اثر لنگر چیست ؟

اثر لنگر چیست ؟ را در این مقاله بررسی می کنیم .

اثر لنگر چیست ؟

اثر لنگر چیست ؟

*اثر لنگر یا خطای تکیه گاه ذهنی چیست و در زندگی افراد مختلف چه تاثیری خواهد داشت.

این اثر یک اثر شناختی است که می تواند بر تمامی تصمیم گیری ها و سوگیری های رفتاری شما طوری اثر بگذارد که شما را

دچار اشتباهات زیادی بکند. این اثر شما را در تخمین زدن و برآورد کردن هر موضوعی می تواند به خطا بیندازد.

گاهی پیش می آید که شما تحت تاثیر شرایطی یا یک مسئله خاص تصمیم درست را قربانی کرده و به سمت تصمیم غلط پیش می روید.

در ادامه این مقاله به این موضوع می پردازیم که این اثر از کجا پدید می آید و راه های کاهش آن را بررسی می کنیم.

  • چه کسانی درگیر اثر لنگر می شوند؟

نکته اصلی که در اینجا مطرح می شود اینکه همه افراد در حوزه کاری و شغلی دچار این اثر می شوند. شما حتی اگر یک د

انش آموز و دانشجو باشید برای خواندن درس های خود و پیدا کردن شغل دچار این مشکل خواهید شد.

این که شما دائما می توانید تحت تاثیر عوامل بیرونی انتخاب های ضعیف داشته باشید، تصمیماتی که می توانند بسیار بی ربط با

موضوع مورد نظر شما باشند.

همچنین بخوانید :  سوالات و پاسخ تشریحی کنکور تجربی تیر ماه 1403   

یک نکته جالب اینکه امکان دارد شما برای خرید یک دوره یا یک محصول تحت تاثیر تبلیغات آن باشید نه تحت تاثیر کارایی­ای که برای

شما یا افراد دیگر داشته است. دقیقا کارفرمایان و فروشندگان از همین نکته استفاده می کنند تا به فروش های چند صد برابری برسند.

  • اثرلنگر چه تاثیری می گذارد؟

نکته بعدی اینکه داده های اولیه شما می توانند اینگونه عمل کنند که پیشینه ذهنی شما را چه در حال و چه در آینده برای

تصمیم گیری ها دست خوش تغییر قرار دهند. حال بهتر است بدانید هرچقدر که فرد زیرک و باهوشی باشید بازهم تحت تاثیر

این داده ها نه به صورت خودآگاه، بلکه به صورت ناخودآگاه هستید. اگر صاحب کسب و کاری هستید باید بدانید یکی از مهم ترین

بخش های فروش و جذب مخاطب شما در دیجیتال مارکتینگ به اثر لنگر برمی گردد.

  • اثرلنگر و مقایسه ذهنی

یکی از بخش های استفاده از این موضوع به موضوع مقایسه ذهنی برمی گردد. اینکه گاهی برای گرفتن یک تصمیم شما اطلاعات

اولیه خود را با اطلاعات ثانویه مورد مقایسه قرار می دهید تا بتوانید منبع اطلاعاتی خود برای گرفتن تصمیم بهتر، به مطمئن ترین

حالت آن برسانید. یعنی درواقع اطلاعات ثانویه شما به عنوان لنگر و تکیه گاه عمل می کنند که شما با اعتماد به آن به تصمیم نهایی

خود می رسید. بهتر است بدانید که فروشندگان با به کارگیری تخفیف های مناسبتی و کمپین های فروش به ذهن مخاطب شوک

وارد می کنند تا سوگیری لنگر را برای تصمیم به خرید آنها ایجاد کنند.

  • آیا اثر لنگر در فروش کاربرد دارد ؟

قطعا تاثیر دارد. یک مثال می تواند این تاثیر را برای شما روشن کند. تصور کنید شما تصمیم به خرید یک محصول در یک روز معمولی

همچنین بخوانید :  انواع کارمند در سازمان ها

با قیمت معمولی دارید و اطلاعات قیمت اولیه در ذهن شما قرار گرفته است. فروشنده به عنوان تخفیف بخاطر یک مناسبت خاص

اعلام می کند که روی محصول کاهش قیمت دارد. خب شما یک اطلاعات اویله دارید که با یک شوک ثانویه همراه است. در این

نقطه ذهن شما منتظر یک تخفیف ده الی بیست درصدی است. اما فروشنده برای اینکه تاثیر عمیقی بگذارد و شما را در لحظه

در جایگاه خرید بگذارد یک تخفیف هفتاد یا نود درصدی می گذارد. شما یک مقایسه در مقیاس بزرگ دارید که دیگر به مقایسه و

مدت زمان بیشتر برای فکر کردن فکر نمی کنید. اینگونه فروشندگان بزرگ می توانند اجناس خود را از خطر احتمالی انباشته

شدن نجات دهند.

  • آیا اثر لنگر بر برندینگ موثر است ؟

شما در رشد برند خود باید به نیازهای بصری که تاثیر ذهنی اولیه عمیق روی مشتری دارد، سرمایه گذاری کنید. این سرمایه گذاری

باید روی بخش هایی باشد که مشتری شما از طریق این مسیر ها با شما ارتباط بگیرد. این مسیرها می تواند از طریق سایت،

فضای مجازی و شبکه های اجتماعی باشد. این مسیرها یک راه ارتباطی بصری است. تاثیر شما به این صورت باید باشد که

نیازی از او رفع شود یاارزشمندی که مدنظر دارد را دریافت کند. از نظر رنگ ها و اشکال و المان های تصاویر بتوانید نیاز مخاطب

را رفع کرده و او را برای خرید ترغیب کنید و می توانید نسبت به رقبای خود گام بلند تری بردارید.

 

جمع بندی

در رابطه با این اثر در تمامی ابعاد زندگی باید بدانید که اگر با دقت بیشتری روی قدرت تصمیم گیری کار نکنید، می تواند زندگی شما

همچنین بخوانید :  تاثیر انضباط شخصی درکارگروهی

را به سمتی ببرد که راه دور زدن نداشته باشید. عوامل بیرونی که روی احساسات شما تاثیر می گذارد شما را به سمت تصمیم گیری

عجولانه می برد.

کنترل و مدیریت این اثر بدست خود شماست. فراموش نکنید که می تواند به یک عادت همیشگی دربیاید. امیدواریم با مطالعه

این مقاله در تصمیم گیری ها و انتخاب های خود فراتر از این اثر پیش بروید.

مقاله مثبت اندیشی سمی چیست ؟ و قانون 50/30/20 رو هم مطالعه کنید .