم نقاط ضعف و نیازهایمان را شناسایی کنیم و اقداماتی برای بهبود آن‌ها انجام دهیم. با تمرکز و توجه به مرور کردن به موقع، می‌توانیم بهره‌وری خود را بهبود داده و به دستاوردهای بزرگتری دست یابیم.

  1. اشتباه چهارم: نداشتن یک مشاور مناسب در کنار دانش آموز

همیشه تاثیر تجربه را در هر کاری دیده ایم و می‌دانیم که وجود تجربه چه کمک هایی می تواند به ما بکند.

در مسیر کنکور نیز همینگونه است و مشاور می تواند انتقال تجربه ی خیلی خوبی برای دانش آموز داشته باشد و در مسیر کنکور کمکش کند.

به بیان دیگر وجود مشاور است که جلوی اشتباهات مهلک دانش آموز را می گیرد و همین یعنی کمک بسیار زیادی به دانش آموز می کند.

پس اگر می خواهید به موفقیت در کنکور برسید و رشته دلخواهتان را انتخاب کنید حتما در مسیر کنکور از مشاور کمک‌ بگیرید.

ما در تیم مشاوران ورتا از مجرب ترین و با تجربه ترین مشاوران را در اختیار شما دانش آموزان می گذاریم تا بتوانید هر چه بهتر مسیر کنکور خود را طی کنید.

راهکار:

در سال کنکور، داشتن یک مشاور مناسب می‌تواند به شدت مفید واقع شود. یک مشاور کنکور مجرب و کارآزموده، به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا بهترین برنامه ریزی را برای آمادگی و موفقیت در آزمون کنکور انجام دهند.

همچنین بخوانید :  روش تست زنی اقتصاد

این مشاوران، با توجه به شرایط فردی و نیازهای دانش‌آموز، راهنمایی‌هایی درباره انتخاب رشته، انتخاب دروس و استراتژی‌های موفقیت آمیز در آزمون کنکور ارائه می‌دهند. آن‌ها به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا مهارت‌های لازم برای حل سوالات را بهبود بخشند و به ایجاد اعتماد به نفس در آزمون کنکور کمک می‌کنند. با داشتن یک مشاور مناسب، دانش‌آموزان می‌توانند استرس و فشار زیاد را کاهش دهند و به طور موثرتری بر روی آمادگی خود تمرکز کنند

  1. اشتباه پنجم: آشنا نبودن با روش های مطالعه و تست زنی دروس مختلف

این نکته خیلی مهم است که باید دانش آموز بداند که هر درس را باید به روش خود آن درس بخواند و نباید با یک روش، همه­ی دروس را مطالعه کنند.

شما قبل از مطالعه و حتی تست زنی هر درس باید تمامی نکات در مورد مطالعه و تست زنی آن درس را بدانید و کاری بکنید که با روش درست و اصولی پیش بروید که زمانتان را از دست ندهید.

پس طبق برنامه، اول از همه آگاهی خود را بالا ببرید و سپس اقدام به انجام آن کار دهید.

راه حل برای برطرف کردن این اشتباه، آشنایی با تکنیک‌های مطالعه موثر و حفظ است. با استفاده از روش‌هایی مانند خواندن تمرینی، تمرین حفظ و بازگویی، استفاده از نمودارها و خلاصه نویسی، می‌توانید به طور موثرتری مطالعه کنید و مطالب رابهتر حفظ کنید.

می توانید روش مطالعه و تست زنی اختصاصی هر درس رو در سایت ورتا مطالعه کنید.

سخن پایانی ورتا

یک دانش آموز هر کاری را می کند تا بتواند بهترین نتایج را به دست آورد و این یعنی باید کاری بکند تا اشتباهات خود را کم بکند.

این اشتباهات هستند که ما را از مسیر کنکور به بیراهه می برند و نمی گذارند ما به مسیر درست خود ادامه دهیم.

ما باید این اشتباهات را به خوبی بفهمیم و از آنها در مسیر خودمان جلوگیری کنیم، در این مقاله نیز از مهمترین اشتباه های مهلک یک کنکوری صحبت کردیم.